Monday, November 9, 2009

cerita ujung minggu yg sibuk

Hujung mingguku adalah sangat padat dengan program2. Sabtu ke BUkit Jalil, tonemn badminton anjuran MESCA.. Acik masuk bergu... kalah okeh..3 kali lawan, satu menang tk bergaya...sebab pasukan lawan tercedera dan tak dapat meneruskan cabaran...namun acik puas hati dalam game nih. Sebab dapat main selagi boleh main. Semangat ada...kederat jer tadek.. hmmm..
En. Azlan n the gang also tumpas sehingga suku akhir sahaja. Gambar acik ...?? tadek org nk amek..hehe
Selesai main badminton, acik pegi ke gelanggang Bola jaring, menjadi pompom gurl kat situ pulak. mang suka jerit2 ni....tahun ni suara penyokong Bahagian kami amat bersemangat sebab group lelaki join sama...menghasilkan bunyi sorakan yang harmoni...meriah rasanya. Setiap kali ke Bukit Jalil, acik misti carik cikgu SBJ nih... sajer..suka tengok dia yg comei lote, terbang cam burung helang menyambar bola... Ok cikgu Kis...chai yok... Pasukan bola jaring kami bermain dengan agak cemerlang kali ini.,.. tapi hanya berjaya menduduki tempat ke 4...dapat adiah gakk. Petang dalam pukul lima baru sampai rumah. Lupa pulak nak habaq.

Kawasan Sekolah Sukan Bukit Jalil dan MSN petang itu, sedari pukul 2 petang, telah mula didatangi penyokong2 pasukan bolasepak Kelantan. ... yg nak menonton perlawanan bola sepak Liga PerdanaPiala Malaysia.... Abang Pulis mula bertugas.. dan mula menjeling kereta acik yang diparkir di tepi2 bibir jalan itu. Waktu mengambil henpon yg tertinggal dalam keter, sorang abang pulis tegur acik dan minta acik alihkan kereta.... huh... sib baek acik dapat masuk kat kawasan MSN dan meletak keter acik kat situ.

Selepas acik, Pak Guard pun tutup pagar kawasan MSN, tk kasik kenderaan lain masuk dah. Waktu mau pulang... memang penuh penyokong pasukan Kelantan di sepanjang jalan. Penyokong NS tk nampak lagi. Agaknya sebab dekat, mereka datang lewat. Acik risau gak, sebab plet keter acik plet NS. Buatnya penyokong Kelantan mengganas, kang di apa2kan pulak keter acik yang suci ini...Alhamdulillah....keadaan masih terkawal....dengan kawalan pulis2 trafik ketika itu. Langit amat gelap, dan hujan mulai turun. Acik dan penumfang2 keter acik tepaksa belari cam kambing ke kereta.

Ketika itu, kepala sudah mula rasa weng weng... Sesampai di rumah, acik tersangatlah letihnya...dan sakit kepala... setelah mandi, solat....acik terus tumbang tewas di pembaringan. ...setelah menelan 2 biji geliga hikmat berwarna putih itu... PANADOL... Hingga terlupakan perlawanan bola sepak NS vs Kelantan itu.

Pukul sepuluh lebih, acik terima sms dari sepupu acik di seremban, mengatakan NS telah menjaringkan gol 2-0. Terpisat2 acik bangun, dengan semangat kesukanan yang ada, menuju ke ruang tamu, duduk sama anak acik, Nurzayani, di situ. Lalu memulakan sorakan acik seperti biasa...walopun sorang... Anak acik suh acik masuk tido semula... sebab katanya, acik memekak je... huhu.. Gol penambahan NS masuk lagi, menjadikan 3-0....wahh..misti sonok orang NS...

Akhirnya Kelantan berjaya menyumbat satu gol jangan tidak.... dan acik gembira juga... sian lak nak balik bawak kosong je kan... heheh... ong Kelantan jgn marah... Acik mang udah agak, penyokong Kelantan akan mengganas. Penyokong Kelantan tk pernah serik dengan insiden2 sebelum ini, yang akan memalukan pemain2 mereka. Rata2 org Kelantan pun tk paham, dan malu dengan sikap penyokong bolasepak mereka.

Sikap yang sungguh tidak bertamadun... mengganas gitu, membaling dan membakar.... dan sikap tidak mahu terima kekalahan. Penyokong negeri lain pun ada jugak yg mengganas, tpi idak seteruk penyokong bolasepak Kelantan. Harap selepas ini, akan ada perubahan... sokongan dan sorakan mereka diperlukan. Tapi keganasan itu harap dihentikan. SOkonglah dengan cara yang sewajarnya. Nyalakan semangat kesukanan... bukan nyalakan api kemarahan ..bukan cetuskan keganasan sebegitu. Tidak ada faedahnya. Melainkan merugikan banyak pihak.

