Wednesday, September 17, 2008

tak tahan betul

Semalam acik citer pasal mercun, arini nak cerita pasal bau. Umah kuarters acik ni ada 3 bilik dan 2 bilik air. Acik guna bilik air dlm master bedroom lah. So, bilik air satu lagi jarang nak menempuh. Bebudak ni punya pandai la. Sesekali acik jgk gak, memantau keadaan bilik air tu..belumut ke...becendawan ke...boleh kutip hasil...hehhe..tapi taim sesekali tu la...acik heran betul.. umah ni tk ada orang yang isap rokok...tapi bau rokok. Kkdg acik sergah si Shahmah, klu dia ada balik cuti..tanya dia.. kamu isap rokok ke??? bau rokok kt bilik air ni..!! isk ummi ni...mana ada... hmmm...marah dia. Habih tu....takkan si Yanie atau zirah....??? Hari demi hari...acik biarkan je lah keadaan tu berlanjutan. Satu hari..bebaru ni baru acik terpikir kenapa bau rokok. Memang dah selalu, kalu buka sliding door kt beranda tu...masuk bau asap rokok jiran atas atau sebelah atau bawah rumah yang isap. Kuat betul bau dia...bengang tul acik.. Tetiber jer acik baru dapat jawapan naper bau rokok kat dalam bilik air bebudak ni. Ni mesti jiran rajin isap rokok kat dalam bilik air dia. Lalu, asap tu samada masuk ikut tingkap bilik air, ataupun masuk ikut saluran air bilik air...!!! Aduuuuuiiiiiii... payahlah nak hilang bau ni. Kalu isap rokok tu bau kat umah dia ajer tak apa lah..ni rumah org lain pun effect jugak. Ni yg acik marah ni...... jangan la letak baju kat dlm bilik air tu. mesti berbau rokok...nanti orang kata pulak acik ni isap rokok... dari busuk bau rokok....acik lebih rela busuk bau potai...!!! Orang isap rokok ni eloknya khaskan satu bilik yg tak ada lubang udara langsung...baru dpt 'feel' rokok tu lebih sikit...hehhe...yg isap rokok jgn marah. Nak marahpun marah la...sbb acik marah ni, umah acik dah lekat bau rokok... DUlu acik tk le marah sgt org isap rokok...but since my dear hubby meninggal tetiber dlm tdo dia...acik lebih mnyalahkan rokok... sbb dia kuat merokok... dia salu cakap, org tk isap rokok pun blh mati... well...mencegah tu kan lebih baik dari berubat...(klu sempat berubat..) cam dia...tk sempat berubatpun...sudden attack atau sudden death .... sbb kegagalan jantung berfungsi. Kenapa jantung gagal berfungsi??? Sbb kesihatan jantung tk dijaga. dah tau rokok tu merbahaya... naper la isap gak.. anak bini pun kena akibatnya tnpa di sedari. Camner acik nak selesai masalah bau rokok ni? nk letak ionizer ke aper tah namanya yg sedut bau.... ke? camner..? bengang nih...bukak tingkap je, bau rokok.. bau rokok je..bukak tingkap..!!..penin acik..

5 comments:

Ungku Nor said...

acik, ada orang kat sebelah saya ni cakap, letak arang kat dalam toilet tu.
arang tu bukan setakat meniutrelaiskan bau rokok malah turut menghilangkan bau-bauan yang lain kek dalam toilet tu..contohnya kalo acik baru lopeh makan potai..contoh laa..contoh..;p

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

terasa la acik..he he he..

lupakanje said...

bulih ko?? biasa lotak seketul dua kt dlm peti es..
kalu kt dlm bilik air gamaknya kener la sekarung...????hehe...thx.
ngantuk eeeiii pagi niiii...tu lh...agak ee telebih bjago
..arini mesti meriah kt opis..dari smlm pasang lampu liplap arirayo beriyo..sajo nk citoo..

lupakanje said...

cikgooden...hehe..acik marah jiran2 acik tu je... ini la mciam klu duk apartment... org bawah salu jadik mangsa..pehtu org bawah umah kita lak jadik mangsa kita, esp klu ketuk mengetuk, tumbuk mnumbuk..acik biaso ee jago tu smuo..klu ada yg tganggu, mintak mahap kt jiran2 tu..hehe..

my name is E said...

asap rokok yg dihembus oleh perokok sbnr nya lagi bhya...jdi pakailah mask selalu..bukan time jeghebu jer pakai..time duk sblh perokok pown pakai jer... =P

My Name Is E,

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-