Wednesday, May 25, 2011

Bulan Di jendela

Mari kita berpuisi.
(Dinukilkan pada 18 Mei 2011 bersamaan 15 Jamadilakhir 1432)


Bulan di jendela

Ku terpegun
Bila tabir jendela ku intai
cahaya sirna menyimbah di wajah..
terang tiada silaunya
Lembut ditemani tompok-tompok awan 
perlahan mengelilingi atmosfera...melengkari sang bumi..
Mana bulan 
ada bintang
Mana bulan
Ada pungguk
tidak keduanya mengejar sang bulan..
Kerna bulan tidak sehangat mentari
Bulan mahu bersendiri
Bulan masih mencari
Cahaya dingin akan menyinari
tempat yang sunyi.

KC/bpkpm, Putrajaya.


8 comments:

Acik Erna said...

acik..pandai yo acok berpuisi tu ha..
tentang bupan pulak tu..
acik yang ambik gambar bulan ko google..
aka ponah ambik gambar bulan..tak cantik..jauh bona..

Irfa said...

ACIK..

Irfa said...

eh silap enter :-)
dah lama x masuk sini baca puisi acik..mpga sihat2 selalu yer

lupekanje said...

kak erna - puisi spontan namo eh tu kak.. gambar acik amek kek tingkat tu kak...bangun tdo, selak langsir, capai kamera...sobab jarang nampak...*sbb tk selak langsir..hehe..

irfa - mekasih. Acik pun jarang jenjalan umah irfa dan lelain gak..sobab umah sndiri pun besawang. Blogspot poblem je. minggu lepas tk leh login. bila tukau browser, bru ok. salah saper tu? browser ke? blogspot ke?

rosdiana said...

saya suka lagu Duhai Malam
dendangan Intan Sarafina yang kemudiannya di sumbangkan oleh saya bila pegi karoke!

lupekanje said...

ehh...tiba2...hahha...ok wos..bila kita nk karok sesama...acik nk dgr wos dendangkan itu lagu.

rosdiana said...

ha'ah mmng tiba2 komen cenggitu kan..
wakaka!

boleh je acik.. enitaim!
kat mana?

lupekanje said...

Uiihh..enitaim tu yg tk blh tahan. mcm la wos tu free manjang.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-