Contohi lah pohon kurma; tinggi cita2nya, kebal dari penyakit dan jika dibaling dgn batu ia membalas dengan menggugurkan buahnya.
Sungguh... acik tk trpikirkan perkara begini. Bukan hanya pohon kurma, sekiranya pohon mangga pun, jika kita baling batu, atau kayu, terkena buahnya, maka akan gugur lah ia, lalu kita menikmati buah itu.
Siapa sebenarnya yang berkorban dan terkorban dalam hal ini? Pokok itu lah... kerana terpaksa menanggung kesakitan, namun ia tidak membalas, bahkan menunaikan hajat kita...memberikan buahnya pada kita.
Bagaimana pula kita, dalam mengharungi penghidupan seharian kita.Mampukah kita melakukan seperti pohon kurma itu? Apabila ada yang menyakitkan kita, kita hadiahkan orang itu dengan sesuatu yang menyenangkan hatinya? Acik belum mampu lagi...! Terus terang mengaku. Bahkan masih menyimpan dendam kesumat pada mereka yang menyakitkan hati maupun memburukkan nama acik. Masih payah memaafkan dan melupakan kesalahan mereka...
Raser nak cepuk-cepuk je mereka tu. Cuma acik blh kontrol untuk tidak membalas je..dan menjauhkan diri dari mereka yang menyakitkan itu..tidak la sampai mencepuk2 mereka itu.... Namun untuk melupakan, apalagi untuk memberi hadiah cam pokok kurma tu.... hmmm..tak sampai ke makam tu lagik... lemahkan???..tak patutkan????!!
Aku hanya manusia biasa yang masih memiliki 1001 sifat mazmumah, namun aku sebenarnya mencintai kebaikan dan membenci kejahatan donia. Acik tak mahu jadik macam landak... kalu diusik, akan menembak musuhnya dengan duri2 di badannya....
![]() |
| Landak ..gambar pinjam kat sini |
atau seperti serangga charlie yang akan menyemburkan cecair berbisa apakala disentuh sedikit bahagian badannya.
serangga ini telah ditemui dalam tandas lelaki di pejabat acik. Bahaya taw!!
Atau seperti Skunk, yang menghadiahkan bau busuk pada apa jua yang mengganggunya
![]() |
| credit to |
... Biarlah landak itu yang membalas biarlah serangga Charlie itu yang tiada belas kasihan menyakitkan pengganggunya biarlah skunk yg bersenjatakan bau busuknya.... membusukkan orang lain... Acik tak mau jadik cam binatang2 itu... Tapi acik nk mencontohi sikap pepohon kurma dan yang sewaktu dengannya itu. Biar hati sakit, namun tetap kan membalas dengan kebaikan.
Moga acik akan mencapai makam sedemikian nanti...Aaamin untuk diri sendiri.

.jpg)
bagus la acik..nanti tulis lagi pasal buku tu yo...kito ni cik, memang teringin nak jadi macam pohon kurma tu...cumo mungkin bolum sampai maso e laie..meh la kito samo2 berdoa moga akan sampai ko tahap itu..akak pun cam tu cik..kalau ado orang yang buek akak sakit hati,akak tak baleh pun..akak akan cakap..akak pun bukan baik bona....maap kan yo lah dio.orang tu..ado gak kawan yang kato..orang tu dah melampu buek akak..lawan la...kato..tak usah lawan..malu cik kan..dah tetua ni..biar kan yo lah..tuhan tau sapo bona sapo salah..kok kito melatah...makno e nanti kito tak redho pulak dengan ujian.....
ReplyDeleteE pown ader gak bacer buku wanita yang paling bahagia tueh...tp lom khatam agie r..samer2x ler kiter berdoa jadi wanita yang bahagia kan...
ReplyDeletep/s : salute kat mak mertua E tak jadi yang telah kematian suami tahun lepas. Beliau merupaka seorang suri rumah sepenuh masa dan skrg telah m'buat bisnes m'buat kuih raya dan catering n mcm2x lagie lar..demi untuk m'besarkan anak2x yg masih lagi b'sekolah..
My Name Is E,
*dgn achik pown salute jugak sbb dapat didik anak2x achik smpai dorg berjaya masuk Unibersiti sumernyer.
Jap jap nak DUMBFOUNDED kejap...
ReplyDelete.
.
.
ni falsafah nih..
falsafah..
falsafah..
you GO achik...GO GO GO!!
erna,
ReplyDeleteha ah...betui tuh...cam kita ni udah tua..mang tk koser nak begaduh..kira daha tak darah muda lagi kann..tapi msih ada pasaan... bior le pasaan yg blh dikawal...
Eddie,
ader la fulak mak mentua tk jadik ngko..
err..klu centu, meh kita join bencer buat bisness jual muffin nakkkk takk? heheh
mekasih eddie, atas semangat yg diberikan utk menjadi wanita sontoh...ehh..silap..wanita yg bahagia...
Ashley,
falsafah org kampung, gini la ashley...
tima kasih.
muahaha bisnes? ley ajer...me on jer..me da jadi life partner dgn kak ela da...eh, life partner ulak..bisnes partner lar..hehehe
ReplyDeleteerrr... kalau aku baling ko... apa yg ko balas....
ReplyDeleteE,
ReplyDeleteboleh la impot ekspot itu muffin pasni...acik leh carikkan planggan ..hehe
Shifu67,
Bergantung la amende yg shifu duk baling tuh...heheh
wokeyh2x...tade hal punyer..nnti E maklumkan pd kak ela yer..beliau merupakan suri rumah sepenuh masa skrg nieh..hehehe
ReplyDelete