Sunday, September 21, 2008

Memori 2

'Telenovela' ?? bukanla....cerpen jer... ada dua siri je...hehhe...ok...acik sambung pagi ni seperti dijanjikan. Tk kira la ada org nk baca ke idak...acik nk simpan kisah ni kat sini...utk kendian2 nnt kok2 acik ilang memori...kok2 panjangla umur acik...

masa tu acik lagi merapu buat version cerita sendiri.. 21hb September 2002 (Sabtu) Sebelum solat maghrib, dia mandi dan siap rendam baju dia sekali....sbb dakwat pen leaking kat poket baju dia tuh. Lepas dia makan, dia nonton tv... diam jer, tk becakap.... sesekali tipon bebunyi, dia jawab...















Gambar hiasan sahaja.



Dia berbaring kat kusyen depan tv tu... Kami mang tinggal bedua jer kat umah, since Yanie dah tahun ke 3 kat MRSM Kuala Klawang masa tu...dan Shahmah baru tahun tu masuk SBP di Sdar Semban... cuti sekolah barulah diorg tu bkumpul adik badik. Zirah mang nenek dia nak bela since kata mak aku tu, "ngko nak belajar lagi..nk keje lagi...bio le mak yg jaga zirah..." tu lah sejarah camne aku leh duk bedua jer cam org blm ada anak kt umah tu.

Sambung balik citer tadi.... Aku duk je sebelah dia,mentelaah modul pembelajaran utk paper esoknya... "Abang nak keluar jap lagi... nk tdo kejap..nnti kejutkn..." kata dia. Aku hangguk je.. mana pulak nk kua lagi memlm buta ni.... Masa berlalu.... aku masih dgn tekun nya mbaca buku. (Tapi ati tk adapun depan buku tu...) kenkononnya la baca buku....sesekali aku renung muka dia... (tk ler lawa sgt...tpi ada manisnya..)..mendengkur tido nya...sahla letih na bena dia. Jam dah pukul 11.. aku baru tingat dia kata nk kua tdi.. lagipun dia blm solat isya' lagi.. lalu aku kejut, tapi dia tk gak bebangun... . Aku truskan study sambil tido2 ikan... pukul 2 pagi... aku kejut dia bangun lagi...

Kali ni baru bangun... "Abang nak solat Isya' dulu, nanti buatkan air nescafe.... " "Orait..." jawab aku pendek.. (ye ke aku jawab camni?? ...ala...otter2 skrip sikit...heheh.) Aku dgn patuhnya buatkan air seperti yg diminta. Jangan tanya lelebih...nnt kener marah lagi. Lepas solat, dia duk minum sambil tarik sebatang rokok yang aku belikan... nampaknya cik abang aku ni tk jadi keluar. Sebab dia dah salin baju dan pakai kain pelekat... Lepas minum dia masuk bilik ... tidur lagi...!  
















Gambar tk ada kaitan dgn yg idup atau mati.


Dah pukul 2 pagi lebih..aku pun rasa tk guna aku susah payah tenung buku tu lagi....lalu aku pun masuk tido sama. Dia peluk aku.... kira... dah maafkan aku la gaknya kan...ngkorang agak2 centu gaknya tak?? hehhe.. Pastu tdo ler kami... (ha...jgn mikir lelebih pose2 ni... aku naik bendera jepun masa tuh..) pukul 3am lebih.... aku tesedar... tah biler pelukan tu telerai idakla aku tau.. tapi yg aku dengar, buat aku kalut sikit... Dia menelentang, tampak mencungap2....

aku kejut dia bangun.... "abang.....abanggg....kenapa ni...???? abang sakit ke...?!!!" cam gitu la dialog manjer aku kot... Aku ingatkan kok dia memain...sebab klu masa bebaik, dia rajin memainkan aku... "abang jgn le memain....abang sakit ke???..jawab le..." aku goyang lagi badan dia yg tk lah sebesar mana. Aku tengok mata dia....pandang ke atas.... dalam hati aku kata.... "Aaaaahhh...sudah...dia dah datang ni... malaikat dah datang, amik suami aku..."

