Thursday, November 19, 2009

Kejap je

Kejap sahaja kita telah bertemu semula dengan hari ini...hari Khamis, dan esok adalah hari Jumaat. Orang yang beriman gembira dengan hari Jumaat, kerana Jumaat adalah Sayyidul aiyam.. penghulu segala hari ... dan adalah hari yang amat istimewa dengan pelbagai keistimewaan yang telah Allah janjikan.

Tapi bagi hamba Allah yang tipis imannya (moga aku dikurniakan iman yang kuat dan kukuh) , seperti penulis, hari Jumaat adalah hari yang amat dinantikan sebab esoknya adalah hari Sabtu, hari untuk berehat di rumah atau berlibor bersama keluarga, atau hari untuk bangun tidur lewat dari hari-hari bekerja. Betui kan? Hari Ahad pulak, agak sedih, sebab esoknya akan datang hari Isnin untuk kembali keluar mencari rezeki, terutama pada mereka yang bekerja makan gaji.... Begitulah pusingannya setiap minggu. Semalam... dalam entry tajuk Kejohanan Carrom acik ada cerita tentang cabaran Rumah Merah pada Rumah Kuning dalam pertandingan Carrom itu. Dan keputusannya, Merah mengungguli kejohanan Carrom 2009 ini dengan keputusan 3-2 ....

Memang sengit. Pemain RUmah Merah acik, berjuang habis-habisan untuk menang. Tahniah untuk mereka... dan yang membawa kemenangan adalah pemain bidan terjun kami, pemain bergu lelaki, si boboi dan Anuar... selain dari kategori single lelaki (yg tak pernah kalah lagi) dan single wanita. Yang kalah, telah berusaha sedaya upaya.... tak apa...kita tetap menang !! Semua ahli Rumah Merah amat gumbira...!! Terutama ketua pasukannya...yg datang lewat untuk memberi tentangan psiko pada pasukan lawan... yg tak kurang hebatnya menyaiko pemain kami... hehehe OK.. tamat cerita tuh. Acik masih in progress membaca buku Motivasi Menjadi Wanita Paling Bahagia. Kini acik terhenti di satu perenggan yang sungguh menarik untuk dikongsikan di sini.


Contohi lah pohon kurma; tinggi cita2nya, kebal dari penyakit dan jika dibaling dgn batu ia membalas dengan menggugurkan buahnya.
 
Sungguh... acik tk trpikirkan perkara begini. Bukan hanya pohon kurma, sekiranya pohon mangga pun, jika kita baling batu, atau kayu, terkena buahnya, maka akan gugur lah ia, lalu kita menikmati buah itu. Siapa sebenarnya yang berkorban dan terkorban dalam hal ini? Pokok itu lah... kerana terpaksa menanggung kesakitan, namun ia tidak membalas, bahkan menunaikan hajat kita...memberikan buahnya pada kita. Bagaimana pula kita, dalam mengharungi penghidupan seharian kita.

Mampukah kita melakukan seperti pohon kurma itu? Apabila ada yang menyakitkan kita, kita hadiahkan orang itu dengan sesuatu yang menyenangkan hatinya? Acik belum mampu lagi...! Terus terang mengaku. Bahkan masih menyimpan dendam kesumat pada mereka yang menyakitkan hati maupun memburukkan nama acik. Masih payah memaafkan dan melupakan kesalahan mereka...

Raser nak cepuk-cepuk je mereka tu. Cuma acik blh kontrol untuk tidak membalas je..dan menjauhkan diri dari mereka yang menyakitkan itu..tidak la sampai mencepuk2 mereka itu.... Namun untuk melupakan, apalagi untuk memberi hadiah cam pokok kurma tu.... hmmm..tak sampai ke makam tu lagik... lemahkan???..tak patutkan????!!

