Saturday, June 7, 2008

kERANa mINyaK

arini aku ingt malas nk gi OT...tpi mikirkan gaji aku seciput...nk tgg makan pakai aku dan anak2...aku paksa diri gi OT..at least ader la sikit penambahan pendapatan. Mang la aku tahu dan salu ingat pesanan bos2 atasan, yg kata, jgn jadikan OT satu cara utk tambah pendapatan...tpi diorg mana tau kesempitan aku dengan gaji bersih tk sampai seribu nih..??

Cuber citer kat aku dan org yg berpendapatan kurang dari aku....apa yang kalian leh buat dengan pendapatan yang sebanyak tuh?? Dalam keadaan minyak yg naik..harga barang naik..semua dah naik nih... Jadi aku kerja gakla dalam 3-4 jam arini.

Pehtu aku tepikir nk balik kampung. Aku gi lah isik minyak RM50... meter naik ke 5 bar jer, dari 3 bar...bayangkan, RM50 cuma untuk 2 bar meter minyak jer..hampers .... biasanya aku balik kampung utk jengok mak aku yang tinggal sensorang tu, isik minyak just RM30-40 sahaja utk dapat full bar kat meter tu...cukuplah pegi balik.

Kos tol lagi...RM12 pegi balik...itulah kos yang aku perlukan tetiap kali balik kg. Pada yang banyak income tu, mang la blh kata..."aperlah maknanya RM62 tu utk pegi jengok orang tua kat kampung"...ehhhh...bemakna tuh..ngkorang banyak duit, tak rasa lah...aku tk banyak duit...mang terasa sangat.

Memang menguji sungguhlah pada anak2 yg nk tgk mak ayah di kampung. Aku sembang ngan kawan pejabat aka pegawai aku kat opis tdi...."Cik Ida...bosanlah..tingin nk jenjalan..jomla... Acik tensen nih... ati ngan otak serabut..." Belum sempat CIk Ida jawab, aku dah jawab sendiri... "Tapi harga minyak dah naik....!!! Sengkek la..." "Hmmm...tau tk per...!!!" kata Cik ida...

"Kita jalan kaki jer lah...huhu.." Wah...tu aku dengan Cik ida...camner dengan orang lain kat Mesia ni. Kalu semua sama pandangan dengan aku....mesti sunyi tempat tumpuan pelancong. Yang pegi, cuma orang2 kaya yg masih ada simpanan utk tuang minyak keter mereka...tu pun kalu mereka nak sudi lawat tempat pelancongan dalam negeri.

Maka pastu akan satu pas satu tutup sebab tk der org nk datang dah...harap pelancong luar negeri dengan org2 yg kaya raya jer pi tempat2 tuh. Kutipan tol pun menurun agaknya. Macam Cik Ida, memula kata nk balik kg pas beli keter baru...tup tup...reger minyak naik...tk jadi lah nk balik kg...kener pikir banyak kali dulu kalu nk gi memana.. Sabar jer lah...duk umah, baca buku..lagi baik...tkpun update blog jer. Selamat minyak keter.

6 comments:

dizz said...

ada 1 cara nak jimat minyak :-

1) isi minyak penuh2 tank
2) pastu jalan hari2

ok, boleh cuba, mesti berkesan punya.


* 'jalan' tu bermaksud jalan kaki

lupakanje said...

adoiii...kak teh ooiii...puas saya pikir, cam ner lak isik minyak penuh, jalan hari2 leh jimat minyak...roper2nya...jalan kaki...
ishhh...

wana said...

iolah sekarang nie semua naik kalau aku ikt mcm dulu sebulan aku isi minyak RM400-RM500 cuba kirakan untuuk aku sekarang nie....berapa aku kena byar.....campur ngan tol lagi hah kira2 habis ke situ jer duit tu...

lupakanje said...

tu la wana...duit 500 dh tk der makna lagi..cicir tgh jalan jer...

my name is E said...
This comment has been removed by the author.
my name is E said...

dlm dunia nieh minyak kene byr, air kene byr, api (bil letrik) kene byr...mkn angin pown kene byr..dunia nieh pinjaman..tueh psl kene byr..serupa kene byr sewa..nasib baik kita tak dicaj untuk sedut udara (bernafas lar makna nya)..kluarkan angin pun kene cover2x jugak..klu tersilap buang, org nak sodut udara pown tak jdi sodut..hehehehe =P

p/s : kasihan pula tgk mereka yg perlu byr rm5000 untuk beli sebiji tangki oksigen demi menyambung nyawa. nk bernafas jugak tueh.

My Name Is E,

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-