Tapi aku tk hingat langsung nk ajar dia ngucap..sbb aku tk nak pecaya kata hati aku yg dia dah nak pegi..... Cungapannya dah hilang. Aku masih tk putus asa. Aku cuba buat CPR...tapi aku senornya bukan reti sangatpun...ntah2 aku buat dia lagi cepat pegi??? heheh...ooh tidakk!!!!..masa tu, dia dah tk mencungap dah... senang citer, dia dah pun tk ada... aku saksikan, nyawanya ditarik keluar thru matanya yg memandang ke atas. Itulah gaya2 standard orang nak pergi selamanya. Aku tau tu...tapi aku bebuat tak tau...(kalau ngkorang la kt situasi acik ni..ngkorang buat ape??) Tak ada apa yg aku boleh buat lagi utk slamatkan dia. Aku hanya perlu telefon kakak dia...

"Kak long.... abang zali sakit... rasanya dia dah tak ada... kak long datanglah sini..!!" Tu ke aku cakap?? Ntah...aku lupa dah..lebey kurang la.. Masa tu aku aku tak tau nak cakap apa...klu aku kata dia dah tak ada terus....mana tau, kekalau dia idup lagi??? (tk ndak pecaya gak tuh..)..nanti dia kata aku ni ndak sangat dia mati...
Pastu, aku tipon gak ambulans
Merasa gak dia naik ambulans..

...kot2 la diorg blh guna alat renjatan elektrik tuh...pe tah namanya...kot2 la...blh benafas smula...
Hospital Tampin tk le jauh sgt....patutnya 5 minit dah sampai kt umah aku ... tpi setengah jam baru sampai... kak long datang dengan abang Din (Dah arwah gak...selang beberapa bulan pastu...)..pisat-pisat lagi... Dia tengok adik dia dalam bilik... dia tengok aku releks je... so, dia tk jadi nak meraung ke...nk menjerit ke... tapi mang dia sedih...  

"Zali dah tak ada.... Tadi dia datang rumah... dia buat kak long marah...." "Hmmm...kenapa kak long??? Dia nak kawin lain ke????" terusan mulut laser aku kuarkan ayat tu. Kerana aku tau, tidak ada perkara yang boleh buat orang perempuan marah, kecuali suami nak kawin laen... dan bagi kak long, dia sayangkan aku. Jadi kalu adik dia buat perkara yang aku boleh jadi sakit ati...dia mesti akan marah dulu. Kak long mesti heran camner aku blh agak semua tu...padahal, mang aku tk penah tau pun...

Lupakan dulu hal tu. aku dah tipon mak aku, suh bgitau zirah. Zirah, anak bungsu aku masa tu baru umur sebelas thn. Dia manja sgt dgn suami aku tuh.. Mak aku bergegas dari kampung, datang dengan ayah tiri aku dan zirah... Menangis2 dia bila mak aku bagitau...mak aku pun mang la nangis sama. Aku tipon gak adik ipar aku, Busu, kat Semban. Dia pun kata, dia marahkan abang dia semalamnya.

Dia tk jawab bila abang kesayangannya tu tipon..sebab marahnya tu... semua adik badik pempuan dia marahkan dia nampaknya... (lelaki mana tau pasaan ong pompuan..??) Dah.. yang tu tk yah citer.... Seterusnya, ambulans bawakla tubuh kerdil suami aku tu gi Hospital sesubuh buta tuh.. aku ikut sekali..tapi naik motor.

Masa tu aku tk bani nk bawak keter Honda jerung pinjam yg somi aku pakai..keter tu automatik... aku lom bani bawak masa tu...lagipun tah knapa..aku benci kt keter tu...aku rasa, klu laki aku tu bawak keter tu...mesti ramai pompuan minat kat dia...huhu.. *(Sorang isteri akn ada instinct klu somi buat hal kt luar... aku rsa sbb tu aku benci kt keter tuh...) padahal keter tu bukan keter dia...keter orang yg dia simpan utk dijual... Dia gunapun, sebab keter dia, dihantar cat kat kedai cat keter...(takkan kt kedai cat rumah pulakkan..) kat Tampin...

Lama betul kat sepital... aku masih relaks (dan terus releks je..) cam tk ada apa2 yg jadi. (aku kan mang cam ni....tk ada feeling..) Itu yg nyebabkan sedara mara pun tk bani nak meraung2 cam kebiasaannya. Agaknya, dlm ati diorg... "bini dia pun tk nangis...tkkan kita nk nangis kot..." huhu... sesungguh...dalam kajian dan eksperimen acik la... menangis tu banyak yg berlaku sebab ikutan.. macam penyakit bejangkit.

