Sunday, September 21, 2008

Telur Tebu

I felt sorry to myself...sbb dh baper malam tk pi taraweh... Sejak akhir2 ni...aku tambah malas.. memacam alasan yg aku nk bagi kt diri aku. Sehari dua ni..aku rasa cam pitam tiap kali aku sujud. Aku jadikan tu sebab tk gi taraweh. Aku takut tumbang masa kat surau nanti..dahlah imam tu baca tk laju... Sekarang ni aku tgh goreng kripap....belen buka pose tdi. Yg dh digoreng dah ditibai dik Yanie... bagi dia bawak balik ke kolej sat tadi... sekali dengan sambal udang yg aku masak petang tdi. Yanie heran semacam, sebab aku beriyer masak arini...cam udang tu..., pdhal...aku tk makan udang...alahan... pehtu aku siap hias2 lagi kt lauk aku arini...mesti dia ingat aku ni buang tebiat...hahah..

Selain dari sambal udang, aku masak satu lauk resepi belasah aku sendiri...ala2 lemak cili api...tpi not really...sbb aku taruk serbuk lada hitam sekali...hantam saja lah..aku mang suka masak ntah haper2..... just utk tekak aku...suka ati aku lah... lemak cili/lada itam aku tadi aku campakkan batang2 asparagus, tahu jepun yg dah digoreng ngan tepung jagung dan......yg ni mesti nkorang jarang atau mang tk penah makan... telur tebu!!!.... saper penah makan hangkat tangan???...

ha..kan tk penah... suri ....kat sarawak ada ke??? Takper la...acik citer jer kt ngkorang... mana yg dah tau tu..duk ontok2... Telur tebu ni datang dari satu spesis tebu yg pokok dia cam jagung gakla... di pucuk pokok tebu ni lah datangnya telur tebu.... kulitnya cam jagung...kener kupas kulit...(tpi tk ada bulu yekk...)..lalu akan nampakla isinya cam telur ikan parang tu jer rupernya...yg tu lah yg aku masak arini. Acik dapat masa balik kampung aritu. Mak acik mang simpankn utk acik...sbb dia tau acik mang suka makan yg pepelik nih.

Pokoknya ada kat bakang umah kampung acik tuh...tapi jarang sangat nak berbuah tu. Setelah melakukan search...acik dapati Telur tebu baru dikenali di Indonesia...tu pun masih ramai yg tk tau pasal Telur tebu ni..Ha...gambar ni acik jumpa kt search Yahoo....camni la ropernya telur tebu atau dikenali juga sbgai Telubuk di Indonesia...jgn ada yg ngidam lak pasni.. payah nk suh tebu tu bebuah.. Dah lah... ngantuks dah ni... rasa nk tidur kat buaian hammock kat beranda umah ni...angin kuat malam ni. mesti nyaman..hehhe sekian.

10 comments:

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

tu ghopernye?..ingatkan sorai tadik..ha ha ha./

Ungku Nor said...

rasa dia ada macam telur ikan parang gak ke cik?
best tuuuu..;p

lupakanje said...

yer...mcm jagung muda..yg kt gambar tu dh dikupas lapisan kulitnya...tu nmpak cam serai..

lupakanje said...

rasa dia cam petai sikit...kehkehkeh... nmpak na ktagih potai acik nih..

dizz said...

cen, tadi off kat YM konon nak buat keje bebetul, tapi ngantuk sgt, tu mai tang ni pulak.

tudia karipap dia pintal sendiri, tadi teringat gak nak tanya masak tebu apa kebenda, tapi ingat kot cen buat air tebu hehe...

lupakanje said...

susah nk jumpa tu kak teh..tpi tulah...tk pandai masak.

Suri said...

Tak penah dengar benda tu! air tebu, ular tebu tu biasa.....! cam serai jer tu!... hari ni suri wat cucur udang, lauk pun masak, belasah jer, takde beli2 kat luar heehe!

lupakanje said...

acik dah buat cucur udang aritu...makang sapa sekok...hahah...
tk abih makan... tpi tgk2 belen dia..udang dia dh hilang...
"saper curik udang cucoq ni....???"
"Entah...saper tah..." kata si kakak..
aduiii..

putera said...

hahahaha.. touching... ala, tak salah pun skali skala berfalsampah.. hehehehe.. manusia ni kan bermacam2 perangai... so tak kisah la.. hehehe..

lupakanje said...

hmm.. ye ler...tk kisah le...

pagi-pagi pegi sungai
manusia mang bnyk pangaiii....

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-