Thursday, June 12, 2008

Susahnya nak jaga

jaga saper? Jga hati kawan. Sejak masa sesekolah dulu kita tentu dah rasa pahit manis dengan kenkawan. Kalu kita duk kosi tetengah, mesti ada kawan sebelah kiri, kanan, depan dan belakang. Atau kalu pun kita duk kat koner lot...mesti ada kawan kat depan dan sebelah kiri atau belah kanan kita.

 Ngkorang pernah tak ada masalah dengan diorang? Misalnya kalau yang depan panggil, tetiber yang belah kanan pun panggil, yang mana ngkorang akan layan dulu? Panggil pulak serentak...sorang lelaki hensem, sorang tk baper hensem. Atau sorang budak pandai, sorang budak tak pandai..? Mesti kita semua pernah hadapi suasana macam ni atau suasana seakan-akan macam ni.

 Hatta, sampai tua macam aku ni...(eh...da tua ke??..) pun kita akan hadapi poblem camni. samada dalam keluarga mahupun persekeliling kita. Salah satu contoh, kita dapat 2 jemputan kawin di hari yang sama. Satu jauh, satu dekat. Dedua tu kawan sekolah kita.

 Yang mana kita nak pergi..? Nk pegi dedua, tk sempat. Mesti kita pergi yang dekat kan.. atau yang jauh, sebab rumah dia, dekat dengan shopping complex....aaahhh..sukati kita lah kan. Yang pasti, kita tk boleh nk pilih dedua. Tapi pd aku la... pilihan kita, mesti ada sebab kenapa kita utamakan. Tatatertib persahabatan pun kita perlu jaga juga.

 Misalnya, kalau kita pernah janji, yang kita akan hadir pada si polan punya majlis...maka kita perlu la pilih untuk pergi ke majlis dia. Atau kita terima jemputan si polan dulu, maka kita utamakan jemputan yang datang dulu.

 Aku idak la berhadapan dengan masalah nak pegi umah org kawin cam tu... sbb kalu aku ada dua jemputan...dedua aku tk pegi...(tk patutkan...heheh) Kat bawah, kisah sorang kawan aku kat satu bahagian yang bukan kat office aku.

Tapi dia kawan lama aku yang email cerita pasal masalah dia. Ni lah bunyik email dia.. "Aku sebenarnya tengah hadapi masalah kat tempat kerja. Sorang kawan, bermasalah dengan pegawai kat opis aku dalam urusan kerja. Dia dok cerita kat aku...entah apa yang aku jawab, dia rupanya marah kat aku, sebab dia kata aku menyebelahi pegawai tu, sebab pegawai tu kawan aku.....aaargghhh..sudoohhhhh..!!! Ni yang aku tk ndak dengar ni... 


aku tk berniat nak menyebelahi sesaper. Sebab dua2 tu kawan aku. Cuma, kalau dia cerita tu, masalah kat unit dia. Aku mana tau masalah keje dia . Lagipun, aku cuma dengar dari sebelah dia sahaja. Aku tak boleh nak komen apa-apa sebab aku tak tahu masalah sebenar dalam urusan kerja yang mereka deal kan tu. Biler aku tk komen pun, dia kata aku menyebelahi pegawai tu...tk menyebelahi dia. 


 Lebih teruk lagi, dia kata dia di pinggirkan...aku pun sebenarnya bukannya baik kamcheng sangatpun ngan pegawai aku tuh...alahai..dia pegawai...aku dawai.... kalu baik pun, mesti ada gapnya...dan aku mang jaga lah protokol tu...aku tensennn..apa yang patut aku lakukan, sampai sekarang, aku tak bercakap dengan kawan sorang tu...dan dengan pegawai tu pun aku tak baper rapat dah, semata-mata nk jaga hati kawan sorang tu..kau tulun la aku..!!"

 Ha..ni la yg buat aku pun penin paler gak. Dilemma lah tu... Inilah yang dinamakan manusiakan. Sentiasa mencarik pasal sesama sendiri. Ada yang kata, kena hadapi secara professional, maknanya, kawan aku tu, kena nasihatkan dedua pihak. Masalahnya dia, sebelah pihak jer yang dtg cerita masalah tu kat dia. Takkan tetiber dia nk pegi nasihatkan pegawai yang tk ader pun citer masalah kat dia....ehh...pehal lu.lu tau ka ujung pangkal citer ni..??..kata pegawai tu nanti.....hehehhe..

Aku rasa, jalan terbaik, dia tok sah campur. errr....tapi nanti for sure kawan sorang dia tu kata dia menyebelah pegawai dia tu gak kan..? Ntahlah... ni macam kisah Badak dan Gajah bertarung...kancil kat tetengah yang tersepit. Ader tk sesaper ada cara yang terbaik untuk settlekan masalah yang camni? Moral of the story. Jangan jadik kancil...penyek nanti...heheh Cen / bornzer

4 comments:

PuteriSatu said...

salam kenal dari akak sekeluarga...

kita yang rasa tersepit ye...sabarla mungkin lama kelamaan kawan tu akan sedar..dan berbaik semula kan...sapa tahu..harap semuanya akan ok kembali...

lupakanje said...

salam gembira,

insyaAllah...mang tk tenang kawan tu selagi tk dpt berbaik kan puteri....

tima kasih

my name is E said...

E teringat plak masa skolah drjh 1 dulue. klu bergado dgn kengkawan, esok mak dtg skolah suruh minta maaf dekat kawan tueh walaupun bukan E yg bersalah. mak kata " biarlah kita yg mengalah wlaupun itu bukan salah kita, kwn tu mungkin nk minta maaf tp kwn tue malu agknya." Lepas kami berbaik semula, kami trus jdi kwn baik. Sekurang2x nya kita da buley terima sifat buruk dia. Tp, klu da besar2x nie xde la plak E minta tolg mak slesaikan.... =P

* ader kwn baik E tny pdpt E ttg penampilan dirinya pabila bdnnyer yg agak gempal dan berisi mengenakan t-shirt yg sendat shg menampakkan pusat & prutnya yg buncet. E pun berlaku jujur dgn berkata " tak usah lah pakai baju nie, tak cantik lah..sbb nmpk prut ko bsr sgt..." (sbnr nya, mata nieh tak berkenan pun smpai nmpk pusat tueh..tak nk subahat menanggung dosa dier..kira jaga hati ler tueh kan...xkn nk cakap trus "dosa lar..nmpak aurat!!"..lg dier terasa..) kwn E dah muncung da..mula lah dier nak tarik muka.tade mood plak nk kluar dgn BF dier..E nak kater aper lagi? jaga hati slh, berlaku jujur pun slh...

p/s : tjuan dier pakai baju sendat mcm tueh sbnrnya nk menunjukkan yg dier da pakai cup D..yg laen tueh tak de di herannya..Maaflah kalau terlalu jujur disini.

My Name Is E,

lupekanje said...

E,
haha...klaka la fulak kmu nih...
tpi mmg betui...payah nk jga hati org..
takpe..yg penting, kita jaga diri kita sendiri...pepandai pilih apa yg baik, apa yg tak baik untuk diri kita.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-