Kalu kita tgk orang nangis...kita pun otomatik akan rasa nak nangis gak... Yang aku tau..muka aku cam muka orang tk mandi...mang la aku blm mandi pepagi tuh... aku cuma buat muka risau. Muka tk ceria. Tu je. Aku dpt kontek cik gu Yani...mintak sampaikan berita ngejut ni kat dia. Dan cikgu dia dgn murah hati dan baek atinya, bawak Yanie turun ke Seremban dan gi carik Shahmah kat asrama.. Shahmah tk ada pulak... dia kuar camping kat Pilah !!!! Yanie releks je cam aku...mang muka kejam sikit...tk ada pasaan.

Dia tk baper rapat ngan bapak tiri dia ni. Tapi buat muka gisau tu blh la dia... dia sampai pun lambat...masa tu mayat dah nak di tutup muka. Masa kat sepital, bia aku citer pengalaman aku...hari ini, 6 tahun lepas. Lepas di periksa...mang dah komfem tk ada nafas dah. Diorg kata, tk leh wat aper dah. Cincin yang dipakainya, dah ditanggalkan dan diberikan kat aku masa diorg nk buat bantuan pernafasan tuh. Tau2... dia dah dibawa dalam stretcher dan disorongkan masuk dalam peti es.... cam ikan je kan.. ehhh... idak le...dia diletakkan kat tetengah bilik mayat yg sejuk tu.

Aku masuk dalam bilik tu... aku sentuh tubuh dia...masih panas lagi aper... tapi nampak pucat le... sbb dia kulit gelap...aku nmpak putihla sikit... Wajahnya tenang je.. Yelahh...tkkan tetiber dia nak sengeh kat aku...ataupun tunjuk muka marah kat aku lak kann.. Dari subuh tu, aku betelagah dengan doktor yang sibuk nak post mortem mayat dia. Aku tk nak bagi. Tapi doktor tu cam paksa aku... aku kata nanti dulu... aku nak bincang ngan sedara mara. aku tk nk dia disakitkan. Sedangkan sakit masa nyawa ditarik keluarpun tk hilang lagi.... ni pulak nak ditoreh di siat kulit dia utk dia buat autopsy tah apa. Tapi tk ada sedara mara yg nyokong aku. Doktor tu masih bekeras...dan aku pun keras gak tk nak kasi post mortem. Tu yg menyebabkan waktu dia disahkan mati dilewatkan ke pukul 11 pagi..pd hal kul 3 lebih dah habih dah... aku just setuju bila diorg kata kalu tk ada laporan post mortem, tk leh nk claim insurans. Aku pikir duit gak... dahla dia tk ada tinggal reter....tpi tinggal utang... aku nk bayar dgn apa utang2 dia tu nanti?? Utk makan aku anak banak tk kisahla...aku keje makan gaji... tpi tk cukupla nk bayar utang dia...!! Sebab tu aku tepaksa akur je....maka tubuhnya di siat2 lah dik doktor tu... Lagi satu sebab...abang ipar aku boleh kata, nanti klu2 ada hal berbangkit....takut ada dakwa dakwi kemudian nanti... Apa makna nya tu??? Oooo...nanti kekalau aku lak dituduh bunuh laki aku tu ye.... ok... fine... silakan lah toreh dia.. (sib aku tau pasal kes tadi tu lepas dia dah mati...klu idak...mang aku kot penyebab dia mati...heheh..) ehh... gurau lagi.. okeh...sambung citer.. Doktor tu janji dgn aku, dia toreh sikit je...nk tgk punca kematian jer... hmmm...ternyata, spt yg ditulis kat dlm report tu....punca kematian...kegagalan jantung berfungsi... (err..tkkan cam tu je kot..) Tapi menurut yg ikut sama dalam proses post mortem tu...mang doktor tu keruk kuar jantung dia.... huwaaaaaaaaaa...sian dia... (err..aku kesian kat dia??? ) Ntah la... biler aku pikir marah aku...aku tk kesian langsung dah. ...(kalu ngkorang camne??? ) Yang penting aku dah cuber fight utk tk kasi dia di post mortem. Masa proses mandi mayat n solat jenazah tu, aku tak ada... aku tepaksa gi balai polis buat report... patutnya orang lain uruskan...tpi smua aku yg buat... diorg lain tu betul la tk mikir yg aku nk berada di sebelah suami aku di saat2 akhir jasad dia kat donia ni. Tak apa.

