Saturday, September 13, 2008

Balik kampung

Petang semalam, lepas waktu kerja, acik balik kampung. Lepas balik umah, acik solat, salin baju, pehtu gi isi minyak keter dan ke UPM, kolej 11, amek si Yanie ngan Aney, kawan dia yang join sama balik kampung.
Acik suh dia beli apa2 makanan nak buat buka pose nanti...takut gak kekalau jalan sesak, tepaksa buka pose dlm keter. Acik dah beli sesiap lauk kat cafe E12 , tu pun lauk yg org lain dah tk ndak...sbb acik turun lambat...yg sesedap smua org lain dah khalaskan...jadilah, jgn tk ada lauk pulak kt umah emak acik tu nanti. Orang tua tu bukannya sihat nak masak2 untuk kami...dan kami pun bukannya sempat nak masak2..
Memang sah, jalan jem giler masa acik nak gi amek si Yanie tuh...jalan cam mengensot2 je...ngensot pun laju lagi rasanya. Camni ropernya orang yang balik lalu kat jalan ni hari2...tepaksa suffer the traffic all along the way to Serdang dan agaknya lagi teruk kat Sri Kembangan tuh..
sibla aku duk kat Putrajaya...jem setakat jalan kuar lalu kat Alamanda tu je...pastu jalan lancar, bahkan masih boleh tekan minyak lelaju lagi tu. Syukur Alhamdulillah.
Masuk jalan Rasah pun ok je...tk ada jem atau mentega... lalu Mambau, Nyatoh...tompek acik kojo dulu, Kuala Sawah yang tk ada sawah pun tuh, Rantau...dan sampai ke kg acik kek Linggi..
Heheh...sori yo..senornya org Linggi cakap idak le ikut loghat NS pun...acik bukan geti pun...haha.. kami biasanya guna bahasa baku...wahhh.. mind that ungkunor...
Anyway, tk ada yg spesel kt Linggi nih..(tk nak promot kampung sendiri) ..yang ada, hanyalah sebuah pekan koboi yg payah nak bekembang... mana nak kembang, orang yang tinggal, cuma yang kecut2 dan kendur2 jer....orang2 tua...
Orang muda cam acik ni..(eh...mudakah aku????) dah hijrah, carik makan kat tempat lain. Apo ado kek Linggi ni... bukan nak kutuk kampung...tapi mang banyaklah kampung2 kt NS ni yang tebiar, umah2 yang reput dan runtuh, dek sebab2 yg tak dapat dielakkan, maunpun yg dpat dielakkan.
Kampung acik tk ikutpun adat pepatih. Temenggungpun bukan..perut2 tu ada bunyiknya, suku2 rasanya tk do....tapi acik ni buta adat. Tak paham.
Dari hasil kajian yang acik buat, kebanyakan tanah dan rumah yg tinggal tu, sebab tuannya tk jaga. Sebabnya...
* samada diorg malas nak balik kampung sbb sibuk kt bandar dan nk tunggu pencen baru nk balik.
*ataupun sebab perbalahan adik beradik, sedara mara yang mempertikaikan hakmilik tanah/rumah tersebut...ni yg salu jadik.

Bila asik gaduh2 pasal tanah, last2 ha...hambek la dik kau...!!! tapi bila dah dapat, tak de la pulak diorg tu nak jaga benar...maka reputttttttttttttla rumah dan semakkkkkkla tanah... semakla gak mata yg mandang. Rasanya, acikpun camtu gak sok. Siang2 acik dah tk hingin duk kt kampung tu. Angan2 acik dari kecik, dah acik padamkan. Ingatkan nanti dah tua, nak duk kampung sesama sepupu sepapat, bela ayam, bela lembu, tanam sayur bla bla bla... dah dicemari dengan suara2 yang memunahkan silaturrahim kami. ... tu yg acik nak bagi dua perkataan tadi tu kat diorg yg memburukkan nama acik... HAMMMMMBEKLAH KAU.... !!!!
Tambah sikit lagi.. bawaklah masuk kubur tanah2 tu sokkkk....jangan tk bawak !! aku sikitpun tk herannn..

Dahhh...dah....be cool....di bulan puasa yang mulia nih...acik kontrol...hehhe
Sampai kampung tepat2 waktu berbuka puasa. Aaaahh..penuh gak meja, sampai tk larat makan...acik cam biasa, pekena nasik gak. Cam yang dah dikatakan, emak acik masak gulai tempoyaks...wahh...selera acik makan...tapi lupa amek gambar...sbb sampai2 jer dah azan...tak ada masa nak posing2kan gulai2 tuh...hehe..
gambar dari google jer lah... tk kose betul lah nk upload download nih...tpi cam tk sama je..hehe..mang la...sebab mak acik tk ada stok potai... ader kureng sikit gulai tempoyak dia kali ni. tapi still the best..!
Dah kenyang, tk leh nk makan lelain, kecuali sikit dragon fruit.... I tell u what...this dragon fruit, naper ekk..pewarna dia pekat sgt...boleh effect apa2 tk segi kesihatan..??? Rasanya kajian belum abis dibuat lagi kan.. sekrang ni baru kaji kebaikannya sebab nak commercialkan buah ni.. Bukan apernya.... Zirah suka buah ni. Tapi dia kata, "ummiii....kencing adik jadik roner purple laa...." mudah2an roner purple tu mencuci dan membersihkan lagi organ dalam badan. Jangan pulak melekat tepu kat dinding salur darah ke..aper2 ke.. alaaa...cam nila la...kan memutih bersihkan baju...tpi klu tk betul bancuh, baju jadik tompok2...

