arini aku ingt malas nk gi OT...tpi mikirkan gaji aku seciput...nk tgg makan pakai aku dan anak2...aku paksa diri gi OT..at least ader la sikit penambahan pendapatan. Mang la aku tahu dan salu ingat pesanan bos2 atasan, yg kata, jgn jadikan OT satu cara utk tambah pendapatan...tpi diorg mana tau kesempitan aku dengan gaji bersih tk sampai seribu nih..??
Cuber citer kat aku dan org yg berpendapatan kurang dari aku....apa yang kalian leh buat dengan pendapatan yang sebanyak tuh?? Dalam keadaan minyak yg naik..harga barang naik..semua dah naik nih...
Jadi aku kerja gakla dalam 3-4 jam arini.
Pehtu aku tepikir nk balik kampung. Aku gi lah isik minyak RM50... meter naik ke 5 bar jer, dari 3 bar...bayangkan, RM50 cuma untuk 2 bar meter minyak jer..hampers .... biasanya aku balik kampung utk jengok mak aku yang tinggal sensorang tu, isik minyak just RM30-40 sahaja utk dapat full bar kat meter tu...cukuplah pegi balik.
Kos tol lagi...RM12 pegi balik...itulah kos yang aku perlukan tetiap kali balik kg. Pada yang banyak income tu, mang la blh kata..."aperlah maknanya RM62 tu utk pegi jengok orang tua kat kampung"...ehhhh...bemakna tuh..ngkorang banyak duit, tak rasa lah...aku tk banyak duit...mang terasa sangat.
Memang menguji sungguhlah pada anak2 yg nk tgk mak ayah di kampung.
Aku sembang ngan kawan pejabat aka pegawai aku kat opis tdi...."Cik Ida...bosanlah..tingin nk jenjalan..jomla... Acik tensen nih... ati ngan otak serabut..." Belum sempat CIk Ida jawab, aku dah jawab sendiri...
"Tapi harga minyak dah naik....!!! Sengkek la..."
"Hmmm...tau tk per...!!!" kata Cik ida...
"Kita jalan kaki jer lah...huhu.."
Wah...tu aku dengan Cik ida...camner dengan orang lain kat Mesia ni. Kalu semua sama pandangan dengan aku....mesti sunyi tempat tumpuan pelancong. Yang pegi, cuma orang2 kaya yg masih ada simpanan utk tuang minyak keter mereka...tu pun kalu mereka nak sudi lawat tempat pelancongan dalam negeri.
Maka pastu akan satu pas satu tutup sebab tk der org nk datang dah...harap pelancong luar negeri dengan org2 yg kaya raya jer pi tempat2 tuh.
Kutipan tol pun menurun agaknya. Macam Cik Ida, memula kata nk balik kg pas beli keter baru...tup tup...reger minyak naik...tk jadi lah nk balik kg...kener pikir banyak kali dulu kalu nk gi memana..
Sabar jer lah...duk umah, baca buku..lagi baik...tkpun update blog jer. Selamat minyak keter.
Saturday, June 7, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...
ada 1 cara nak jimat minyak :-
ReplyDelete1) isi minyak penuh2 tank
2) pastu jalan hari2
ok, boleh cuba, mesti berkesan punya.
* 'jalan' tu bermaksud jalan kaki
adoiii...kak teh ooiii...puas saya pikir, cam ner lak isik minyak penuh, jalan hari2 leh jimat minyak...roper2nya...jalan kaki...
ReplyDeleteishhh...
iolah sekarang nie semua naik kalau aku ikt mcm dulu sebulan aku isi minyak RM400-RM500 cuba kirakan untuuk aku sekarang nie....berapa aku kena byar.....campur ngan tol lagi hah kira2 habis ke situ jer duit tu...
ReplyDeletetu la wana...duit 500 dh tk der makna lagi..cicir tgh jalan jer...
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletedlm dunia nieh minyak kene byr, air kene byr, api (bil letrik) kene byr...mkn angin pown kene byr..dunia nieh pinjaman..tueh psl kene byr..serupa kene byr sewa..nasib baik kita tak dicaj untuk sedut udara (bernafas lar makna nya)..kluarkan angin pun kene cover2x jugak..klu tersilap buang, org nak sodut udara pown tak jdi sodut..hehehehe =P
ReplyDeletep/s : kasihan pula tgk mereka yg perlu byr rm5000 untuk beli sebiji tangki oksigen demi menyambung nyawa. nk bernafas jugak tueh.
My Name Is E,