Agaknya diorg tgk aku waras sangat lagi...blh urus smua sendiri. Memangpun. Lepas mayat dikebumikan tengahari tu, aku dengan sorang kawan arwah, naik kereta gi carik Shahmah kat tempat perkhemahan kat mana tah..Inas, Johol kot... akhirnya jumpa gak... Aku mintak izin cikgu dia, nk bawak Shahmah balik.. Shahmah buat muka bodoh (tapi tk bodoh ler) jer bila kata ayah dia meninggal... spesis aku gakla....tk ada pasaan. Dia hnya sempat dibawa tgk kubur je. Segala-galanya selesai diuruskan.

Aku lega. Aku bersyukur kerana adik beradik dia ada sekitar kawasan kediaman kami. Idak le aku menggelabah tatau nak buat apa. Kak long, Busu dn lelain semua baik dengan aku sampai sekarang. Tamatlah kisah hari ini 6 tahun yang lalu. Aku lalui semua dengan pasrah. Selalunya, selama 5 tahun yg sebelum ni...aku tk pasankan tarikh ni.


Aku tk hingat langsung. Tapi tah kenapa tahun ni aku ingat la pulak... dan aku buat reminder agar aku tk lupa kt footer blog ni, agar aku tk lupa nk cerita pengalaman aku ni kt sini..sebelum cerita ni aku lupakan. Senornya ni bukanlah cerita asal...citer asal lagi panjang. Aku summarize yg pepenting je... udahlah.

Petang lepas segala2nya selesai, aku balik rumah, mengemas. Masa mayat dibawa balik dari hospital, ianya tk dibawa ke rumah sewa aku tu...tpi ke rumah kak long. Elok gak tu. Bapa dia sayang sgt kat dia... bapa yang dah uzur, tk dimaklumkan masa kami sibuk2 menguruskan mayat tu. Sebab kak long takut bapa ilang kawalan diri... dah kemudian, baru kak long bagitau... nampaklah meleleh air mata orang tua tuh..tgk mayat anak kesayangan dia depan mata.

 Itu jer lah memori daun pisang aku. Lepas pada tu...setiap kali aku pegibalik keje dari Monceh...mesti lalu kwasan perkuburan Tampin tuh...dekat ngan klinik Kesihatan Tampin... aku mesti singgah tabik hormat....ehhh...tk le...singgah bacakan Yasin...setiap petang .. dalam tempuh sebulan tu lah...sebab lepas pada tu, aku langsung tk pegi dah kubur tu hingga hari ini...patut tak???? Sejak aku pindah ke Rantau, 4 tahun aku keje kat Rantau...aku tak penah pun gi ziarah kubur dia.  




 Ni bukan kubur dia... 


Apalagi la bila aku dah pindah ke Ptrjya ni... Rasa tk ada maknanya. Kalu aku nak sedekah ayat Quran, dari rumah je....sama je.. minyak mahal ni...bukan aku blh claim pun... Dan aku nak stori....aku memang tk nangis langsung masa dia tu ninggal... tapi hari selepas tu... kan aku kata aku tengah final exam.. Hari dia meninggal tu, hari kedua exam yang tepaksa aku tangguhkan.

 Hari ketiga exam aku pegi juga ke kolej Mara tu utk pekse. ..walaupun dalam tempoh bekabung... aku tk rasa aper yg menghalang aku pegi pekse gak...pekse ni cam satu keperluan hidup...aku bukan pergi berpoyer2... Masa kat dewan tu, baru aku tau.....aku ada gak airmata rupa2nya...aku stat nangis masa aku nak jawab ketas pekse tu. Sebabnya...aku rasa semua orang kat dalam dewan tu pandang aku...semua citer pasal kehilangan aku... tu semua buat aku tingat kat dia. Aku tingat camner nanti klu aku konvo .... dia tk ada nak saksikan kejayaan aku...(ecehhhh...cam konfiden jer leh pas pekse tu...)..

