Monday, November 23, 2009

Pantun Klasik

Tak geti2 nak hapdet?? huhu... Tak per la..meh kita berpantun...
Apa guna pasang pelita
Jikalau tidak dengan sumbunya
Apa guna bermain cinta
Jikalau tidak dengan sungguhnya

Asal kapas menjadi benang
Asal benang menjadi kain
Barang lepas jangan di kenang
Sudah menjadi orang lain

 Malam ini merendang jagung
Malam esok merendang jelai
Malam ini kita berkampung
Malam esok kita bercerai

11 comments:

INNA AB said...

pantun2 sedih a'cik...nak bwa diri pegi mna?adooiihh...hari ini kita dikecewakan...esok jd kenangan lusa jadi pengalaman..tulat kita akn bertimakasih pd yg mengecewakan kita...psl itulah pengalaman idup yg xdak dijual di spermrket! huhuhu ada kaitan x a'cik??

ashley said...

dengar ye..DONDANG sayang dariku....

malam hari pasang pelita,
pelita ayan malap apinya,
dari mana datangnya cinta,
hati buta dek kerananya..

asal kapas jadi benang,
dari benang dibuat baju,
ada sejarah perlu dikenang
ambil teladan untuk maju..

malam ini kita bersenda
malam esok mungkin berduka
sudah adat hidup di dunia
singgah sebentar buat seketika..


alaaaa dondang dendanggggggg...
he he he

cHeRyNa PiReS said...

sha kan sensitif betul dengan rangkap akhir tuh, cik. maun nangih kalau donga!!!

Erna said...

wah..acik dah bepantun pulak..tapi akak tak pandai nak baleh pantun la cik...baco suko...sikit bona tu cik...kalau lagi banyakkan sodap..lamo dah tak dongar pantun..

lupekanje said...

inna AB,
hehe..ader...ader kaitan..
Hidup ni satu perjalanan. Sepanjang perjalanan, kta mengumpulkan penglmn...penglmn yg mngajar kita erti penghdpn...jadikan kiciwa itu di luar kamus penghidupan kita.


ashley,
eeewahhh....bedondang dendong lak dah..
Meh acik jawab balik..

Pelita ayan habis minyaknya,
tambahkan minyak menyalalah semula,
hati buta dek kerana cinta?
hilang cinta, badan binasa..

ambil benang buat baju
baju dipakai ke rumah nyonya
Al quran sunnah itu yg memandu
yg dah berlaku, ada hikmahnya

Malam kemarin kita bersua
esok kita entah ke mana
adat berjumpa ada penghujungnya
adat musafir cukupkah bekalnya.



sha,
knapa sha? ada kisah di sebalik nya ka?...tak pe..tak pe...
sha sorang yg tabah..



Erna,
acik senornya nyalin pantun tu dari buku yang telah dicetak pada tawon 1952...antik buku ni..
Penulisnya org futih...yg buat kajian tentang fantun melayu.
kononnya nak salin skali terjemahan pantun tu dalam basa Inggeris. Tapi udah malas...so, pantun tu je lah utk mencukupkan syarat menghapdet ini blogg...ekekek..

zino said...

nak kono mantun ko? hehe

gendang gendut tali kecapi..
balik kampong naik keretapi...

boleh? hehe

Mak Su said...

aawwoouuuu, macam sedihlah puloks

lupekanje said...

zino..
nk naek ketapi balik kampung...dokek yooo...hehe..



MakSu,
aaawoooouuu gak....tk sedey...sahdu jer nih...

secangkir madu merah said...

Puas sudah kutanam padi,
Nenas juga ditanam orang;
Puas sudah kutanam budi,
Emas juga dipandang orang


Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan;
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan

kak ina kl said...

salam ...ha..ambik kamu..dah jadi tempat berpantun lah pulak..tak aper..syok jugak ek baca pantun lama-lama ni..

pandai ek main carrom..akak..hancusss

lupekanje said...

SMM,
wah..pantun itu mang feberet acik...menusuk kalebu...

meh acik bgi jawpn stended ehh..

Saya tidak menanam nanas
Tanam kepaya di dalam padi
saya tdak memandang emas
budi bahasa yang saya cari

Anak cina pasang lukah
Lukah dipasang di Tanjung Jati
Di dalam hati tidak ku lupa
Sebagai rambut bersimpul mati



kak ina KL,
best gak sesekali kita berpantun dgn pantun lelama nih..hehe

carrom? acik tk reti main la...kok bantai menjentik tu boley la...hehe..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-