Biar orang ketawakan
Biar tunggang langgang bahasa kita
Bila kita give up, maka tak akan kemanalah kemahiran berbahasa kita. Malu? tak malu pada orang yang acik tk malu...hehe..malu bertanya..sesat jalan.
Kat office ni, salunya cik Sharifah Ratina lah yang menjadi mangsa kaunter pertanyaan acik sekarang ni...(dulu ada puan haida...tapi sejak udah findah ke MITI...tadek lagi la..) .. beliau seorang pegawai PTD memegang jawatan Penolong Setiausaha (bakal naik gred lagik nih....tahniah..) yang genious... yang boleh berbahasa melayu, Inggeris, Jepun, dan bahasa lain yang acik tk tau.. (sekarang gi UK...lawatan kerja..utk 2 minggu ..agaknya) Macam gak orang yang nak blajar bahasa melayu, perlu menggunakannya. Biarlah orang ketawakan, lelama mereka akan pandai juga. Seperti orang Pakistan penjual karpet kat Nilai 3 tu, memula becakap, bunyik gurkha je...(err...camner bunyik gurkha ekk??) ..kita ketawakan mereka tkpun kita bengang bila mereka tk pempaham cakap kita... *entah2 diorg bebuat tk paham kot????Best kan...kalau tahu banyak bahasa...macam Mahathir Lokman tuh..
Sekian
*entry ini telah di simpan lama dalam draf folder...sebelum expired...baek ler acik publishkan..
Kabare mbah??
ReplyDeletewaras...ehh..belajar cakap Jawa pun besh kan...skrg ramai orang Jawa pun ngaku tk reti cakap Jawa..tpi boley paham pulak..
ReplyDeletebiasalah acik, kalau cakap omputih nieh sesama bangsa. rasa kelakar pon ada rasa macam2 lah!
ReplyDeletetp kadang2 sha pon cuba nak faham.
apa yang kelakar? apa yang meluat?
manalah tau ada mat salleh datang opis...takkan nak terkelendat kan?
practice makes perfect..
sha pon selalu je kena gelak sebab tulis blog dalam BI. padahal BI kelam kabut. terus mencuba dan mencuba....
Wellllll...(sesambil slang2 omputih british ye cik) i can't speak English properly but can speak perakkian language very good... how genius am i ahaks!
ReplyDeleteMengong tol aku nih!!
Acik, Di sekolah saya dulu, setiap hari Rabu juga ialah hari BI. Doa pagi pun dalam BI.
ReplyDeletesha..
ReplyDeleteacik tk golak an...tpi acik tengango...sbb english sha amat bagus..meh la buat kelas kat acik ha...
tdi bru officer dari NZ mai opis..tpi dia pi jumpa officer kat sini jer la...acik tomfang senyum yo...cubo dio duduk sebolah acik..misti acik sembang broken2 ngan dia..haha.
Eryn,
waduhhh buk...sudah fulang rupernya...apa habar buk...semuanya baik ya...?
apa sudah bisa ngobrol dlm bahasa Indonesia??
Kak Nora,
memuler semangat..tpi ternyata betul peribahasa melayu...kita ni salu hangat2 tahi ayam..
sian ayam...huhu..
Yah bisa buk cik.... (buncit?? erk....)
ReplyDeleteAcik,
ReplyDeletememang seronok kerana kita boleh berkomunikasi dengan bangsa lain dengan mudah..
my elder sister fasih MANDARIN.
senang nak tawar menawar kalau beli barang.
adik aku yang satu ni tahu perancis..not so bad..
.
.
.
aku?
setakat inggeris je la..sket sket..
he he he
eryn,
ReplyDeletenggak buncit ya buk..*bener??.hati2 ya kalu mao ngomong..hehhe
Ashley..
alerr...bajar le ngan diorg basa pancis sikit..basa mandarin sikit..tk pun basa menderempun hokeh...hahah..
ader kesah nk bajar basa sorga???
hmmm...tk ramai yg rasa basa sorga itu penting untuk di kuasai..huhu...
betul chik..BI ni kono cakap....akak dulu maso kojo klia..lelamo bulih gak cakap...dah bilo omputih tanyo akak jawab dio paham tu..bolihla kan...dah pindah kojo somban ni..dah lamo tak cakap..dah mulo lupo blk..
ReplyDeletejawa pun dulu akak cakap pun pandai...dah 11 tahun tglkan tg.karang ni...nak cakap dah tak bulih..orang ckp pun dah tak berapo nak paham..
mL tau base perancis jer.. n mL masih bujang uoolsss.. ekeke
ReplyDeleteerna,
ReplyDeleteakak gi bajar balik basa jawa tu ....pehtu meh ajar acik..
en_me..
peranchis ja ka? bukan ke dia tahu gak cakap banyak basa lain gak...
mang la dia masih bujang...huhu...okeh..saper yg berkenan..blh antar finangan....hehehhe