Wednesday, September 10, 2008

Pos yg buhsan

Hari ni hari yang ke 10 puasa. Tak bnyk yang aku buat untuk menambah amal ibadah yang tidak sepatutnya berlaku camni memandangkan peluang datang sebulan sahaja dalam setahun. Tahun hadapan belum tahu lagi aku masih berpeluang melalui bulan Ramadhan ini. Semalam dan hari ini aku berbuka pose sorang diri. Senang. Tak pikir nak makan apa pun. makan jer apa yang ada. Gulai tempoyak yang aku beli ari ahad aritu masih ada dalam peti ais. Aku panaskan je. Tak payahlah aku pening2 nak pikir nak masak apa. Goreng ikan, sayur sikit, masak nasik...udah. Life is very simple. Nak pegi belipun aku tk mikir. Aku paling tk suka dengan trafik jem yg sudah semestinya waktu petang2 sebelum buka puasa. Janji, masa buka, aku ada benda yang nak aku makan. Agak sebab aku dah tua, aku tk memilih untuk makan. Aku makan apaje yang ada.Buah kurma Telur ada, ikan masin ada. daging pun ada. Beras ada. Cukuplah untuk menyambung hayat aku esoknya. Opp..lupa nk bagitau perkembangan ikan2 acik tu ha...arini banak 11 ekor lagi...tapi mati 2 ekor. Ikan bunting sulung pulak yang mati tuh...huhu...sian... Dah aku asingkan anak ikan tuh...takut dimakan ikan lain. Lelama penuhlah umah aku dengan anak2 ikan guppy ni..huhu... dah lah...buhsan kan...sebab ati aku tk senang skrg ni. Ilham dah lari. Ada banyak yang aku nak criter...tapi aku tk blh nak mikir. Masa2 camni, acik prefer gi baca blog ong lain. Gi tengok kuih2 kt blog yg ada gambar kuih2.....yang berasap2 tuh...

9 comments:

Ungku Nor said...

saya dah mula rasa cam malas je nak masak la Acik..ehehehe

lupakanje said...

kuih gayo la pulakk..huhu

sya said...

Achik.. sya minggu ni betul2 rajin memasak balik rumah terus memasak..

cen said...

sempat balik masak ye... acik masak..sebab bazaar jauh...jalan jem...tpi klu bazaar kt bawah rumah...maun boli je hri2...heheh

Suri said...

ikan koi ker? 2 hari ni, sebab boring ptg2 tunggu berbuka puasa menyempat tengok citer sicecep tuuu..hahahaahh lawak gilerrr, emak dia tangkap dan gorengkan ikan koi........

Suri said...

bela laa ikan terubok!

Suri said...
This comment has been removed by the author.
lupakanje said...

ikan guppy...sok sok nk bela ikan jaws....uwaaaaaaahh

ikan terubok yg bagi aritu tk abih masak lagi...heheh..masak apa lagi sedap??

lupakanje said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-