Kawasan Sekolah Sukan Bukit Jalil dan MSN petang itu, sedari pukul 2 petang, telah mula didatangi penyokong2 pasukan bolasepak Kelantan. ... yg nak menonton perlawanan bola sepak
Selepas acik, Pak Guard pun tutup pagar kawasan MSN, tk kasik kenderaan lain masuk dah. Waktu mau pulang... memang penuh penyokong pasukan Kelantan di sepanjang jalan. Penyokong NS tk nampak lagi. Agaknya sebab dekat, mereka datang lewat. Acik risau gak, sebab plet keter acik plet NS. Buatnya penyokong Kelantan mengganas, kang di apa2kan pulak keter acik yang suci ini...Alhamdulillah....keadaan masih terkawal....dengan kawalan pulis2 trafik ketika itu. Langit amat gelap, dan hujan mulai turun. Acik dan penumfang2 keter acik tepaksa belari cam kambing ke kereta.
Ketika itu, kepala sudah mula rasa weng weng... Sesampai di rumah, acik tersangatlah letihnya...dan sakit kepala... setelah mandi, solat....acik terus tumbang tewas di pembaringan. ...setelah menelan 2 biji geliga hikmat berwarna putih itu... PANADOL... Hingga terlupakan perlawanan bola sepak NS vs Kelantan itu.
Pukul sepuluh lebih, acik terima sms dari sepupu acik di seremban, mengatakan NS telah menjaringkan gol 2-0. Terpisat2 acik bangun, dengan semangat kesukanan yang ada, menuju ke ruang tamu, duduk sama anak acik, Nurzayani, di situ. Lalu memulakan sorakan acik seperti biasa...walopun sorang... Anak acik suh acik masuk tido semula... sebab katanya, acik memekak je... huhu.. Gol penambahan NS masuk lagi, menjadikan 3-0....wahh..misti sonok orang NS...
Akhirnya Kelantan berjaya menyumbat satu gol jangan tidak.... dan acik gembira juga... sian lak nak balik bawak kosong je kan... heheh... ong Kelantan jgn marah... Acik mang udah agak, penyokong Kelantan akan mengganas. Penyokong Kelantan tk pernah serik dengan insiden2 sebelum ini, yang akan memalukan pemain2 mereka. Rata2 org Kelantan pun tk paham, dan malu dengan sikap penyokong bolasepak mereka.
Sikap yang sungguh tidak bertamadun... mengganas gitu, membaling dan membakar.... dan sikap tidak mahu terima kekalahan. Penyokong negeri lain pun ada jugak yg mengganas, tpi idak seteruk penyokong bolasepak Kelantan. Harap selepas ini, akan ada perubahan... sokongan dan sorakan mereka diperlukan. Tapi keganasan itu harap dihentikan. SOkonglah dengan cara yang sewajarnya. Nyalakan semangat kesukanan... bukan nyalakan api kemarahan ..bukan cetuskan keganasan sebegitu. Tidak ada faedahnya. Melainkan merugikan banyak pihak.
Acik senornya bukan lah minat sangat pun nengok bola nih. Sesajer....kerana ada sedikit semangat kesukanan dalam diri yang udah nak senja nih...heheh.. Hari Ahad Acik masuk Jogathon pulak. Katogeri veteran... ada 5 orang peserta sahaja.
Sedangkan hadiah yg disediakan untuk setia kategoti adalah sehingga ke tempat ke 10... Biler dah tahu komfem dapat adiah, acik dgn collegue acik lenggang lenggok je jalan..sambey borak2...sambey mnikmati keindahan tumbuhan ijo yg masih ada di Bukit Jalil.
Peringkat suku akhir hingga final. Bahagian acik ambil bahagian, tpi tk sempat ke peringkat separuh akhirpun. Udah tewas. Matahari mang terik sungguh hari tu.
Entah bila acik boleh berjoging semula...memandangkan cuaca yang biler petang je...hujan....petang je hujan... hujan je petang... abihtu....bila nak berjoging...??? Selepas ini, En. Azlan kata nak anjurkan perlawanan badminton persahabatan...dan dia nak acik berlatih nanti... hmmmm ... boley3X...heheh.
Balik rumah, acik baru terasa sakit2 satu badan.... adeiiihh....rasa mawu carik owang urut je... baru sedar diri sudah berumur... insap seketika... Sekian.
Osah macam2 e aktibiti kau ujung minggu ni cik. kapah pun tocungap2 maco e ha. Kpah pun beraktibiti gak. dapek hadiah tolo. abih somarak satu keto bilo memasing tokontut haha.
ReplyDeletekonyang tolo yo kak pah..hehe..
ReplyDeletesib acik tk do dl keto kak pah tu...klu idak...pensan samo..wahahaha..
acik mengamalkan gaya hidup sihat:)
ReplyDeletetahniah, negeri sembilan menang. sha pon memekak ari tuh cik..agaknya jiran sha pon pening dgn suara sha! mesti dia kata, budak ni nampak diam tp malam tadi dok menjerit je! hehe.
aktif tul ujung minggu acik. tak penat ke cik?
wah acik aktif giler.. tapi iyalah kan dari duduk termenung jer, kan lagi elok dibawak-bawak bersukan..melompat sana melompat sini.. agaknya masa muda2 dolu camanalah acik ni ek?
ReplyDeletecik, jogathon tu, acik dapat adiah apo???
ReplyDeletesha,
ReplyDeleteitu la pasal..tk sedar udah tuha..fenat tk tau nak habaq nih..hehe
tpi ..enjoy...
agaknya klu kita tgk sesama, mau runtuh bumbung kan...ekekek
smm,
manader lompat2...tk larat acik weh...heheh..
klu la acik ni rengan, endak gak lelompat belasah shuttle cock...smash maut...
ni sik acik jer kener smash..huhu...
Masa memuda tk bekesempatan ... udah tuha, kolestrol udah tinggi, baru nak aktifkan diri...
Tipah,
tdi acik dah gi amek... dapat beg santek...hehhe...ai laikk....rugged la acik nnt...
suko boto akak baco n3 acik ni...macam terso samo pulak seronok e..tapi akak ni jenih tak roti bosukan..kok main badminton pun..setakat main anak beranak nak kuar kan poloh yo
ReplyDeletehehe...tk po...bayangkan akak sesamo acik men badminton yo...
ReplyDeletebepoluh tu yg pentingnya..!