Tuesday, September 16, 2008

Mercun / bunga api

Aku nak cerita pasal mercun. Aku bengang dengan budak2 kat kawasan kuarters yg aku diami ni. Lebih2 lagi malam aritu. Diorang main mercun. Aku dulu kekecik main gak mercun. Tapi tk membahayakan orang lain. Aku main mercun katak, mercun kabaid, mercun lalat, mercun buluh..(aku nengok jer org main...hehehe). Tapi stail orang duk umah apartment, cam yg aku saksikan ni ke?? Campak mercun dari beranda rumah tingkat 12-13 ke bawah..(tkkan ke atas lakkann...) ..lalu berterbanganlah api membentuk bunga2 yg warna warni disertai bunyi yang membingitkan telinga. Mang cantik. mang nampak meriah sungguh.

Ditambah pulak jeritan keseronokan budak2 lain yang menonton kat bawah, di playground kawasan apartment ni. Jadi cam satu pertunjukan bunga api pulak. Apa pasaan yang membakar tu gaknya. Apa pasaan mak ayah diorang tu kat dalam rumah tu agaknya. Seronok? meriah? bangga? Dahlah tu...masa main tu, orang sedang bersolat taraweh lagi. Memang tk sesuai masa dan tempat diorang bermain. Masa org berehat, selepas letih bekerja..berpuasa.. Masa orang baca Quran.... Rasa tk ada ketenangan langsung bila dengar bunyik yang membingitkan tinger tu.

Apa pekdahnya? Just for fun? Huhhh !!! Fun ..tapi membahayakan orang lain. Mereka tk sedar ke semua tu? malang bukan berbau... yang berbau, derian..cempedak dari tepen... Percikan api tu, tak mustahil ke boleh menyambar minyak ke...atau benda2 yg mudah terbakar kat bawah apartment ni. Apalagilah kawasan tempat diorg campak bunga api tu bawahnya tempat parking kereta dan motorsikal. Sib lah bukan kat blok aku. Kalu kat blok aku, maun jer aku jeritkan bebudak tuh. Ha!!! Makcik ni klu mengamuk....payah nanti. Aku tepikir nak telefon polis jer... kan menyalahi undang2 kalu main merecun nih...!! Tapi aku mikir pulak...entah2 anak2 polis yang main tuh...payahla aku...

Orang lain tak ada ke tepikir cam yang aku pikirkan??? Atau mereka akan berkata, "bia lah bebudak tu main...seronok2 nak raya ni...kita bebudak dulupun main gak!" Boleh ke? Aku mang tak setuju kalu ada orang berpikiran sengkat dan dengkat camtu. Kalu tk membahayakan orang lain, then its ok. Kalau setakat nak kontotkan jari anak sendiri, go ahead.

Tapi kalu bermain tu boleh nyebabkan orang lain kehilangan nyawa, hilang harta, hilang anggota, no way!!! Anak2 aku suka gak main2 bunga api atau mercun ni. Masa diorg kekecik dulu, aku bakar gak sesikit duit, kasik diorg main bunga api bodoh tu jer. .tu kat kampung. Bukan kat umah apartment cam sekarang. .

 










Shahmah main bunga api ngan maksedara n sepupu2 dia... Masa ni umur dia ddekat 4 thn kot.












Ni Zirah masa umur ddkat 2 thn, dilayan dek nenek dia, main bunga api yg asap dia blh alau nyamok tuh... Kalu sepupu sepapat diorg balik, dptla numpang tgk diorang tu main. Tak pun masa arwah atok diorang ada, dia rajin layan jer anak2 aku kalu diorg nak main bunga api tuh. Tapi idak la banyak sgt. Dan aku salu bagitau diorg...smua tu buang duit, buang masa jer...dan bukan senang nak carik duit.

Arwah somi aku ada bagi mercun cina raya ntah yg mana dia dapat... sampai hari ni tk abih2 lagi.. satu tahun aku bagi bebudak ni bakar 5 bijik...hahaha...dah lemau dah mercun tuh..(maun tahan seploh thn) Diorang takut nk main. sebijik mercun merah tu, punyalah siksa klu nak bakar... pudat2 masuk dalam sokabar lama..bakar sokabar tu... pehtu lari mencanak jejauh tutup tinger.. takut mercun tu meletup...mang la nk suh mercun tu meletup...melampo pulak kan... Pada orang yang berlebihan duit....toksahlah bakar centuh....baik bagi kat aku ke...bagi kat umah anak yatim ke... sian aku, tekelip2 tengok duit kener bakar....sedangkan aku hempas pulas kerja mencari duit nak buat belanja. ...orang lain, sensenang jer....dapat duit, bakar.