Acik 2 tahun lepas lalu kt jalan Kuala Pilah, gi umah ongkawin... tenampak orang jual buah ni...pehtu ada lak jual pokok dia sekali utk ditanam. Acik belikan utk emak acik yg suka menanam tuh. Pokok dia yang cam pokok kaktus tu, klu ikutkan susah nak idup... kener special care...tapi pada orang yang 'sejuk tgn', dengan izin Allah, mudahla idupnya...tapi tgn acik panas...heheh..tanam apapun semua mati. yang idupnya, lalang..!!!
Sekarang pokok yang mak acik tanam tu, dah idup meninggi dah.. tapi emak acik buat tiang kayu jer jadi penyandar/pemanjat pokok tu. Kalu ikutkan, kne buat tiang konkrit...simen.. baru kukuh.




Ni yng roner merah







Yang kulit kunin ni tk penah jumpa aper lgi nk rasa.....belum jumpa lagi..!








Yang ni roner putih, kulit merah, jarang beli.








Ha....yang ni yang acik salu makan/beli. Dulu ada orang salu bagi free.. thx kt orang tu.. skrg dah tk jumpa dia dah... nk makan kalu, beli la sendiri...melambak kat pasar..hehe..





Ni pokok dia.. jarang la jumpa orang tanam dlm pasu. Ya...bisa pecah ya pasunya...harusnya pasu yang bener2 kukuh ...
Acik ada nampak orang tanam kat bumbung rumah (yg rumah bertingkat...uwaaahh...mau runtuh bangunan tuh...heheh..tak baik doakan yg tk baik tu kan...




Langsung citer pasal buah naga, acik sertakan info ssikit pasal buah naga...sikit dah la..lelebih carik sendiri..
Ada 4 jenis buah naga, pertama buah naga isi putih (Hylocereus undatus), buah naga isi merah (Hylocereus polyrhizus), buah naga daging super merah (Hylocereus costaricensis) dan buah naga kulit kuning isi putih (Selenicerius megalanthus).
KHASIAT BUAH NAGA :
1. mujarab menurunkan kolesterol, menurunkan kadar lemak
2. Untuk penyeimbang kadar gula darah, pencegah kanker, pelindung kesehatan mulut
3. pencegah pendarahan, dan obat keluhan keputihan.
4. mencegah kanser usus, menguatkan fungsi ginjal dan tulang, menguatkan daya kerja otak, meningkatkan ketajaman mata, serta sebagai bahan kosmetik.
5. Mengobati sembelit, Mengobati Hypertensi, Memperhalus kulit wajah
6. Meningkatkan
daya tahan
Dahlah...sejak bila pulak acik amek upah promot buah naga ni. Ni kener mintak diskaun kt smua penjual buah naga.... huhu..

sekian.

8 comments:

Nazali Noor said...

Acikkkk...

Sodap eh Tempoyak Rampai tu cikkk..Torliur abah di buek'eh

lupakanje said...

kok tambah potai, lagi power...wa cakap lu...

zino said...

salam konal.. terimo kasih la sompek datang blog den.. cam mano terjumpo tu.. kalau linggi dongan LC tu tak lauh la kaedah e.. tapi rumah mentua den kek LC tu dah tinggal.. sesekali yo jongok..

betul ko orang linggi cakap bahaso baku hehe kan main lagi yo.. lain kali singgah lah lae blog eden tu.. tak ado apo banyak cerito kosong yo.. hehe

Ungku Nor said...

laa..orang linggi rupo eh..
mati2 ese ingat acik orang rantau.

acik takyah la nak koba an kek kampung2 yo yang bising berobut an tanah-manah nih.
tanah uwan ese kek Ampangan tu pun samo. rahai camtu yo sudah eh. tanah topi jalan bosa laie tu.
geran satu, namo ramai..huhuhu.
lantak la memasing sibuk nak bawak masuk kubur..hehehe

sya said...

Achik len kali kena belajar lalu jalan Jenderam kuar kat Nilai.. jamin tak jem atau lalu kat BBB itupun tak jem

mamaranggie said...

wah..acik balik kg x jumpo mama ek?ni yg eden nak ngajuk nih...

lupakanje said...

zino,
mang tk jauh...dh dokek2 raya ni..tingatla dlu2 gi raya naik bas gi LC...masuk kg sg radin, kg Semin, gi kg sg rambai umah knkwn, jalan kaki jauh gilo..sbb dulu2 bebdk LC sklh kat Linggi..kek sanun tk ado sklh lgi masa tu..hehe ..dh tongkat dagu den ni...ngingat kisah lelamo.

lupakanje said...

ungkunor,
Ikat masuk buntil tanah tu, susun2 dopan umah...sorang baper buntil dpt gak ehh..hahah, tnh sekangkang kongkang..camno tu. Nkkan namo dlm geran...menobeh tanah tk maun dio..

sya,
highway tk jem...nk nuju ke serdang masa amek anak tu yg tk tahan tuh..tapi nk gak bajar jln jenderam tu..rasanya lalu kt sepang tu kan?

mama,
balik ke aritu? acik amek kepek pisang yo...pagi tu bawak omak gi pasar..pehtu kami balik ptrjy...si kakak nk nolong masak kt Kolej dia..konon nk balik pepagi buto...tapi nunggu anak dara tu bangun tdo, tk gak bebangun..pueh ngojut eehh..acik bukak tv kekuat, acik bunyikkan tipon kekuat...pun dia tk bgun.pehtu dia kata acik tk kejut...huhu.. agak nye klu gempa bumipun dia tk sedar..lnkali acik balik, acik koba kek kau yo...kok sesma balik..leh kito jumpo kan..hehe

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-