Acik senornya bukan lah minat sangat pun nengok bola nih. Sesajer....kerana ada sedikit semangat kesukanan dalam diri yang udah nak senja nih...heheh.. Hari Ahad Acik masuk Jogathon pulak. Katogeri veteran... ada 5 orang peserta sahaja.

Sedangkan hadiah yg disediakan untuk setia kategoti adalah sehingga ke tempat ke 10... Biler dah tahu komfem dapat adiah, acik dgn collegue acik lenggang lenggok je jalan..sambey borak2...sambey mnikmati keindahan tumbuhan ijo yg masih ada di Bukit Jalil. Lihatlah kami berdua...yang bersemangat. Datang awal untuk mengambil bahagian. Masa ni kulit dah mula bertukar menjadi bertambah gelap.... gasak pi la... Sambutan acara ini amat dingin... tak ramai. Agaknya ramai yang letih menonton bola sepak malam tu. Maka acara Jogathon, tidak mendapat sambutan. Selain Jogathon, acara sukan MESCA pagi itu, adalah bolasepak.

Peringkat suku akhir hingga final. Bahagian acik ambil bahagian, tpi tk sempat ke peringkat separuh akhirpun. Udah tewas. Matahari mang terik sungguh hari tu. Acik tk menunggu sehingga majlis penyampaian hadiah. Balik sebelum pukul 12. Memikirkan badan letih, nak balik masak dan basuh baju.... lega dan bersyukur, akhirnya acik dah melepasi semua tuh. Tahun depan acik berazam nak masuk lagi. Nak tingkatkan prestasi. Nak berlatih dengan lebih kerap.

Entah bila acik boleh berjoging semula...memandangkan cuaca yang biler petang je...hujan....petang je hujan... hujan je petang... abihtu....bila nak berjoging...??? Selepas ini, En. Azlan kata nak anjurkan perlawanan badminton persahabatan...dan dia nak acik berlatih nanti... hmmmm ... boley3X...heheh.
Balik rumah, acik baru terasa sakit2 satu badan.... adeiiihh....rasa mawu carik owang urut je... baru sedar diri sudah berumur... insap seketika... Sekian.

8 comments:

kakpah said...

Osah macam2 e aktibiti kau ujung minggu ni cik. kapah pun tocungap2 maco e ha. Kpah pun beraktibiti gak. dapek hadiah tolo. abih somarak satu keto bilo memasing tokontut haha.

lupekanje said...

konyang tolo yo kak pah..hehe..
sib acik tk do dl keto kak pah tu...klu idak...pensan samo..wahahaha..

cHeRyNa PiReS said...

acik mengamalkan gaya hidup sihat:)

tahniah, negeri sembilan menang. sha pon memekak ari tuh cik..agaknya jiran sha pon pening dgn suara sha! mesti dia kata, budak ni nampak diam tp malam tadi dok menjerit je! hehe.

aktif tul ujung minggu acik. tak penat ke cik?

secangkir madu merah said...

wah acik aktif giler.. tapi iyalah kan dari duduk termenung jer, kan lagi elok dibawak-bawak bersukan..melompat sana melompat sini.. agaknya masa muda2 dolu camanalah acik ni ek?

tipahvogue said...

cik, jogathon tu, acik dapat adiah apo???

lupekanje said...

sha,
itu la pasal..tk sedar udah tuha..fenat tk tau nak habaq nih..hehe
tpi ..enjoy...

agaknya klu kita tgk sesama, mau runtuh bumbung kan...ekekek



smm,
manader lompat2...tk larat acik weh...heheh..
klu la acik ni rengan, endak gak lelompat belasah shuttle cock...smash maut...
ni sik acik jer kener smash..huhu...
Masa memuda tk bekesempatan ... udah tuha, kolestrol udah tinggi, baru nak aktifkan diri...



Tipah,
tdi acik dah gi amek... dapat beg santek...hehhe...ai laikk....rugged la acik nnt...

Erna said...

suko boto akak baco n3 acik ni...macam terso samo pulak seronok e..tapi akak ni jenih tak roti bosukan..kok main badminton pun..setakat main anak beranak nak kuar kan poloh yo

lupekanje said...

hehe...tk po...bayangkan akak sesamo acik men badminton yo...
bepoluh tu yg pentingnya..!

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-