Sunday, May 29, 2011

Tragedi Kera yang malang

Acik masih rehatkan diri dari membukak kitab tentang Linggi.  Nanti ye. Sebenarnya amat penting tu untuk tinggalan anak cucu nanti.
Acik ada citer terbaru ni.

Semalam acik balik kampung. Melawat emak dan taman syurgawinya .  Sementelahan Hazirah, anak bungsu acik dah lama tk balik kampung.  Maka pepagi Sabtu tu acik menyusuri lebuhraya PLUS balik ke kampung.  Jalan nampak agak sibuk dan sesekali terpaksa bergerak perlahan.  Permulaan cuti sekolah menyebabkan orang ramai berpusu-pusu balik ke kampung laman masing-masing.  Satu lagi, banyak majlis perkahwinan diadakan di hujung minggu ini dan akan datang. Mana lah jalan tidak sesak.

Cuaca amat panas. Alhamdulillah, sampai je, emak acik sedang bersiap nak ke rumah kenduri kawin.  Acik rehat-rehat.  Menolak untuk mengikut sama.  Letih arrr.. (alasan orang bandar tanak gi kenduri kawin..hehe)..emak acik pesan suh makan...(dah siap masak tu..) Okeh.!! tpi acik dengan anak acik tak terus gi makan.  Sebab ada hidangan lain di hadapan rumah.  Cerita kat TV3 agak melekakan...tentang Twitches..2 beradik kembar yang jadik ahli seher menyelamatkan ayahnya yang terperangkap.  Cerita karut bercampur komedi itu agak menarik.  Sampai emak acik balik pun, kami berdua tak bergerak mengadap itu tv...kena leter la..haha

Lepas makan tengahari, acik intai keluar rumah...panas...ingat nak mesin rumput.  Tapi emak acik kata, tak payah la..rumput tk panjang sgt lagi.  Jadi, acik capai kamera, buat rutin acik setiap kali balik kampung, nak amek gambar pepohon, beburung atau rerama yang ada di persekitaran rumah ini.

Sebelum tu, acik serahkan anak pokok Kunyit Hitam yang acik cerita sebelum ini pada beliau.  Tapi kata emak acik...."ini bukan pokok Kunyit itam....ini pokok temulawakkk!!!" errrr...hantam sajalah...nanti acik curahkan cat itam kat pokok tu, maka akan jadilah ia, pokok kunyit itam...

Kemudian, emak acik tunjuk sesuatu kat acik...

Kau tengok pokok anggur mak ni....aritu mak dah kata, aku nak tebang je pokok ni..sebab tk kuar2 buahnya...tetiber dia bebuah....!!"
Alhamdulillah...  ada lah sikit buah dia.  Memula dulu ada mak acik beritau kat pokok tu, "bebuah lah kau...2-3 bijik pun jadilah...!"   Pastu, bebetul kuar buah dia 2-3 bijik..hambik kau!...
Tapi bila mak acik dah majuk, ugut nak tebang, dengan kehendak Tuhan, kluar la pulak buah dia...hehe...cam orang gak pokok ni ye...kena ugut baru nak berusaha dan berjaya. No good...no good..

Pastu acik round2 lagi..tenampak pulak ni..   

Apo makno eh ni mak ooii??
Dia senyum... maka diceriterakan kisah bagaimana botol air sirap tu boleh tergantung kat pokok betik tersebut...
Pada suatu hari, sorang cikgu di sekolah kat kampung acik tu telah mengkantoikan dan menangkap seekor anak kera yang tersesat masuk ke kawasan rumah beliau.  Cikgu yang namanya Cikgu Din itu pun buat dajal kat anak kera tersebut, dengan menyapukan cat roner merah pada badan (bahagian mana tu tak tau lah acik....kono tanyo cikgu Din tu seniri...!)  ... dan anak kera tersebut dilepaskannya semula.

Tapi, alangkah sedihnya, sebab ibu kera, saudara mara dan rakan FB, twitter dll anak kera tersebut tidak mahu menerima kehadiran nya lagi.... akhirnya anak kera tersebut mati kelaparan gamaknya, sbb ibunya tk mahu menyusukan anaknya lagi.

Sebabnya??...ada roner merah kat badan anak kera tersebut !!! agaknya la.  Maka hebohlah ceritera tersebut sekeliling kampung.  Emak acik mendapat idea (atau agak eh ado la orang kampung lelain yang buek gak eh...)  meletakkan warna merah pada pokok2 buah kesayangan mereka yang diancam oleh kera-kera yang tak berperikekeraan.... itu la ceritanya...bulih terai...tpi tader jaminan la..hahha..kita berusaha dan merancang...Tuhan yang menentukan.  Gitu lah kisah anak kera yang malang itu..

Kera, lotong, cikah,...semua tu memang ancaman pada orang kampung acik...selalu masuk sampai dalam rumah, bukak peti es pun pandai tekau...
Yg lagi tk best tu, mereka mengerjakan bunga2 derian dan rambutan yang baru nak menjadi.. maka orang2 kampung acik dan acik sekali, terpaksa la beli rambutan dan derian klu teringin nak makan...huhuhu...

Setelah petang acik bersiap untuk balik.  Tpi rindu dan ketagih gak nak mesin rumput.  Acik tengok minyak petrol lak dah abis...sanggup gi kedai kejap, beli minyak dalam RM5...pastu hempas pulas nak setatkan mesin yang da lama tk digunakan...merembeh peluh betino acik.

Acik ingat stakat nak mesin bahagian depan rumah je..letak minyak sikit je..sekali tu tak abih2 lak minyak.
Maka acik mesin gakla kawasan biasa... (mak acik ni gi racun rumput tu wat pe....kan dah tak ada rumput yg nak acik mesin !! huhu...)..akhirnya berjaya jugak acik habiskan minyak dlm mesin tesebut...dgn mesin berulang2 kali di tempat yg sama.!!
Lepas simpan semua peralatan dalam setor, acik terus laung anak acik, ajak balik Putrajaya. (dengan busuk peluh gitu...haha) .. sekali tu, masa dalam kereta, anak sulung acik yg balik kampung kemudian dengan kawan dia tipon acik...


"Ummi...nenek tanya kunci setor dia...mana????"

Errrkk.....


 Sekian .

8 comments:

rosdiana said...

nasib baik "pos laju di jamin sampai esok" ada.
hahaha~

kera tak suka kaler merah ek?

lupekanje said...

hahah....kena pos ke?
agaknya kot..cer terai...gi kat RUmah api Tg Tuan Podeksen tu, pakai baju merah...takpun bau cat kot...??

Acik Erna said...

acik..kok iyo pun gajin bona..jangan la angkut kunci setor tu bawak balik putra jaya..he he..

Ms.Lilies said...

lawa pulak anggur tu cik..

lupekanje said...

kak erna - ituler..haha...banyak mikir gaknya. Terus terlupa.

Ms Lilies - err....lawa, a'ah, memang lawa. hehe..

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

lupekanje said...

salam zuwairi..insyaAllah..sekarang jugak saya pergi.. :)

Ida said...

Sedihnya baca cerita anak kera tu! Kejam sungguh cikgu tu!! Meh cat pulak muka cikgu tu ngan cat merah tengok family dia kenal lagi ke tak... grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-