Tuesday, September 23, 2008

Sesi Jiwang

Just nak tampal something that I read that maybe u all pun dah pnah jumpa sebelum ni.. It means a lot to me... and to those that once face this situation...or may be will face it in future time..

Unconditional love
Some time ago, a friend of mine punished his 4 year old daughter for wasting a roll of gold wrapping paper. Money was tight and he became infuriated when the small child tried to decorate a box to put under the tree. Nevertheless the little girl brought the gift to her father the next morning and said "This is for you Daddy." He was embarrassed by his earlier over reaction... He opened the box and his anger flared again when he found the box was empty.

Then he yelled at her: DON'T YOU KNOW when you give someone a present there's supposed to be something inside of it??? The little girl looked up at him with tears in her eyes and said, Oh Daddy it's not empty, I blew kisses into the box, all for you Daddy. The father was crushed. He put his arms around his little girl, and he begged her for forgiveness. My friend told me that he kept that gold box near his bed for years.

Whenever he was discouraged he would take out an imaginary kiss and remember the love of the child who had put it there. In a very real sense each of us has been given a gold container filled with unconditional love and kisses. There is no more precious possession anyone could hold.

Meh acik buat conclusion ikut version acik..tpi will be quite boringla ngkorang klu yg tk rajin nak baca tu.. My first sentence about it was..... Love is something that we cant see or cant show. It was something invisible depend on how sincere is the person... uwaaaaaaaaaaaaahhh....melelehhhh.. ini ler salah satu falsampah acik...

mungkin akan nampak kejam sikit to those yang suka perasaan kasih sayang tu perlu ditunjukkan.
  • Kalau seseorang tu rajin membantu kerja, membantu waktu diperlukan, waktu dalam kesusahan, waktu kesakitan, waktu kerisauan.... maka ini yang dikatakan mereka memang amat menyayangi kerana mereka ini telah menunjukkan atau membuktikan kasih sayang mereka.
  • Kalau seseorang itu selalu ingat memberi hadiah, ketika meraikan kejayaan, meraikan sambutan hari lahir atau tarikh2 yang istimewa dalam hidupnya, maka orang itu dikatakan sayang, ambil berat dan sangat menghargai diri mereka.
  • Kalau seseorang itu amat menjaga hati, memberi sokongan atas apa juga tindakan kita, tk pernah memarahi dan menyakiti hati, tak pernah membangkang atas keputusan kita samada betul atau tk betul...ini adalah insan yang amat memahami kita...they can go along with us in our life.
Ha.... ini yang kebiasaannya kebanyakan kita mahukan dari seseorang yang mengaku menyayangi kita. Betul tak??? Bagaimana pula dengan mereka yang benar2 ikhlas menyayangi kita...tetapi tidak berpeluang atau tidak dapat menunjukkan dan membuktikannya dengan perkara2 seperti yang di atas??????

Samada secara sengaja atau tidak sengaja.... Adakah kasih sayang mereka akan mendapat tempat juga????...ada.....di barisan belakang sekali.... Terlalu banyak contoh yang boleh kita lihat selain kisah yang di atas tadi.

Salah satunya, kisah Nabi Musa mengikut Nabi Khidir yang pernah acik ceritakan dalam N3 tajuk Aturan Takdir 2 sebelum ini...tk payah criter pepanjang. Acik nak kaitkan dengan apa yg kita mahu dari orang yang sayang pada kita tadi tu. Bagaimana kalau orang yang sayangkan kita tu, tk lagi dapat bantu kita waktu diperlukan??

Mungkin sebab sakit...mungkin sebab sibuk, mungkin sebab dia pun ada masalah, spt masalah kewangan.... atau masalah ingatan yang dah tk kuat...(tk kuat ingatan la..)..manatau..tetiber jadik pelupa secara tk sengaja....maklumla..umur makin meningkat...ati makin gelap sbb banyak makan bangkai semut dan makan makanan subhat yg tak tau halal haramnya... Masa tu dah tk hingat hari lahir bila...hari konvo bila..hari kawin bila...

Apakah kita akan anggap mereka ini tidak lagi sayang pada kita???? Lalu kita beralih arah, mencari kasih sayang lain yang dapat menunjukkannya pada kita... Kenapa lah manusia ni tk sudah2 mencari kasih sayang sesama manusia yang tk kekal lama..? Carilah kasih sayang yang tidak ada penghujungnya...kasih sayang Ilahi...nescaya hidup akan tenang dan rasa bahagia walau bersama siapapun kita... Kasih sayang manusia ada hadnya...terutamanya...mati.. belum lagi masuk bab manusia yang selalu beralih kasih sayangnya...kerana kita adalah manusia.

Hanya Tuhan yang menyayangi kita samada kita ikut suruhanNya, mahupun kita melanggar laranganNya...tetap kita diberikan nikmatNya. ..Namun kemurkaan Tuhan jangan dicari, kerana setiap perbuatan kita akan ada balasannya di dunia mahupun di Akherat. Syukurilah segala nikmat mahupun ujian Tuhan buat kita...kerana itulah kasih sayang Tuhan.

