Wednesday, June 11, 2008

Sayang siapa




semalam ada kawan kata, Kak...akak sayang sangat kt Shahmah kan??'Huh..acik tk tau nak cakap apa. Acik susah nk ngaku sayang anak yang mana.Sebab acik sayang semua anak...diorg tu anak2 acik. Tapi ramai yang kata acik sayang shahmah lebih. Hmmm....suka hati lah. Mungkin sebab orang nampak aku puji dia lebih...tpi orang tk nampak bile aku marah kat dia. Dia penah kener rotan teruk masa kekecik dulu. Dia aku tak pedulikan sangat walau asrama dia tk sampai 15 minit pun dari rumah dulu.Diorang 3 beradik jarang buat acik susah. Cuma susah kat rumah jer. Sebab tk sorang pun yang perfect nk harap buat keje rumah. Semua nak kena tunggu suruh.Cara acik, salah satunya, acik bio kan jer rumah tk bekemas...nk tengok ada tk yg nak kemas.

Dari kecik, acik boleh puji si kakak, Yani. Dia dari darjah lima dah suka mengemas. Kata dia..dia tak suka nak belajar dalam keadaan rumah bersepah. Dia kemas, adik dia sepah, dia kemas, adik dia sepah..dari situ lah, dia mula belajar jadi si mulut murai. Kalah ummi dia. Hehhe..ummi dia pun antara penyumbang yang buat sepah..huhu..alasan...nk tgk dia kemas ke tak. Bab pelajaran, dia ok jer. Acik no komen sebab dia lebih pandai dari acik..hehhe..terutama, math.(Ummi dia sifir pun tk hapal)...lepas darjah 6, dia dah tk duduk rumah, sbb dh kat asrama.

Shahmah pulak, jenis tak kisah nk kemas2. Sampai kuku panjang pun tk reti nk potong klu tk suruh, sampai skrg centu... Masa kekecik, kalu acik suruh potong kuku, dia tk potong, aku akan potong masa dia tidur. mang dia tidur mati. Dah bebesar ni, tk kose la aku ....silap2 kener terajang ngan dia, sebab dia ingat ader org nk kacau dia..hahaha.Lepas drjh 6, dah masuk asrama, ingatkan berubah, disiplin diri, kemas barang, kemas bilik sendiri...hmm..hampeh..tk de maknanya dok asrama pun. Lagi worst.

Bilik besepah teruk lagi. Bau...fuhh...sampai sekarang...aku bising kat dia....Shahmah.! kamu ni kalu kawin, terukla kamu kener leter dengan bini kamu..!!.. sekarang dia going to be 19. Dah ada lesen mandu. Acik pecaya serah kereta bagi dia bwak. Sebab acik komfiden dia bawak. kakak dia kecik ati, sbb tk nk bagi dia bawak keter wlupun dia dah ada lesen. Tu lagi rasa cam sayang si abang lebih. Senornya, acik tk komfiden dia bawak. Acik bukan banyak duit nk repair keter kalu apa2 jadik kt keter carik makan tuh. Dia bawak teruk...huhu..kutuk la ni.

Blh dpt sakit jantung. Tu acik kata kt dia...sementara dia bajar lagi ni...jangan sekali2 bawak lagi keter ni. Dah kerja baru acik bani bagi dia bawak sbb.... U kiss u pay...skrg dia nk pay ngan apa klu terkiss...??? Acikkkk gak susah. Shahmah pun acik risau klu dia kuar memalam gathering dgn kenkawan. But so far...Tuhan pelihara. Lom ada calar keter lagi...(ader gak..tpi dia tk ngaku..)..

Si adik, zirah, sama jer ngan abang dia. bab jaga kecantikan muka..ngalah org besar..facial wash dia, lip gloss dia, pemutih kulit dia (sbb dia rasa dia paling gelap dan tk lawa antara adik badik..) bekemas, barang2 dia jer. Yang lain, tk nak usik. Tu yang geram ummi ngan kakak dia. Pehtu sensitip lak tu. "Ummi ni kalu kakak ngan abang, ummi tk marah...adik ummi marah..!!" huhhh..gitu la salu dia muncung. Sian lak dia. Tapi dah dia salu buat marah org lain.

Abang dia lagi la salu baran ngan dia. Tak sedar yang dia pun ader kurang gak. Si abang just baik ngan adik dia, bila nk mintak tlg...atau sebab takut kat lipas/labah2. Nak suh adik dia buangkan. hehehe...itu macam pun ada.Tapi bab pelajaran, dia tk kalah ngan kakak atau abang. Dari kecik dah nampak, dia boleh maju. Dia manja kt atok n nenek dia. Manja apa nk, semua dapat. Bila atok dh ninggal, baru dia nampak langit tinggi rendah.

