Monday, June 9, 2008

Bejaya lagi...

Nk story, kemarin malam, Shahmah, anak aku tetiber menjerit histeria....
aku ngan kakak dia saspen gak... pesal budak nih..

Rupa2nya sbb result sem 2 dia dah kuar...dan dia dpt lagi Anugerah Dekan... Alhamdulillah... anakku berjaya lagi...

Dia kabo...
ummi, kalu abang dapat 3x anugerah nih... belikan abang keter....

Sakit la ummi...mana la mmpu nk bagi adiah centu.. ala...cukup la dpt anugerah tu sbgai hadiah untuk diri sendiri.. Tpi kalu adiah gambar keter....boley ajer...anytime...hahahha..boley gurau lagi ummi dia.

Senornya, mang rasa sungguh bersyukur yang amat sangat sebab dia dah dapat tunjuk improvement dalam study dia. Itu hadiah paling besar buat diri dia...sebab kejayaan itu sendiri adalah kejayaan untuknya dan masa depannya. Tak payah la nak tuntut hadiah apa2...tapi I will not mind...klu berkemampuan, nk bagi hadiah apa2 kt dia.

Tadi aku bgitau dia...
jom ummi banjer makan Kenny Rogers ke... memana ke..
Ala...., dia kata..makan..pehtu habih, wat per..

Ok...kalu centu...ummi belikan jam tangan...nak tak?? Kamu kan tk de jam...(Ummi dia pun dh betahun tk der jam tangan...heheh)
Ehh...ummi ader ke duit...???
Err...ader tinggal sikit....huhu..
ha....kan abang dah agak dah...
Takper la...nnt ummi kumpul getah segerap, ummi jual...nk wat beli makan hari-hari...don wori la...heheh..

Tak per la...ummi bagi sikit duit..pehtu abang dpt komisyen tempah baju kt kolej tu nnt, abang top up la...leh abang beli jam elok sikit.
ha...ok gak tu...nnt ye..hheheh..

Payah jugak...hati tingin nak bagi hadiah sebagai satu motivasi kat anak2 yg bejaya...tapi apakan daya...duit yang ada pun dicecukupkn untuk blanja makan minum hari2...tmasuk bayo bil ...... isik minyak keter yg mahal mengutuk tuh lagi....bukannya reti carik side income cam sya tu...reti ngabih jer...tapi aku ni just yakin jer....rezeki yg sikit, pandai lah aku mencukupkn..(Ikat perut la..).....

Lega bila dia dapat keje sambilan . sekurang2nya boleh carik duit blanja tambahan nk balik Unibesiti nnt.


Dulu masa dia SPM, aku geram + marah kat dia... kat pengetua dia..
sebab pelajaran merosot dan result SPM pun teruk gak...memandangkan dia bersklh di SBP. Pengetua pulak bersikap sambil lewa. Pentingkan kokurikulum..pentingkan nama sekolah sampaikan pelajaran bebudak merosot pun, dia tk kisah...pentingkan latihan orkestra sampai kuarantin (betui ka ejaan ni..) bebdk orkestra ..tk pyh gi kelas...
Bila aku jumpa sendiri pengetua tuh, dia kata apa tau.....
Jgn risau...budak lelaki lain cara blajar dia...diorg ni genius...Genius hanggok kau...!!! Geram tul aku masa tu.

Cadangan aku dia tk pandangpun... aku cadangkan, dia ugut anak aku yang dah merosot belajar tu, tk boleh terus masuk pertndgn orkestra sekolah tuh..selagi tk baiki prestasi pelajaran..atau tetapkan berapa pointer peperiksaan yang melayakkan diorg masuk orkestra lagi tahun tuh. ..Aku tau, anak aku, kalu nkkan sesuatu, dia akan usaha. Aku cadangkan jangan libatkan bebdk Tingktn 5 yg nak periksa tu dari segala jenis aktiviti.5-6 bln seblm periksa. Tapi pengetua tu ketawakan aku jer.
Pastu, bila result anak aku kuar...walaupun lulus cukup makan..ternyata mang jauh dari target...pengetua tu ucap tahniah kat aku...lepas aku antr sms sindir dia...ye la...bukan anak dia..dia tk rasa la apa yg aku rasa... Lepas tu, si Shahmah ni yg teruk salu kener sindir ngan aku...
Aku tau la tk elok marah anak bila dia tk bjaya cemerlang. Tapi aku nk dia rasa tercabar. Itu jer tujuan aku.
Nah...sekarang, nampaknya dia dah bangkit dari tidur dia..Alhamdulillah. Walaupun dia masih melibatkan diri dengan donia musik dia...main drum ngan band kt Uitm tuh, aku tk ler marah sangat, sebab seimbang dengan pelajaran. Tak le buang boreh. Aku harap dia bebetul ambil pengajaran dari apa yg dah jadi pada dia masa SPM tuh. Sampaikn hampir jer nk masuk kolej swasta (cam mampu jer..) sebab tk ada tawaran IPTA yg dia terima..dah ujung2, masa semua kenkawan dia dah dapat tawaran, barulah akhirnya dapat gak masuk IPTA...biarpun stakat amek diploma je...ok la tu..dan dia tk sesiakan peluang yang dia dapat tu. Mungkin sebab dia tahu, betapa susahnya dan gelabahnya hati mak dia...(ngalahkan dia...) bila tk dapat2 tawaran sambung bajar tuh..

Cen:
Moral of the story, Jatuh kali pertama, tak semestinya akan jatuh lagi kali kedua...(tapi aku penah....dah jatuh kali pertama...pehtu jatuh lagi kt tempat yg sama kali kedua...cik ida jgn gelakk!!!...tapi InsyaAllah..tk jatuh utk kali ke 3..) DANNNN...yang tk jejatuh tu...jgn ingat tk jatuh
selama-lamanya...kerana jatuh bangun tu, adalah lumrah penghidupan.






ni gambar yg dia bagi masa nk mintak keje part time...hehhe...(aku gelak, sbb cam gamba nk nikah..tk baikkan umi dia)




4 comments:

dizz said...

oooo tu gambar Shamah baru2 ni ke... memang layak le jadi ahli Kump Nasyid AnakBanak haha...

pandai dia noo.. buat umi dia happy, turun sapa yek, turun umi dia jugak laaaaa...

lupakanje said...

haha..ummi dia cepat giv up

my name is E said...

seorang ibu boleh menjaga anaknya yg ramai. tp, adakah anak yg ramai itu boleh menjaga ibu yang seorang kelak?

p/s : ader juga didunia nie yg berpakat2x dgn adek badek mereka utk m'hantar ibu yg satu itu ke rumah kebajikan orang tua-tua.( atau ke rumah orang2x tua????)

My Name Is E,

lupekanje said...

E, hmm..betul3x...acik besedia dgn apa2 kmungkinan yg akn anak2 acik lakukan pd acik di kala acik udah tuha nnt..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-