Maka menitik2 la airmata aku atas ketas jawapan aku tuh. (Kot2la pemeriksa tu nak bagi markah lebih klu aku titikkan airmata kt ketas tuh..) tak ada maknanya...!! Siottt betui...camner aku leh nangis gak.... yeahhh...at least aku tau..aku still manusia yang lemah. Ada gak pasaan...tpi pasaan aku cam lambat pickup... kan aku dah kata...aku slow sikit nk paham mender2 camni..

Lepas abih pekse ari ahad tu... aku amik cuti tanpa rekod berapa hari yg layakla...lebih tu, aku cuti nak nguruskan hal2 lain...temasuk nk minta tukar tempat kerja..! Tiket sijil kematian jer yg nampaknya blh meluluskan permohonan tukar aku...mahal sungguh nk dapat tiket ni... Selepas habis cuti... aku stat gi keje...dan minggu pertama tu...aku salu nangis dalam keter!!!

 Menangis yang sungguh2... dan aku ilang kawalan diri... isap rokok masa dlm keter!!! Rokok yg aku belikan dia tu...!! Best gak kan..isap rokok...!!! huh.... tak de rasa aper pun...igtkan blh ilang tensen. Sib la aku tk ketagih pas tu...sebab aku tau...rokok tu bukan sumber ilhamku... bau aku busuk ...cukupla dgn bau hangit badan aku..tambah lagi dengan bau rokok.. Tapi staf kt sekolah bukit rokan tu mesti prasan yg aku nangis..(dan aku isap rokok..aku ngaku kt diorg..)...sebab mata aku bengkak siot...

Cikgu Jenab GPk yang baik ati tu cuba nk tenangkan aku...tpi aku tk blh org pujuk..lagi aku nangis....aku nk jerit..."LEAVE ME ALONE !!" je kat orang2 yg cuba pujuk aku tuh...sian diorg kan..diorg niat baik...tapi aku nk marah pulak.. so..lenkali, klu ada org nangis..bia kan je dia nangis pepuas..esp aku ler.. Tapi mungkin ada jenis klu nangis...nk orang pujuk..nk orang peluk...tepulang la.. tapi best gak kan kalu masa kita nangis..ada orang peluk2 kita...hahah...cam Munna Bhai pulak.. Tapi mang ada, kuasa pelukan tuh...blh menenangkan pikiran... cam bekas kawan aku sorang tu.. dia suka memeluk dan dipeluk...heheh.. dah2...aku nk lupakn dia, sebab dia terlalu sensitif...payah bekawan ngan org centu. Hidup mesti teruskan. Untuk lupa...tidak sama sekali...bak kata x-kawan aku tuh... tinggalkan senang...lupakan, payah. Moral of the story:
  • Bersabarlah dengan pasangan hidup anda. Sekali kita tersilap, takut kita nyesal sepanjang hayat.
  • Sentiasalah meminta maaf dan memaafkan. Takut masa bergaduh, kita tk sempat minta maaf.
  • Jangan cepat marah dengan pasangan anda.
  • Sentiasa hargai setiap masa kita bersama org yg kita sayang.
  • Kalau pasangan kita lambat balik...sabar jer lah...daripada dia terus tk balik.
  • Tangisan tidak akan dapat mengembalikan apa yang kita hilang...tapi tangisan ingat dosa, blh bantu padam api neraka yg nak membakar kita.
  • Jangan sesedap mulut kata nk bagi racun kat orang lain..sesilap makan diri...
  • Mati tu datang tetiber. Samada kita sedia atau tk sedia.
  • Sebelum tidur, tunaikan segala tanggungjawab pada Tuhan. Bersihkan diri dan ingatlah...bahawa mungkin kita tk akan bangun lagi esok pagi...bertaubatlah...moga mati kita dalam iman.
  • Sebelum tidur, niatlah buat benda2 yg baik kalu bangun nanti...klu tk bangun terus, niat tu dah dpt pahala..
  • Jangan berhutang banyak2 kalu rasa lambat nk bayar....nanti nyusahkan orang yang hidup nak bayar.
  • Kalu berhutang tu, biar ada hitam putih. Senang klu mati, waris boleh bayarkan...klu idak...tegantung2 lah ruh kat antara langit dan bumi... Jgn nanti ada pulak org amek kesempatan kata simati ada hutang sekian2 bnyk kat dia..pdhal...tk ada pun..
  • Kalu orang lain yg berhutang kt simati, cecepatla bayar, sbb kuarga yang tinggal, tak semua nya senang....payah nk idup.
  • Klu rasa kawin sesenyap ngan org lain tu..elokla bagitau bebetul kt bini..(terima jer lah torpedo apa yg datang menyerang..) Takut mati...bini nganga tk tau citer sebenar yg dah dibawa dalam kubur..... kan ke payah... nak bebagi reter...nak bebagi utang...(bab ni mesti tk ngaku dah kawin punya..)..cam kes acik ni...ada yg kata dia dah kawin..ada yg kata dia baru nk kawin... gasakla... aku dah habih marah dah. maleh nak pikir.
  • Jangan buat anak bini marah. Sebab kalu mati, org yg marah, tkkan sedih langsung..dan tkkan tingatpun nak sedekah apa2 kt yang mati tu.. bahkan besyukur sbb dah mati..!!
  • Tambah satu lagi.... belajar lah First Aid temasuk bantuan pernapasan... (aku dh ingatkan ni dlm pos citer umah terbakar dulu tuh... )..jgn nnt tk reti nk buat camner biler diperlukan. At least...kita berusaha.
Kalu mati...yg tinggal kat roh tu...hanya 3 perkara..

