Saturday, December 25, 2010

apa nak buat

Hari ni duk rumah aje.  Rumahku syurgaku.  Tak ada idea dan tak ada mood nk pegi mana-mana.
Acik nk kemas stor yang macam nk runtuh penuh dengan macam-macam tok nenek.

Sambil-sambil tu, acik nak buat experimen, pasang bunyi panggil burung Walet... nk tengok, datang tk burung-burung tu kat rumah ala rumah burung acik ni...err..err...

Nanti klu ramai yang datang, bulih buat sarang kat balkoni acik yg ciput sekangkang orang utan ni, pastu bulih la acik kutip hasil dari sarang burung tu kan... sekurang2nya untuk kegunaan sendiri.  Salah satu faedah sarang burung walet ni, adalah awet muda. Pendekata, banyak lain lagi faedah2nya... ni acik dpt dari pencarian acik di laman web yang ado...
Gambar dipinjam dari http://cozyeslife.blogspot.com/2010/05/apa-hebatnya-sarang-burung-walet.html
Mekasih dong..


Manfaat sarang burung layang-layang ( Walet )

# Kajian perubatan Cina di Beijing mendapati sarang burung walet menjadikannya agen pemutihan kulit dan juga baik untuk kesihatan mata. Bagi penghidap asma, ia juga menjadi agen terbaik memulihkan sistem pernafasan dan memperkuatkan paru-paru. Hasil daripada eksperimen dan penelitian menunjukkan bahawa sarang burung bermanfaat sebagai:
Acik -  yeaaayy....nak gak kulit putih...
# Zat kolagen yang terkandung dalam setiap sarang burung walet dapat melancarkan pembuluh darah, meningkatkan nafsu makan serta memperbaiki saluran pencernaan.
Acik -  errr..tang selera makan ni rejek...
# Sarang burung walet dapat mengurangkan kahak dan menyembuhkan batuk. Ini juga adalah nutrisi yang bagus untuk paru-paru dan menguatkan saluran pernafasan.
Acik -  ni baguss..
# Pengambilan sarang burung walet ketika kehamilan dapat mengurangi rasa sakit pada punggung, memperkuat paru-paru bayi yang dikandung. Juga dapat mempercepat proses penyembuhan setelah melahirkan.
Acik - no komen..acik tk ngandung dah...hehe
# Untuk wanita, pemakanan secara teratur dapat meningkatkan daya metabolisme, memperbaiki kulit serta melambatkan proses penuaan.
Acik -  yesss..yesss...
# Untuk orang tua, pemakanan secara teratur dapat menguatkan urat dan tulang serta meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit.
Acik -  tak payah minam susu Anlene lagi..
# Untuk kanak-kanak, sarang burung berkenaan dapat membesarkan daya serap nutrisi yang ada pada setiap makanan dan memperkuatkan paru-paru.

# Dipilih sebagai makanan yang amat baik kepada para perokok selain dapat mengurangkan kesan yang ditimbulkan daripada nikotin dan mencegah serangan barah.
 Acik -  ni bagus utk siperokok2 tegar itu...  dan tang mencegah barah ni, elok ntuk semua.

Mekasih lah atas info yg diambil dari blog ni....
http://anizyn.blogspot.com/2010/01/khasiat-sarang-burung-layang-layang.html
Dia ni pun amek dari mana gak eh...  syukran, tima kasih, thank you, toche, nandre, arigato lah pada yg senaraikan info ni..
err..bingit lak tingo acik nonga munyik nih...huhu..
nnt ado gak risiko eh kan...  misti banyak berterabur bahan buangan burung2 ni..kotor la umah acik pulak..pehtu, misti pencemaran bunyik gak...hmmm...kono pikir2kan...tpi kemudian lah tu....klu banyak lak dtg sok, acik bronti lah...heheh..

6 comments:

kak Erna said...

acik..banayk yo menafaat e kan..tapi tang minum tu..yang raso macam tak lalu..kok jadi pil..boleh laie tu..

lupekanje said...

yo lah kak...mungkin ado di pilkan gak eh...tpi dah tk ori la khasiatnya kak...kot kot la..hehe

zino said...

mari kita buat projek rumah burung walit..hehe

Kak Nora said...

Kak tengok hotel walet banyak sekarang ni..5 star tau. Beli aje acik sarang burung tu, dan cuba..kot-kot seperti apa yang dikata.

kakpah said...

jom jual kek pasar malam cik. kau bukan satu gerai haha..

lupekanje said...

zino - takut lak nnt jiran2 marah...bising kan bunyiknya.

Kak Nora - saja suka2 ni kak. Saya sebenarnya suka bela burung. Dan binatang2...tringin nk bela burung tiung atau kakak tua. Tpi tanak la kurung binatang tu..sian. Kekecik dlu bela anak burung pipit...lepaskan bebas. Bila balik sekolah, burung2 tu datang hinggap kat tangan...kat kepala...nk mintak makan. Sronok taim tu. Lama2 burung tu dah pandai hidup sendri. Risau gak kalau budak2 lalu lalang depan rumah lastik atau tangkap..sbb burung tu jinak..sekian. Cerita anak burungku. Hehe..

Kak Pah - burung eh sekor pun tak do, dah nak nioga sarang burung kat pasar malam. Sarang semut ado la..hehhe

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-