Saturday, May 14, 2011

Baiki Kereta Anda

Maaf kerana entry yang sebelum ini telah ghaib semasa kerja2 penyelenggaraan yang dijalankan oleh pihak Blogspot.  Bagaimanapun, penjelasan mereka di sini  telah menyejukkan gak ati acik...kalu tidak...Ini yang mak nak marah nih !!!  Mekasih lah pd blogspot pun, yg bgi kami menjadi penulis perasan sendiri tanpa mengenakan sebarang bayaran...yeahh...thank you Blogspot..
Sib bek la acik bijaksana sikitkan..(stetment prasan tk bleh blah..) ...sebab ada simpan back up entry ni.. (entry ni je...)

Hari khamis minggu lepas acik ambil cuti, gi memanja-manjakan kereta sport acik ni.  Tukar dia punya drive shaft.  Sebelum ni pemanduan agak kurang lancar.  Terasa gegaran yang mengganggu sungguh konsentrasi acik sebagai seorang pemandu ala F1.

Duit acik ketepikan untuk masuk tabung aji senornya, tapi terpaksa acik korbankan untuk kereta kesayangan acik ni.  Alhamdulillah.  Acik tau, duit boleh dicarik.  Nyawa mana nak carik?  takpun nanti kerosakan lebih besar lagi..duitpun lebih besar lagi jumlahnya.

Inilah benda yang acik tukau, dengan kos setengah ribu hengget..!  adeiihh.... Alhamdulillah acik hanya guna keter Proton.  Kalau kereta Honda ke...Naza ke...Toyota ke...lagi la berterabur gigi acik mencari duit.

Panas sangat terik ketika itu, maka mekanik acik payungkan  keter acik, dirinya
Dah bengkok ok..mmg dah kena tukar pun. 


Sambil-sambil tu, acik snap lagi gambar persekitaran yang klasik.  tak berubah, dah bepuluh tahun kat pekan tempat kelahiran MB NS ni.
Lepas siap segala, acik rasa tak patut la acik tak balik jenguk emak acik di kampung.  Dah dekat sangat pun.  Naper ye, acik sanggup travel jejauh dari Putrajaya, balik ke NS untuk repair kereta?  
Sebab acik tanak keter acik ni banyak tangan sangat yang menggodek2nya.  Nanti lain tangan, lain lak yang di pomen dan komennya.  Biar la abang apek ni je...dia yg pasang baru, sok2 kalu rosak, dia gak yg tukar balik...dia dah kenal hati budi keter acik ni.
Sambung balik citer balik kampung.  Ingat nak rehat-rehat sementara tunggu petang sikit, memandang sejak tua akhir-akhir ni acik mengantuk kalau memandu tengahari.  Sekali tu, emak acik ajak pulak acik pegi Klinik... dia sakit gatal-gatal yang dah lama...huhu...  Jadi, anak yang solehah ni patuhlah berkhidmat pada bonda tercinta. Alhamdulillah, acik berjaya pengaruh emak acik gi klinik dekat je dulu.  Kalu tak baik gak lagi, baru acik bawak ke klinik pakar kat Seremban tu.   Demi keselamatan pemandu yang dah weng weng kepalanya dan juga penumpang tesayang tu...bukan sengaja nak menabur janji manis pada emak acik tu..hehe  .. Balik dari klinik, masih ada masa untuk acik melabuhkan tirai peraduan .... lelap seketika sebelum bergerak pulang ke Putrajaya semula.  Misi acik masih belum selesai.  Mekanik tu pesan suruh acik buat balancing lak.  Kat kedai dia tader mesin balancing tu.  Gitu juga dengan kedai woksyop berhampiran. 

Maka acik buat keputusan untuk buat je kat Seri Serdang.  Alhamdulillah...selesai, untuk 2 tayar, dengan harga RM12...acik rasa cam mahal je...atau memang biasa gitu?  Bukan RM4 ke untuk satu tayar...huhu..apa2 je lah.  Janji acik nak balik cecepat, nak berehat.  Cuaca sangat panas itu hari.  Matahari sangat terasa hampir dengan bumi.  Macamana lah agaknya keadaan di Padang Mahsyar nanti ye, kalau panas gini di bumi kita dah bagai nak pensan.

Sekian.

9 comments:

rosdiana said...

ptg ni hujan lebat pulak yer cik? alhamdulillah, dapat bersihkan jerebu.

tapi cuaca sekarang sangat misteri la.. tak gitu?

err.. pasal kereta no komen, wos tau baaawakkkkk jerrr....
(:

lupekanje said...

betul la wos..tepakse kensel acik nyer plan nk joging petang ni.
Klu dah panas bedenting camtu, mesti la ada hutan yg tebakar kot...pastu msti ada jerebu lak gaknya. Alhamdulillah...panas ada hikmah, hujan pun ada hikmahnya pd kita.

iina said...

Takdo buah2 kg ke acik skrg ;)

lupekanje said...

nampak ado bungo moktan...tpi asik dikoreje kan dik koro...lotong dan adik badiknya...tak tau la sempat merasa ato tak nnt..hehe

lupekanje said...

Alhamdulillah...comment Rosdiana manja dan iina Glasgow itupun ada acik simpan (err...itupun kat dalam trash email dah!!)..kenalah acik postkan sendirik ekk..hehe..haruss!! sebab menghargai pengunjung tetap blog sempoi acik ni.
Ok...acik tampalkan je comment Ros, acik dan Iina Glasgow kat sini je..sorry ye kenkawan..bukan salahku ini semua berlaku...

Nuffnangku yg bru ku kenali pun hilang lesap seketika...huhu..

*****************

ptg ni hujan lebat pulak yer cik? alhamdulillah, dapat bersihkan jerebu.

tapi cuaca sekarang sangat misteri la.. tak gitu?

err.. pasal kereta no komen, wos tau baaawakkkkk jerrr....
(:

Posted by rosdiana to Lupekanje at May 12, 2011 7:38 PM



betul la wos..tepakse kensel acik nyer plan nk joging petang ni.
Klu dah panas bedenting camtu, mesti la ada hutan yg tebakar kot...pastu msti ada jerebu lak gaknya. Alhamdulillah...panas ada hikmah, hujan pun ada hikmahnya pd kita.

Posted by lupekanje to Lupekanje at May 12, 2011 7:50 PM


iina has left a new comment on your post "Baiki Kereta Anda":

Takdo buah2 kg ke acik skrg ;)


Posted by iina to Lupekanje at May 12, 2011 8:50 PM


Yang ni acik jawab tpi tk sempat diselamatkan...
Buah2 tk menjadi..bunga moktan, dikerjakan di adik badik kera, lotong dan kuncu2nya. Kok ada jeki, dapat gak lah merasa nanti..insyaAllah.huhu..

Ms.Lilies said...

alhamdulillah...dah 2 hr hujan...
:)

lupekanje said...

sejuk sikit bumi Msia ni kan..

zino said...

pokan linggi ko tu?

lupekanje said...

Bukan zino...tu Pekan Rantau.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-