1. Sedekah yang berjalan terus (Sedekah Amal Jariah)

2. Ilmu yang berguna dan diamalkan. ...

3. Anak yang soleh yang mendoakan baik baginya Anyway...walau apapun yg aku katakan ni...sebab amarah aku jer.

Aku ok..dah ok..cuma aku masih tertanya cerita sebenar yg tk ada org nk cerita. Hanya Tuhan yang tahu apa sebenarnya berlaku...yg pasti, semuanya ada hikmah. Aku yakin, dia aman di sana... sebab dia anak yang soleh. Yang rajin menolong orang tua dan sesiapa sajer...temasuk pompuan yg lelawa. Dia tk penah sakitkan hati ibubapa dia. Dia rajin bersedekah, seorang ayah yang penyayang pada anak2..seorang ayah yang amat sabar dan bertanggungjawab. Seorang yang rajin bekerja mencari rezeki...rajin menolong kerja2 dirumah dan pandai mengambil hati semua orang... Aku harapkan akan ada amalnya yang menyelamatkannya dari bakaran api neraka...yang menyebabkan dia mendapat keampunan Ilahi atas apa2 dosa2 dia waktu di dunia. Siapalah aku yg tk mahu memaafkan dia...klu Tuhan sendiri yg Maha Pengampun, telah mengampunkan dosa2 dia. Sedekahkan Al fatihah untuk arwah. ..(nk sedekah surah yasin atau lelainpun lagi baik...) Tima kasih pd kenkwan yg dah sedekah kat dia. Sekian, memori daun pisang tanduk acik kali ni....

18 comments:

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

habis dah?..tengah syok baca la acik...isk.isk..sebab wasap2 ker arwah tu ninggal?...
tak keluaq air mata?...tahan noo! he he he.

lupakanje said...

tak ader penjelasan detail dari doktor yg nk cecepat balik tu...sbb masa kerja dia dah lama abih.... hampehhh..
tapi buat conclusion sendiri, yg jantung dia dah rosak sbb tu tk berfungsi... isap rokok lagi..!!!
baik nangih ingat dosa...ader gak pekdahnya.. (yg aku nangih tgk citer industan tu aperke jadahnya yekk...)..acik hanya manusia biasa...

dizz said...

cen,

teringat kteh time dia baru2 meningga, masa tu cen masih marah membara, maklum cen dpt ceta yg menghancurkan hati, masih tak sahih hingga hari ini ke? tak apalah dah berlalu elok pikir yg baik2 je kan, sedihkan cen, lepas kursus langkawi jumpa kejap je kan, dia dah pegi.

banyak pengajaran yg cen bagi, t/kasih kerana mengingatkan pd org lain akan perkara2 tu.

lupakanje said...

kak teeeeeeeeeehhhh..pi mana...lama tk nmpak..
tk per la kak teh...smua tu ada banyak sgt hikmah tersurat dan tersirat dan tersarat..

izawani/JEEN said...

Kak cen... Sama macam ayah saya. Waktu dia dah meninggal tu baru la kami tengok dompet dia, ada gambar perempuan lain... Siap dia bergambar berdua. Katanya belum kawin lagi... pompuan tu dalam proses nak sahkah penceraian...