Mengaku atau tidak mengaku, kalau kita sering berada dalam kesusahan, kita selalu mengeluh. Keluhan kita membayangkan betapa kita menyesali Takdir kita yang telah ditentukan Ilahi. Kita tidak sedar bahawa kesusahan itu, ujian hidup itu adalah kasih sayang Tuhan pada kita juga. Sebab segala yang berlaku...ada hikmahnya.

Ada kesenangan di sebaliknya. Cuma ianya tidak dapat dilihat on the spot. Tapi kita boleh pikir2kan sendiri... contohnya, apabila kita sabar dan redho dengan ujian, kita akan dapat pahala disamping ketenangan hidup di dunia. Begitu juga apabila mak kita marah kita...atau ayah kita marah, cikgu marah...kawan2 marah... adalah kerana mereka sayangkan kita.

Mereka yang nampak kesalahan kita, maka mereka tidak mahu kita dalam kesusahan di masa depan. Tapi apa yang berlaku...bila kita kener marah...kita anggap mereka tak sayangkan kita. Mak marah, ayah marah, kita lari dari rumah.

Tunjuk perasaan..kita rasa kita yang betul...orang tua tk faham orang muda...memacamlah...lepas tu menyalahkan orang tua tu..yg menyebabkan kita lari...menyebabkan hidup kita susah. Yang jadi punca hidup kita tambah susah. Akhirnya, bila mereka ni dah tak ada...baru nak menyesal. Baru sedar.

Bila dah ada anak sendiri...anak sendiri buat perangai...baru sedar camne kita dulu2 buat kat orang tua kita. Baru tau bahawa kemarahan orang tua adalah kasih sayang mereka. Kalu tiada kemarahan, maka tidak terdidik sempurna lah kita... kalau tiada yang menegur, maka tiada siapa yang akan memperbetulkan kesilapan kita. ..kerana kita akan anggap bahawa kita sentiasa betul.

Sesungguhnya....setiap orang memerlukan tiang.... tiang untuk terhantuk...untuk nanti nak terngadah.... sebab kata orang2 tua atau orang tua2 (yg mana satu betul?).... "dah terhantuk baru terngadah". 

Aku dok merapu pepagi ni bukan nk tuju kt sesaper...tpi kat diri aku sendiri yg salu ngeluh, nk pujuk ati yg salu tk puas hati, naper aku tk dpt camne org dapat..naper aku salu benasib malang...aku nk ingatkn diri suh besyukur salu...sebab di sana, ada orang yang lebih susah dari aku. 

Sekian, peringatan buat aku yang sering terlupa...nk cerita lain senornya..tpi dah lain tajuk pulak...tk kisahla...hantam saja lah....

16 comments:

Abahnajwa said...

Acik...

Saya sayangggggggggggggggggg kat Acik tau...Kami sekeluarga sayang kat acik...

Love you achikkkk

Salam lebaran

Abah and family
Liverpool

lupakanje said...

wahhhh..pepagi acik dah dpt separcel sayang dari Liverpool (nk cakap sebakul sayang tdi...tkut tepesong pulak..) ....hahah...
okey...thnk u abah...
acik pun sayang smua kt sana... sicomei najwa, ayeip n affif dan Ain yg cute dan abah yg baek ati....:)

Ungku Nor said...

cehh..abah ni potong Q laaa..;p
akak pun nak cakap akak sayang kat Acik tau!!

Acik..
baca entri acik ni, tibe-tibe saya rasa macam jumpa malam Lailatulqadar la..huhuhu.

lupakanje said...

sabo jer ler ...meleleh raso ee...sesubuh ni mang sodap layan jiwang..

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

achik:
aduiila....sedih aku baca n3 nih...pernah kita sayang orang, orang tak sayang kita. pernah kita tak sayang orang, orang sayang kita...

lupakanje said...

penah ke cikgooden..??? iskk...siannya..
tk per lah..nk buat camne..control macho je lah cikgu oooii..

lupakanje said...
This comment has been removed by the author.
Ungku Nor said...

kalo tade tiang, ye la..rumah skang mana la nak cari tiang seri bagai ;p
pintu ke..dinding ke..buleh gak dibuat penghantuk kepala kan Acik kan?
;p

Suri said...

sayang... menyayang!

errr tak kiraaaa.... kiter nak adiah jugak! hihi!

lupakanje said...

ungkunor,
pintu blh....jgn kt pintu grill..atau kaca..payah nk tengadah...kahkahkah...

suri,
uwaaaaaaaaaaaaaaaaahhh...dusyummmm....nak jagunggggggggg....pos naik belon... hahaha.

sya said...

Achik.. dr satu citer ke satu citer sampai bab makan semut pun ada.. he he he.. romantik le pulak part ulasan tu

lupakanje said...

haha...merapu, centuh lah...sobar jer saper yg baca nih..

zino said...

alamak panjang nya.. tak sompek den nak baco hehe..bilo nak balik linggi ni.. nanti singgah la LC yo hehe

lupakanje said...

acik balik Linggi ari selaso mggu dopan...nak mengecat, mesin rumput, membantai,mesin klapo, merendang, menketupat bla bla....
sonoknya ari rayer....

sabiqahAnuar said...

huhu what a really good lesson kak chah..emm terpikir jups lepas baca..hehe

lupakanje said...

merapu ja tuh...huhu..
tapi dlm merapu...dok tuju kt diri sndri..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-