Nak apa, ummi kener tapis dulu, bbbtul perlu ke idak. Klu tk dapat, dia majuk lah..payah kan..!! Lebihnya dia, dia lebih penyayang dri kakak dan abang dia. Lebih ada pasaan nk peluk cium ummi ngan nenek dia. Tk macam kakak ngan abang, aku tk ajar lah tu. Adik dia, nenek yg ajar... Naper acik tk ajar anak acik utk peluk cium acik??? Itu lain citer....heheh...lenkali lah..
Bila semua dah bebesar, acik tk de la nk memarah cam masa kekecik dulu. Sebab acik jarang2 jumpa. Dari umur 12 thn, semua dah tinggalkan acik. Semua duk asrama. Jadi, bila balik cuti, acik tk nak la bagi tensen. Tapi timbul pulak acik sayang lebih kat anak2 tertentu.

Mang la kalu ikutkan, nmpak cam acik lebihkan Shahmah. Tapi acik ni, kalu dah buat acik marah, acik marah la..kalu acik suka, acik puji lah (jarang puji pun). Tapi kalu dah tk de aper nk puji, tkkan tetiber nk puji. biasa lah. Acik kalu puji sorang anak, depan anak2 lain, atas sebab. Sebab nak cabar yg lain supaya mahu juga berjaya atau buat perkara yang baik tu cam pihak yang acik puji tuh. So, kalau anak tu nk ummi dia puji...do something yang boleh dipuji. Klu tk de buat apa yg baik...tk dptla puji tu. Mahal tau nk dapat puji acik. Selalu klu si zirah cerita pasal markah dia yang tinggi, acik just kata selamber kt dia, aikk...naper tk tinggi lagi??? ..huhu...bengang dia. Bukan ummi dia nk puji pun.

Sebab bagi acik...yang penting bukan markah dia. Tapi usaha dia. Tk suka nak puji sbb takut dia rasa cukup dah usaha dia...biar dia rasa nk dpt yang lebih baik lagi.
Shahmah acik anggap ketua keluarga. So far dia tk de buat masalah kt Acik. Cuma masa form 5, acik salu marah dia sebab asik dgn okestra dia...smpai pelajaran merosot. Kuar result, acik lagi marah, sbb jauh dari target. Marah yang campur rasa kesal, sebab serahkan dia pada pengetua yang tk peduli pun berapa dia dapat. Pengetua yang pentingkan nama sekolah dari kemajuan budak. Sebab tu acik rasa syukur sbb sekrg, shahmah dh bangun smula.

Kakak dia yg kat IPTA gak kini sdg masalah kritikal pelajaran. Acik salu marah kat dia...paksa dia letak jawatan yg banyak sgt dia pegang kt U. Tapi dia degil sgt skrg ni...pandai kamu lah. Masa depan kamu kat tgn kamu sendiri. Tu yg tk der benda la nk puji dia buat masa ni. Bila dah buat ummi marah..dan tk ikut cakap ummi...apa yg nak dipuji. Budi bahasa pun dah kurang.

Cuma yg maintain blh puji, kerajinan dia kt rumah. Memang klu dia ada kt rumah..rumah akan kelihatan rapi, tk der habuk. Cuma nk carik benda makanan bermasak, tkkan jumpa. Sebab dah bersih. Nk carik bembarang kita pun susah...kenkadang kener carik kat bakul sampah. Tu pun kalu dia tk buang jejauh lagi....Kejap jer kan..besarkan anak...dah 21 umur dia.

Zirah akan ambil SPM thn ni. Acik risau gak...bnyk subjek penting yang merosot tu. Acik salu leter kt dia....Jangan jadik macam abang...!!! Jgn ulang aper yg dah jadik kat abang... Nk carik tempat nk sambung belajar pun tk ada tempat yang nak terima sbb tk cukup syarat...dia duk belajar jauh kat selatan mesia. Manalah acik nk tau aper salah cara belajar dia.

Kalu ikutkan buku, semua rujukan ada. Nota pun cam rajin jer buat. Tak la cam abang dia, sepanjang belajar dari sekolah rendah..tk penah sekali pun nmpak dia buat nota belajar. Tak cam kakak ngan adik dia. Bahkan jarang sgt nk tgk dia bukak buku kat umah. I guess, dia just bajar dlm kelas. Sebab tu, dia blh jatuh, biler dia escape kelas masa kat asrama tu...gi latih band/orkestra.

Last but not least, acik sayang kt semua anak acik. Dan klu boleh, tk nak beza kan atau lebihkan. They are all my children yg tk banyak buat masalah kt acik nk besar kan. Acik syukur sangat sbb diorg tu anak2 acik.

Acik tkkan marah pada anak yang dah berusaha...tpi tk gak bejaya. Yg marah, kalu tk usaha...ternyata tkkan berjaya...hummm..tu jer la utk hari ni.



Cen.

2 comments:

my name is E said...

org kata :

ank sulung - ank harapan
ank tengah - sllu dipinggirkan
ank bongsu - sllu dpt perhatian

p/s : lidah manusia tak bertulang. itu org yg kater...org yg kater tueh siapa???? ker sndri yg kater?

My Name Is E,

lupekanje said...

E, mana punya org kata ceni? hahah..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-