Friday, June 27, 2008

Jalan mana....nak ku tuju...

aku terfikir..kenapa, kalu kita tahu sesuatu jalan itu penuh dgn lubang....ada jambatan runtuh....ada paku..ada duri...tapi kita tetap ikut jugak jalan tersebut.
Sedangkan kita tahu, ada jalan lain yang lebih baik...lebih selamat, walaupun kita faham bahawa kalu kemalangan hendak berlaku, ia akan tetap berlaku.

Tapi apakah kita akan tetap memilih jalan yg tak elok itu, sedangkan jalan yang elok itu ujud???? Adakah kita akan memilih jalan yang pastinya akan membahayakan perjalanan kita, daripada memilih jalan yang elok dan mungkin mnyebabkan kita selamat sampai ke destinasi kita?

 Atau sekiranya ada satu jalan yang jauh.....penghujungnya ada kebun buah yang sedang menunggu kita menikmati hasilnya.. dengan sebuah jalan yang dekat, dan sepanjang jalan ada bertaburan emas permata di 1 km permulaannya...tapi dipenghujung jalan ini, hanya ada hutan yang tebal penuh dengan binatang buas...atau ada sungai yang penuh dengan buaya ganas menanti mangsa.... maka, jalan manakah yang akan kita pilih??? 

Aku teringat satu lagu DJ Dave/sanisah huri tahun 70an dulu... Jalan mana...nk ku tuju, tunjukkanlah....mana satu.... Well...depa ni pun mintak tolong tunjukkan jalan...so, penting memilih jalan yang betul.

 Udah solat istikharah?....dan tetap jalan bahaya tu jugak yang diberi petunjuk???? hmmm...no komen.. istikharah tu dari Tuhan atau syaitan...mudah-mudahan dari Tuhan Rabbul Jalil... artikel penuh

2 comments:

my name is E said...

ad lar plak sstgh pguna jln raya nie, dier sbnrnya nk masuk ke simpang kiri, tp amek lane kanan jer..biler da dekat2x simpang dier nk ke kiri, dier trus masuk lane kiri tanpa signal..ish.ish.ish.mengundag bhya betul..

p/s : bgi org yg matanya tak celik (org buta) semua jalan diredahnya..mmg tade jalan yg nk dipihnya. =P

My Name Is E,

lupekanje said...

errr...betul..betul..betul..
ko hantam je lah...
entry ni ada maksud tesirat lain senornya..hahah...agak tinggi falsamfah di dlm nya.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-