Thursday, November 5, 2009

Hidup perlu sempoi

Hari Isnin aritu memang biasalah, mood kijer amat tipis... mata mengantuk je....perut lapaaar sentiasa. Sekali tu, kami di pejabat digemparkan dengan satu kebakaran di tingkat bawah. Maka berduyun-duyunlah kitowang ni dari tingkat 13, menuruni tangga okeh.. turun tangga dengan sabarkan.... dimaklumkan bahawa kebakaran berlaku di aras 6...kami turun sampai ke lobi...eh....dah lepas aras 6, tader asappun.. menurut kata diorg yang entah siapa tu, api telah dapat di kawal.... Namun kami teruskan perjalanan ke lobi. aiikk...tadek orang turun pun!!...kami dari tingkat 13 je yg bersemangat turun untuk menyelamatkan diri.

 Selalu centu ...agaknya, menurut kata sorang teman sepejabat acik, kita ni memang tunggu je klu ada panggilan kecemasan suh tinggalkan opis....huhu..panas je duk dlm opis....panas dalam sejuk gitu... Tapi tk per...kita ni kalu dengar tentang kecemasan, tk rugi kalu turun menyelamatkan diri... Kalau tk ada apa2 yg serious, Alhamdulillah.. kalu bebetul serious...ha.. kan dah selamat gak kita..!!!

Ari selasa, besembang dengan Shahmah di YM..
Umi, abang nyaris eksiden naik motor tadi... dah banyak kali dah jadi tergelincir cenggitu, bila jalan licin.. sebab tayar licin...
Kenaper?
Ye ler...sebab tayar botak.....

adeihh... acik jadik risau... pempahamla, kakitangan kerajaan lambat dapat gaji.. bukan lambat..tapi sebab dah dapat cepat bulan lepas, maka amatlah terasa lambat untuk dapat gaji bulan selepasnya...

Memula acik marah dan membebelkan Shahmah...
Ha..tu lah, belum abeh belajar, nak pakai motor... berangan lagi nk pakai kereta. Kalu kita ongkaya tak per gak.. motor lak bukan motor kapcai yg tayar murah2... Nak mintak pada nenek udah malu... dah la beli motor pun nenek bagi duit, nak renew lesen pun nenek bagi subsidi jugak...

ye lah..ye lah...tak payah la ganti dulu tayar tu. Nanti abang kumpul duit sendiri..

Dia udah majuk. Tapi hati sorang ibu... boleh ke tenang bila mikir anak dlm bahaya bawak motor tayar botak gitu...musim hujan fulak tuh.. Maka acik tanya, berapa yang dia perlukan.... nanti acik korek duit ASB yang tinggal ciput itu lagi.. Tapi Shahmah majuk dan kata tak payah jugak...sbb tayar motor tu mahal...sama reger dengan tayar keter... tak aper lah... nanti klu jadik apa2 kat dia... lagi nyusahkan.... maka acik transferkan jer duit ke akaun dia... dan arahkan dia segera tukau tayar motor tuh.. fuhhh...lega... Alhamdulillah... Walopun duit ASB ku semakin menciput.. Takmo sebab sayangkan duit yg ciput tuh, nyawa anak terancam... nanti nyesal seumur idup... kannnzzz... Moral of the stori: Keselamatan lebih penting dari duit. Tapi duit penting untuk keselamatan!

11 comments:

Kopi Suam said...

mudah-mudahan murah rezeki achik yek..duit yang kuo untuk beli tayar tu insyaALLAH akan ALLAH gantikan achik dengan yang lebih berlipat kali gamda...amin....

Hanisumayyah said...

Yerlah anak2 ni pada sapa lagi dia nak ngadu...dan kita plak marah2 pun tetap jugak kesian...yerlah anak bukan boleh beli lain kalau apa2 berlaku kat dia, duit leh carik lagi...

MY HEART said...

Tayar keta ryn pon botak cik.. transfer duwet kat akaun ryn moleh??? ahaks...

afiq said...

saye juge sedang ajar jagan sayang duit sangat....bukanlah membazir tak tntu pasal.....mane yang perlu...nak wat cne kan...nak tak nak kene kluarkan jugak...sekian trime kasih**

mamarempit said...

duit leh carik ganti....anak??? huuu....

lupekanje said...

KS,
aha..mudah2an la...acik cuma nak diorg selamat je..


Hanisumayyah,
betul tu. Marah sebab nak suruh diorg memikir je..
Kkdg acik ni rsa pengorbanan acik utk anak2 tk pernah cukup...rasa siiikittt sgt yg acik blh bantu dlm mbesarkan diorg.


Eryn,
hmm..ader yg kener geget nnt nih..hehe..jom lepak..


Afiq,
ada yg kita wajib belanjakan duit..ada yg elok kita blanjer kan..ader yg kita timbang sendiri la nk kua blanjer atau tidak..dan ada yg kita tk patut kluarkan duit langsung utk dibelanjakan utk sesuatu yg tk elok terutamanya...
jadi...kita fikirkan lah sendiri kannnzz..

lupekanje said...

mamarempit..
ha ah..bener tu buk...
Lagi la klu udah expired gini, nk cari anak baru udah enggak bisa...eheheh..

cHeRyNa PiReS said...

kadang2 investment macam tuh mmg berbaloi kalau nak banding the risiko yang kita tempuhi.

acik,

sha perlukan pertolongan acik dan org2 n9 yang jadi blogger dlm posting terbaru sha. kalau ada sila ke blog ye!

* sha jarang pujuk org ke blog...tp kali nieh nak sangat tau sesuatu...so, kena pesan:)

lupekanje said...

sha...
ya betull sha...

naper sha?...okes....acik gi skrg jugak...sorry...bru balik rumah nih..dan baru baca komen nih...sat ehh..

uji6june said...

biasalah Cik ..
serbasalah kita ngan anak2 neh

tapi anak saya ni plak lain pesen dia .. asal tanya "ko ada duit Rif?.." "Ada" tu jelah semedang
jawapan dia.

Kadang2 kena check wallet dia
nak pastikan .. atau pon kena tanya banyak2 kali.
Adehhh .. memacam anak2 neh

*

MY HEART said...

Jom cik... jom le lepak....

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-