Monday, November 23, 2009

Pantun Klasik

Tak geti2 nak hapdet?? huhu... Tak per la..meh kita berpantun...
Apa guna pasang pelita
Jikalau tidak dengan sumbunya
Apa guna bermain cinta
Jikalau tidak dengan sungguhnya

Asal kapas menjadi benang
Asal benang menjadi kain
Barang lepas jangan di kenang
Sudah menjadi orang lain

 Malam ini merendang jagung
Malam esok merendang jelai
Malam ini kita berkampung
Malam esok kita bercerai

11 comments:

  1. pantun2 sedih a'cik...nak bwa diri pegi mna?adooiihh...hari ini kita dikecewakan...esok jd kenangan lusa jadi pengalaman..tulat kita akn bertimakasih pd yg mengecewakan kita...psl itulah pengalaman idup yg xdak dijual di spermrket! huhuhu ada kaitan x a'cik??

    ReplyDelete
  2. dengar ye..DONDANG sayang dariku....

    malam hari pasang pelita,
    pelita ayan malap apinya,
    dari mana datangnya cinta,
    hati buta dek kerananya..

    asal kapas jadi benang,
    dari benang dibuat baju,
    ada sejarah perlu dikenang
    ambil teladan untuk maju..

    malam ini kita bersenda
    malam esok mungkin berduka
    sudah adat hidup di dunia
    singgah sebentar buat seketika..


    alaaaa dondang dendanggggggg...
    he he he

    ReplyDelete
  3. sha kan sensitif betul dengan rangkap akhir tuh, cik. maun nangih kalau donga!!!

    ReplyDelete
  4. wah..acik dah bepantun pulak..tapi akak tak pandai nak baleh pantun la cik...baco suko...sikit bona tu cik...kalau lagi banyakkan sodap..lamo dah tak dongar pantun..

    ReplyDelete
  5. inna AB,
    hehe..ader...ader kaitan..
    Hidup ni satu perjalanan. Sepanjang perjalanan, kta mengumpulkan penglmn...penglmn yg mngajar kita erti penghdpn...jadikan kiciwa itu di luar kamus penghidupan kita.


    ashley,
    eeewahhh....bedondang dendong lak dah..
    Meh acik jawab balik..

    Pelita ayan habis minyaknya,
    tambahkan minyak menyalalah semula,
    hati buta dek kerana cinta?
    hilang cinta, badan binasa..

    ambil benang buat baju
    baju dipakai ke rumah nyonya
    Al quran sunnah itu yg memandu
    yg dah berlaku, ada hikmahnya

    Malam kemarin kita bersua
    esok kita entah ke mana
    adat berjumpa ada penghujungnya
    adat musafir cukupkah bekalnya.



    sha,
    knapa sha? ada kisah di sebalik nya ka?...tak pe..tak pe...
    sha sorang yg tabah..



    Erna,
    acik senornya nyalin pantun tu dari buku yang telah dicetak pada tawon 1952...antik buku ni..
    Penulisnya org futih...yg buat kajian tentang fantun melayu.
    kononnya nak salin skali terjemahan pantun tu dalam basa Inggeris. Tapi udah malas...so, pantun tu je lah utk mencukupkan syarat menghapdet ini blogg...ekekek..

    ReplyDelete
  6. nak kono mantun ko? hehe

    gendang gendut tali kecapi..
    balik kampong naik keretapi...

    boleh? hehe

    ReplyDelete
  7. aawwoouuuu, macam sedihlah puloks

    ReplyDelete
  8. zino..
    nk naek ketapi balik kampung...dokek yooo...hehe..



    MakSu,
    aaawoooouuu gak....tk sedey...sahdu jer nih...

    ReplyDelete
  9. Puas sudah kutanam padi,
    Nenas juga ditanam orang;
    Puas sudah kutanam budi,
    Emas juga dipandang orang


    Tuai padi antara masak,
    Esok jangan layu-layuan;
    Intai kami antara nampak,
    Esok jangan rindu-rinduan

    ReplyDelete
  10. salam ...ha..ambik kamu..dah jadi tempat berpantun lah pulak..tak aper..syok jugak ek baca pantun lama-lama ni..

    pandai ek main carrom..akak..hancusss

    ReplyDelete
  11. SMM,
    wah..pantun itu mang feberet acik...menusuk kalebu...

    meh acik bgi jawpn stended ehh..

    Saya tidak menanam nanas
    Tanam kepaya di dalam padi
    saya tdak memandang emas
    budi bahasa yang saya cari

    Anak cina pasang lukah
    Lukah dipasang di Tanjung Jati
    Di dalam hati tidak ku lupa
    Sebagai rambut bersimpul mati



    kak ina KL,
    best gak sesekali kita berpantun dgn pantun lelama nih..hehe

    carrom? acik tk reti main la...kok bantai menjentik tu boley la...hehe..

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-