Sunday, June 22, 2008

duit vs rabun

arini adik sepupu aku nya walimatul urus. Aku tk pi pun. Nk pi kijer sat lagi. Hati tu ndak pi. Tapi tgk dlm purse aku, duit tinggl ciput...mlm tdi ada sekeping not 50. Tiba2 si yani muncul, senyum2...
"ummi...pinjam akak 50, akak nk buat spek..spek akak da ilang...!"

Adoi....hati sorang ibu.... bagikan la duit last kopek nk wat banjer tu...sementara tunggu gaji minggu ni...

dalam bank ader gak ciput lagi.. cukup la nk tuang 2x minyak keter. Tapi tk nak usik...tkut ada apa2 emergency dlm sehari dua sebelum gaji nih.

Pehtu si kakak tu lesap....balik ke kolej 11 dia.

Aku risaukan si yani tu. Suka merisiko kan diri sendiri. Mata dahla rabun, bawak motosikal memalam...main redah jer tuh. Sebelum ni kan aku dah cerita, camner dia jalan kaki ntah baper kilometer memalam, sorang diri. Dia suka merisaukan orang lain. Dia nmpak cam tk risaupun.
Aku peratikan dalam banyak segi dia merisaukan aku terutama;

Segi pelajaran
Segi keselamatan diri

Segi pelajaran, dari PMR lagi...pelajaran dah sakit2...tapi dia lepas gak, camtu gak SPM..matrikulasi....dia lepas secukup makan.

Kemudian kat U skrg ni...sampai dah nk benti bajar...nk kawin la...nk keje la.. tapi setakat ni dia masih boleh bertahan. Yang risau sangat2...ummi dia...nenek dia...

Kemudian, segi keselamatan diri... dia ada sejarah hitamnya sendiri. Tapi yang terkini, tu la...jalan kaki memalam sensorang lepas motor rosak. Aku tk nak tambah lagi dengan risiko mata rabun dia tu. Nk suh bawak keter, aku tk yakin dia bawak...walaupun lesen dah tk de 'P' dah pun. Motor jer lah yg dia bani bawak ..tu pun aku seriau kalu naik ngan dia.... (dia lom blh tanding 'ke skilan' ummi dia lagi...) tapi dlm keadaan rabun....huhu.... aku risau teramat...tu pasal aku sanggup bagi duit last kopek aku kt dia..asalkan dia dapat buat spek baru smula.


Aku rasa, dia ni banyak warisi keberanian aku...(ehh...aku bani ekk...hehhe..) ye la...sesikit. Dia akan jadi seorang wanita yang berkaliber, yakin, jati diri, berani, dan tabah dengan ujian hidup. Tapi aku doakan dia tk akan dpt nasib sama cam aku.... Aminn..



Aku amek balik duit 50 tu... sbb spek lama dia aku dah jumpa. Petang tadi aku pi hantar kt kolej dia... dan aku mintak balik duit tu... (hahaha..emak yang buruk siku...)..abih..dia tk jadik buat spek baru...wat per nak bagi dia pegang duit bebanyak..??!!...bebudak tkleh simpan duit bebanyak..kecuali nk guna jer....huhu...

Moral of the story...aku sggup bekorban hingga tk bebelanja untuk anak2 aku...tpi, tk kan berkorban klu diorg telebih blanje..pasni, klu nk buat gak spek bru, blh bagi subsidi...

3 comments:

dizz said...

heheh.. memmang cen brani, tingat piah cakap panjat memanjat pun brani.

tang pengajaran tu, memang betui tu, sanggup kita tak dak duit asai anak2 dpt beli keperluan, tapi bukan bab nak berlebih2an, supaya apa2 yg diberi dihargai sebaik2nya.

cen said...

bukan, saya suka sesuatu yg adventure kteh...tapi dah tetua ni..kureng gagah la...hahah

my name is E said...

skrg nieh yg rabun pun mcm tak rbun da...sbb ramai yg pakai kontek lens...

p/s : contact lens lar pelbagai kaler..ngee~!!! =P

My Name Is E,

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-