Wednesday, December 29, 2010

Ada yang kita tak nampak

Banyak perkara di dunia ni yang kita dapat lihat. Dekat, mahupun jauh. Yang jauh sudah tidak menjadi hal untuk kita melihatnya.  Apa lagilah yang dekat. Tapi, ada yang dekat sangat dengan kita, kita tk dapat lihat.

 Contohnya, apa yang ada di belakang telinga kita...kita tk dapat lihat, melainkan kita potong cuping telinga tu.  Eh..tak ada la.  Melampau pulakkan.
Gambar dari gugel.

Boleh je, zaman sains dan teknologi ni, kita suruhlah anak atau isteri ambil gambar belakang telinga kita, pastu dapat la kita tengok.
Banyak perkara yang mustahil di dunia ni kini dah tak jadi mustahil. Cuma yang perlu, gunakan otak.  Tapi ramai je manusia tak tahu nak guna otak mereka macamana. Hanya keimanan seseorang itu yang boleh menentukan samada otak digunakan untuk kebaikan atau untuk kejahatan.

Cermin2 lah diri masing-masing, samada kita telah berbuat baik pada yang lain, ataupun kita telah menzalimi mereka. 
Contoh tidak dapat melihat yang dekat itu membawa erti, hendaklah kita sentiasa bersangka baik, kerana setiap apa yang kita sangka, belum tahu betulnya, kerana banyak perkara yang kita tdk dapat lihat, selain dari yang zahir di mata kita. 
Adakalanya, tidak mengetahui itu lebih baik dari tahu...


8 comments:

kakpah said...

kekadang kito ni buek salah tapi tak porasan yang kito ni salah. Asek ingat kito ni botul je manjang. Tu lah guno e kengkawan atau sedaro maro supayo dapek menuding dan menogur kosalahan yang kito buek.

Ms.Lilies said...

Sokong n3 akak ni..
Paling gigih nak prektis skrg ni sifat bersangka baik....kdg tu ada je nak sangka negatif...haihhhh

kak Erna said...

accik..boto kato kak pah..jadi kalau kita salah tu.boto an yo kan..tak perlu marah...betul tak cik..

zino said...

salam hujung tahun... selamat cuti esok..

lupekanje said...

kak pah - tu yg salu jadik...kuman sebrang laut nampak..gajah dopan mato tk nampak.

Ms lilies - acik pun salu tersangka buruk kat org. Pehtu malu nk ngaku salah..huhu..

Kak erna - yo..botul..marah2 tk guno..tpi kekdang termarah gak kak..err.

Zino - salam ujung tawon gak...mano poie coti? balik kampung lagi???

sya said...

Achik .. Selamat Tahun Baru, rasanya tahun 2010 ni kita ada ketemu tak?

lupekanje said...

err..ader kan..? Entah..acik pun dah lupa..rasa cam baru lagi jumpa..last taim sya dtg rumah acik kot...?

ashley said...

Betui bebebnor ler apa yang ditulis nih..setuju.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-