Aku hanya manusia biasa yang masih memiliki 1001 sifat mazmumah, namun aku sebenarnya mencintai kebaikan dan membenci kejahatan donia. Acik tak mahu jadik macam landak... kalu diusik, akan menembak musuhnya dengan duri2 di badannya....
Landak ..gambar pinjam kat sini

atau seperti serangga charlie yang akan menyemburkan cecair berbisa apakala disentuh sedikit bahagian badannya. serangga ini telah ditemui dalam tandas lelaki di pejabat acik. Bahaya taw!!

Atau seperti Skunk, yang menghadiahkan bau busuk pada apa jua yang mengganggunya

credit to www.northrup.org

... Biarlah landak itu yang membalas biarlah serangga Charlie itu yang tiada belas kasihan menyakitkan pengganggunya biarlah skunk yg bersenjatakan bau busuknya.... membusukkan orang lain... Acik tak mau jadik cam binatang2 itu... Tapi acik nk mencontohi sikap pepohon kurma dan yang sewaktu dengannya itu. Biar hati sakit, namun tetap kan membalas dengan kebaikan.
Moga acik akan mencapai makam sedemikian nanti...Aaamin untuk diri sendiri.

8 comments:

Erna said...

bagus la acik..nanti tulis lagi pasal buku tu yo...kito ni cik, memang teringin nak jadi macam pohon kurma tu...cumo mungkin bolum sampai maso e laie..meh la kito samo2 berdoa moga akan sampai ko tahap itu..akak pun cam tu cik..kalau ado orang yang buek akak sakit hati,akak tak baleh pun..akak akan cakap..akak pun bukan baik bona....maap kan yo lah dio.orang tu..ado gak kawan yang kato..orang tu dah melampu buek akak..lawan la...kato..tak usah lawan..malu cik kan..dah tetua ni..biar kan yo lah..tuhan tau sapo bona sapo salah..kok kito melatah...makno e nanti kito tak redho pulak dengan ujian.....

my name is E said...

E pown ader gak bacer buku wanita yang paling bahagia tueh...tp lom khatam agie r..samer2x ler kiter berdoa jadi wanita yang bahagia kan...

p/s : salute kat mak mertua E tak jadi yang telah kematian suami tahun lepas. Beliau merupaka seorang suri rumah sepenuh masa dan skrg telah m'buat bisnes m'buat kuih raya dan catering n mcm2x lagie lar..demi untuk m'besarkan anak2x yg masih lagi b'sekolah..


My Name Is E,


*dgn achik pown salute jugak sbb dapat didik anak2x achik smpai dorg berjaya masuk Unibersiti sumernyer.

ashley said...

Jap jap nak DUMBFOUNDED kejap...
.
.
.
ni falsafah nih..
falsafah..
falsafah..

you GO achik...GO GO GO!!

lupekanje said...

erna,
ha ah...betui tuh...cam kita ni udah tua..mang tk koser nak begaduh..kira daha tak darah muda lagi kann..tapi msih ada pasaan... bior le pasaan yg blh dikawal...


Eddie,
ader la fulak mak mentua tk jadik ngko..
err..klu centu, meh kita join bencer buat bisness jual muffin nakkkk takk? heheh

mekasih eddie, atas semangat yg diberikan utk menjadi wanita sontoh...ehh..silap..wanita yg bahagia...



Ashley,
falsafah org kampung, gini la ashley...
tima kasih.

my name is E said...

muahaha bisnes? ley ajer...me on jer..me da jadi life partner dgn kak ela da...eh, life partner ulak..bisnes partner lar..hehehe

Shifu67 said...

errr... kalau aku baling ko... apa yg ko balas....

lupekanje said...

E,
boleh la impot ekspot itu muffin pasni...acik leh carikkan planggan ..hehe


Shifu67,
Bergantung la amende yg shifu duk baling tuh...heheh

my name is E said...

wokeyh2x...tade hal punyer..nnti E maklumkan pd kak ela yer..beliau merupakan suri rumah sepenuh masa skrg nieh..hehehe

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-