Mak cakap, dia meninggal sebelum kawin tu ada hikmahnya... Entah la....

total said...

Salam Kak Cen... tak sempat ziarah kak cen masa tu.... otw balik gomeh, pastu tetiba ada hal lak...

bagus gak kak cen tuleh moral of the story tu untuk renungan semua...

lupakanje said...

Jeen,
ada jugak org centu kan...dia dah tk ada...camne kita nak nanyer.. Yang idup pulak, tk nk citer bebetul..katanya arwah wasiat, walau apa jadi, jgn bgitau acik... tu yg musykil amat. Tapi bia lah..
smua tu ada hikmah..namun ati ni tk sudah2 rasa nak tau citer sebena...mendongkol gak. Acik, manusia biasa...bukan malekkat..

Total,
Huwaaaaaaaaaaa...lama tk nmpak...err...nk nmpak kat mana?? kat KK la...hahah..
acik...(skrg tpaksa guna acik...sbb ksedaran melampau...diri dh tua....hahah..)..ok..
acik tharu dgn keprihatinan knkwan KK ...hiburan acik dulu dgn ngkorang la..lepak kat KK...masa tu, mang rasa muda lagi.:) ..tima kasih Total ye..tk dpt dtg pun tk per..doa ngkorang yg penting, utk bgi kekuatan kt acik..knkdg malu pun ada..sbb tk dpt balas sokongan moral dn material ngkorang...

Ungku Nor said...

tak kira!!
nak pelok acik gak!!!
;p

lupakanje said...

klu nk peluk, pastikan bru lopeh mandi...acik tk snggup klu melengas2 bru balik dri MuhaKL..tetiber nk peluk2 acikk..aper kes..goli ketiak den...dahh...gi mandi...heheheh...

Suri said...

kakcen,

issskkhhh..... i lap u!

lupakanje said...

uiihh...lap u too... huhu...nak jagooonggg..

lyn said...

KC,
yang pergi jemputan ilahi bawa amalan sendiri tapi yang ada ni kena lah bykkan amalan tuk dia, sedekah ayat quran moga dapat jauhkan dia dari azab kubur, dari azab api neraka dan mohon allah tempatkan dia dikalangan orang beriman

sampai bila nak simpan amarah tu. semua tu kan perjalanan hidup ujian dari allah, udah ler kikis je marah tu ingatkan benda2 baik je yang dia pernah buat untuk kita

nanti kat SANA kan nak jumpa balik. bule tanya dia k.he he

lupakanje said...

Boleh tanya ke???
Tk ada marah la...acik sukeeeeee....hehehe

maR said...

Acik,
Mak orang dulu pon semua kena buat sendiri. Suma orang dok pikiaq omak orang tu suparwoman kot.
Arwah bapak orang meninggai masa orang umoq 6 tahun, adik orang baru masuk ompat setengah.
Macam tu lah orang tengok mak orang, kurang nangis pon waktu benda tu jadi.....
Bapak orang meninggal pasai lung cancer, so depa mmg tak buat post mortem kalau tak silap...
Hmmm.... acik dah siap baju raya?

lupakanje said...

klu mninggal sbb sakit mang tk pyh post mortem dah...tpi klu eksiden..atau mati tetiber...pehtu antar lak kt sepital...mang tk dilepaskan dari kener buat post mortem..lagi satu klu repot kt polis..mang kena antr sepital buat post mortem.
Belum lagi Mar...gaji/bonus ciput masuk esok...bru blh mikir utk pesediaan raya...baju sindri tk yah la..kt lemari dh penuh..smua baju org bgi...tk habih pakai lagi..mikir baju bebudak je..tunggu diorg balik asrama, bolehla bawak gi beli baju sluar...thx

putera said...

hmm... memang sedih la cita ni... ape pun yang berlaku.. hope akak dapat kuatkan semangat la yerk... ade hikmah di sebalik kejadian ni.. tp yang tak tahan smoke tu.. hehehe... ;P

lupakanje said...

hehehe...smua kejadian ada hikmah...
smoke tu pun ada hikmah gak..haha

my name is E said...

KATAKAN TAK NAK PADA ROKOK!!!

My Name Is E,

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-