Wednesday, November 18, 2009

entah kan bila kan berubah

Acik dulu seorang yang suka membaca. Baca buku cerita. Baca novel betimbun2... *ye la tuh. Tapi betul..! semenjak kecik, klu ada bahan bacaan yang menarik minat acik, acik akan baca sampai abih...baru gi tempat lain.

Walopun buku tebal cam hikayat Siti Zubaidah tuh... sehari acik blh abihkan. Terbaring tegolek la kat kosi tu... Kener marah pun acik buat derk je.. Tapi sejak mengenali alam IT ni lebih seploh tawon kebelakangan.... acik sangat kurang membaca.

Gagah2 juga nak membaca satu dua novel....tpi... kkdg, sebulan pun tak sesampai gak ke penghujung cerita. Tapi minat pada buku tu tetap ada. Beli gak sesekali...tpi acik lebih berminat beli buku ilmiah atau motivasi. Beli untuk di simpan... errr.. dah tu..pas beli..letak je dlm lemari. Sok sok kat akherat agaknya buku tu akan jadi saksi kutuk acik... ha...ni ler orangnya yang beli aku, simpan dalam lemari... tak gunakan aku pun....!!!

Agak2 eh centu ke? takut gak ekk.. banyak lagi buku dalam koleksi acik yang belum acik baca lagi.... kalau la buku tu boleh becakap... mesti mereka akan jerit2 panggey acik... assalamualaikum manusia....biler ngko nak baca aku niiiii.....dah reput dah isik dlm aku nih...!! Acik mang minat buat koleksi buku.

Tapi semenjak insaf, sbb beli buku, tapi tk baca... acik slow sikit buat koleksyen. Kalu baca pun, setakat untuk mencari maklumat tertentu je... hmm..tu la gunanya buku kan..untuk di buat rujukan... khasnya tika nak nulis blog gak...masa tu acik akan carik buku apa yang acik boleh buat rujukan...

errr...cam buat assignment masa zaman belajar dulu lak kann...hehehe ada sowang adik acik tu...ajak acik sambung blajar... acik tingin gak.. tpi.... ada tapi nyer.. acik tk mampu lerr dik non oooi.... klu ngko nak support...boley jer. ... mang suker sgt acik.

Masalah sekrang ni... sijil yg acik pogang ni pun tk digunakan lagi...camno la acik nak mmpu nak tambah satu sijil lagik.... buang boreh yo... kekadang bila tk kena kat kita, kita boleh lah kata, belajar tu jangan niat untuk naik pangkat..naik gaji... sebaliknya belajar tu utk menambah ilmu.. menambah amal...bukan menambah pendapatan. errr.... tapi iman rendah tahap acik ni teselit gak belajar utk membaiki taraf penghidupan.

Mengharapkan rezeki bertambah, cam org lain. Namun acik perlu berpatah balik ..kembalikan segalanya pada Allah. Allah yang telah menentukan rezeki hambaNya. Bukan gulungan sijil2 ituh... citer pasal buku tadik kan...dah konar pulak. Ok..back to the track... bukan apa duk sebut pasal belajar tu.

 Kalu kita belajar....jadik student semula...maka kita mesti akan sibuk dgn tugasan2... tk leh lari...dan mesti nk carik buku2 rujukan yang mana boleh di buat rujukan. Masa2 ceni lah koleksi2 buku kita akan amat berguna. Tapi kalu koleksi dalam lemari tu penuh dgan buku Conan, buku Narita... buku doraemon... tak de pekdahnya!!!!


Tapikan knkawan, salah satu rasia awet muda...adalah... menjadi pelajar.. Tak caya gi terai...mendaftar jadik student unibesiti memana.... pehtu join budak2 unibesiti yang lain... misti nampak muda.... sebab berada di celah2 anak2muda yang sedang belajar itu...hehhe Tapi klu bebudak tu pegi disko...jgn lak pulak menggatal ngikut... dan ajak pulak diorg gi dangdut... *org tua la katakan...huhu..

Nanti dapat gelaran orang tuha tk sedar diri!!! Acik senornya mahukan habit suka membaca itu semula. Acik selalu berazam untuk membaca buku2 yang acik beli, tapi tak gak bebaca tuh. Tapi..... sampai skrg. pangai acik tk gak brubah2. Abih tu...nk tunggu bila.....??? Tak apa lah. Acik akan terus berazam.... hingga terlaksana ... Senornya nk kata tunggu PC ni rosak...tunggu internet tk leh nak ekses.... tapi takut....nnt jdi cam doa...heheh.. Sekian.


8 comments:

zino said...

dalam dunia IT ni juga ada banyak bahan utk di baca.. zino pun lebih kurang sama la... buku beli tapi nak menghabiskan membaca bertahun hehe..

boleh belajar tanpa masuk U .. belajar di Open U.. atau PJJ .. zino pun dulu sambung belajar selepas kerja .. seronok apa semua respek pasal kita ni dah senior hehe..

Sutra said...

Kak Cen,

Tukar la keje.. masuk GLC ke.. bleh pakai "sijil" akak tu..

my name is E said...

buku ek? ermm...E lak samer jer peel cam achik nieh...buku rajin m'beli tp nak bacer tueh payah betul...setahun sekali bru abes sebuah buku..tp, klu citer yg best 3 ari pown dah ley abes.. dgn 3x khatam..ekekeke

My Name Is E,

Kopi Suam said...

Saya pun cam achik gak suka beli buku2 motivasi buku2 agama nak meninggkatkan ilmu maklum le diri ni memang sah2 jahil...

tpi tu le baca pun sekerat2 banyak lagi koleksi saya yang masih tak khatam :(

jom tukau2 buku nak achik..

MY HEART said...

Nak pinjam buku acik moleh????

lupekanje said...

zino,
acik mampu dri segi masa...tpi..errr..segi ongkosnya...aduuuhhhh dong...belum bisa...ekekke.
ni duk layan pemohonan cikgu yg mintak biasiswa . ..tpi diri sendri tk de ...


Sutra,
err...boley ke dapat? Dah tetua cam acik ni....saper la nk amek kije...


E cayang,
aper kata E baca kan..acik dengar...sampai tamat satu buku yg E suker baca tuh...heheheh


Kopi Suam,
Ha...boley...apa salahnya tukau2..tapi yg nak tukau tu, bia acik abih baca dulu...hehhe...


eRYN,
Boley,...tunggu acik abih bacer..tah biler zaman nyer nk ngabih tu kan..heheh

Erna said...

samo lah kito acik...akak sampi sekarang..masih lagi membaco..ado yo bondo yang akak nak baco..dah puloh tahun takjomu2 membaco kan..

lupekanje said...

erna,
bagus kak...membaco tu amalan yang mulio...
mano blh benti membaco.... semuo org kono terus membaco...kannnz..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-