Bukan cemburu dengan rezeki orang...tapi rasa ralat sungguhlah.... tgk duit berterbangan jadik api gitu. Tapi masa kekecik , bulan2 ramadhan mang seronok klu dah sampai masa tujuh likor ...kira malam2 terakhir seminggu sebelum raya. Masa tu lom ada keinsafan lagi... Mak aku akan suh pasang pelita minyak keliling pagar rumah. Kenapa tah...nk meriah, sebelum sambut raya. Pehtu aku dgn abang aku dan kenkawan dia, mesti main mercun kabaid...aku tutup tinger tengok jejauh jer. Kabaid dimasukkan dalam tin susu tepung, yang ada dibuat lobang2 sikit....ntah..aku pun tk reti camner nak buat nya..tk baper nak brani main mender tu...yang pasti bunyiknya nyakitkan tinger.

Tu masa buluh payah nak carik. Jarang abang aku main meriam buluh. Kami tk ada ayah dulu...sama gak cam anak2 aku. So, tk ada lah yg nak buatkan meriam buluh tuh. Penah satu ketika tu, main mercun yg guna belerang mancis tuh.... alahai..guna besi rim roda beskal...pasang nut..pehtu adjust camner tah...aku lupa lagi..pehtu ketukkan kat simen....meletup la...masa tu pantang jumpa mancis...komfem tinggal batang mancis tk berkepala lagi...

Kalu taim2 dah tk ada bende nak bakar, bebudak lelaki kenkwan abang aku tu, main senapang kayu peluru buah terung pipit... diorg main dalam gelap tu...klu kener tembak...sakit oooo.. aku nengok jer..sebab aku budak baik... kekadang abang aku tembak kt aku, aku kejo dia keliling rumah...pastu dengar lah mak aku berleter...takpun abang aku mesti kener rotan ngan mak aku...hahah... tu lah kisah masa aku kekecik dulu. Budak2 sekarang, main mercun yang beratus2 regernya. Dan pada yg tk baper kaya tuh, buat mercun sendiri...tu yang kontot jari, tangan, buta mata.... akibat mercun rekaan yang tak baper nk jadi...

Moral of the story... Tok sah main mercun. sekian.

7 comments:

Ungku Nor said...

dokek pukul tigo acik naip entri nih.
memang osah la acik takleh nak tido yo cik..

meh la duduk kek umah ese.
kok bunyi merocun pun taim cino/k*ling nak rayo jo ha..ehehehe

ikan acik dah berapo banyak beranak hek eh?
tak cito pun..;p

lupakanje said...

lotih dah acik cito...baru cito, ikan tu hapdet lagi...ni dah lobih limoploh ekor... bidan brehat jap...yg umor 2mgu lobih dah acik campurkan ngn yg bebosar..bahgio bonar nampak eehh...acik dah tk kisah dh klu ado yg mati...kurang skit penduduk dlm akuarium kocik acik tuh...huhu...
omak acik kato diopun tingin nak bolo...acik tgu dio boli akuarium sendiri...mesti dio lagi banyak biakkan guppy tu nnt...heheh..sbb tgn dio sojuk..haha..blh bukak sarekat blacan guppy made in Linggi..
Nnt blh acik ekspot kt umah ungkunor....ikan tu laa..bukan blacan guppy dho...haha..
ha tu lahh..sobut lagi psl ikan..dah panjang diskripsen acik..
Kul 3 tu acik setat naip..dpt seprenggan acik tdo...pehtu sambung lgi msa sahor (roti 2 koping)..pehtu tdo...rasmi siap nulih kul 5 lobih tdi...jgn tk tau...heheh..ngantuk wehh..

zino said...

jiran sesebelah rumah zino tu pun ganas juga bila main mercun.. yang geram tu mercun atau bunga api roket tu.. sukaati je tempat ke merata tempat.. ada sekali dulu tu masuk ke ke kawasan rumah zino betul2 meletup kat sliding door tu..

keluar juga pi tegur.. kat mana lah mak bapak dia org tak geti menegur anak bermain..

tu yg hazwan terpengaruh nak main jugak.. tapi setakat ni tak ada le beli lagi..

lupakanje said...

pokok eh kat kito, sbgi mak ayah..sok sok den ado cucu, bagi diorg main mercun cyber jer...haha...tk pun mercun yang ada bunyik...tak ada api...
Acik nk buat link blog zino yo...mintak izin tuan rumah...hehe

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

idup penuh tensyen kat acik?...mana nak cari kedamaian

lupakanje said...

Cikgooden,
tu ler cikgooden...tapi sungguh2 dekatkan diri dgn Tuhan, baca Quran...sabar, redho...senornya kita akan memperolehi ketenangan tu...
masuk msejid, rasa tenang , khusyuk dlm solat...akan tenang..
masalahnya...jarang khusyuk..asik tingat utang, tingat orang itu ini...mana nk rasa tenang..heheh..acikla tuh.

Anonymous said...

Do you have any video of that? I'd care to find out some additional information.

Feel free to visit my web-site gold saving strategy

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-