Thursday, September 11, 2008

Aturan Takdir 1

Acik balik keje arini, acik rasa teramatlah sedihnya...menitik rasa air liur...uhuhu.. Sebab ramai ikan kesayangan acik yang namanya Jackieshroft, Rani (yang sarat ngandun), salman(yg lawa tu..), viviek dan saifkhan, terkorban....puncanya masih disiasat. Tak boleh jadi. Acik buntu otak mikirkan sebab kenapa ikan-ikan dari Aloq Setaq ni terkorban dengan begitu tragis. Kira mati syahidla dalam bulan puasa yang mulia ini. Nampak cam masih baru, sebab belum bermula proses pereputan mayat. Tak sempat tunggu acik balik.... ye lahhh...ajal tu takkan tunggu saper pun...bila-bila masa, di mana pun kita....sobbss.. Acik bertekad...untuk selamatkan yang lain. Ini mesti kes wabak sakit dingdong... acik kuarkan semua....acik kuarantinkn yang mana acik rasa dah mengong2 cam nazak jer roper dia tuh kat balang lain..(masuk dlm balang kuih je...hahah..) Pehtu acik nyahkumankan yang lelain tu.. maka, aquarium kocik acik tu acik basuh dengan susah payahnya...berat gak mender kecik nih.. Pastu proses biasa lah...masukkan balik ikan2 tu kecuali ikan yang dikuarantin tadi. Barulah lega acik..barulah mikir nak masak apa untuk buka puasa petang ni. Kelentang-kelentung acik masak..(bukan apa...ketuk2 kuali jer lebih...) masaknya, goreng scallop ngan wat sambal daging jer...sengaja acik buat bunyik bebising, bia orang ingat acik ni rajin masak.... Lepas siap, acik tenggek nasik...dan tarik kosi, dok ngadap ikan tu balik...uwaaaaaaaaaaaaaaaah. Dah banak lagi.... 3 ekor... roner itam...ni mesti bapak dia si Anil tuh...haha.. Acik berbuka puasa dengan meriah sungguh...sensorang...rerebut makanan sensorang... acik makan kekenyang.. pehtu acik rehat jap seblm solat maghrib...ngadap ikan tu lagi... uwaaaaaah lagi..... ada 5 ekor lagi baru lahir..... apalagi...membidanlah aku... Acik asingkan smua anak2 tu kat balang kuih lain pulak..(banyak betul balang kekecik nih...suka ati aku le..) Balang A, untuk anak2 ikan yang dah umur 2-3 minggu. Balang B untuk yang kekecik baru lahir... kira cam incubator la..balang c untuk yang kener kuarantin tuh.. Pastu acik dengan penuh rasa kesyukuran, menunaikan solat Maghrib, dan pastu dengan lebih rajin lagi turun ke surau solat taraweh. Sepanjang solat tu, acik mendoakan keselamatan keluarga acik, kebahagiaan keluarga acik dan ......... a a...bukan ikan. tapi Pn. Sya yang sedang tunggu masa nak bersalin. Pagi semalam, dia ngadu dah kuar cam air ...pinggang dah sakit2. Acik pulak yang bedobar-dobar.. Pegi lah klinik check.....kot2 mang dah nak besalin. Nanti lah ....kata dia. Jangan nanti-nanti...kang merasa pulak aqaaaqq ni jadik bidan...huhu... So, dia pun tunggu..sambil tipon gaklah somi dia. Time break tengahari, dia dah lesap. Rupa2nya dah gi klinik ngan somi dia...dan doktor kata dah tk lama lah tu, baby nak kuar...sonoknya.... Ok..tamat iklan. Pas solat taraweh...acik balik umah, terus menuju ke tempat ikan2. Gembira sungguh ikan2 tu....segar lepas dimandikan.. hehe.. Tapi acik yang letih. Kerja merawat ikan ni mang meletihkan...tapi seronok. Acik balik awal terawih ni pun sebab acik ngantuks sangat...rasa nak tumbang masa qiam solat tu..tk sempat witir, acik dh cabut. Jadinya, pempaham jer lah...acik tetdo atas sofa depan tv cam biasa..tegolek jer cam buah cempedak di luar pagar. Sesedar, ikan yg mana tah...agaknya si Sonale.... banakkkk lagikkkkk.. 2 ekor... jadi semua ada 10 baby ikan yg lahir hari ni dan semalam. (Ehh..cam tajuk lagu pulak..)..acik kuar jap tgk ikan seblm pos N3 ni....dan acik nengok ada sekor lagiiiiiiiii... keseluruhan baby ikan ada 11 ekor.. hingga saat acik nak post dah ni! Tu lah citer arini. Ada kesinambongan dari cerita ni. Nanti lah acik buat entry baru. Dah subuh. Selepas solat subuh, acik nak gi keje cecepat...klu tak nanti jalan jem.

6 comments:

Ungku Nor said...

agak eh kok acik bolo kamben nih, pueh la melayan org nak boli kamben buek korban tak lamo laie..
*poso pun tak abih laie dah sibuk nak rayo aji..;p*

lupakanje said...

kamben payah nk tanam klu mati...dio klu nk acik bolo...yg sonang banak, sonang mati..campak yo kt tong sampah bangkai eeh.haha...klu kamben, mampuih den nk menggali tanah..! heheh..

pB said...

salam


mati 5

tapi dpt anak lepas tu , dua kali ganda

lupakanje said...

tu lah pb...nakk sambung citer ni..nnt..
acik bz la pulak...nmpknya, sambung subuh sok jer lah..haha

Abahnajwa said...

Acik..

Wah penternak jaya dah acik ni...hebattt..kikiki.pueh kan nengok ikan beronang2 ke topian..haahha

lupakanje said...

ader org takut nak datang umah acik..sbb takut acik hidang sambal ikan guppy....hahah.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-