Kat Putrajaya ni pun orang berani sangat main mercun, walaupun polis kerap buat rondaan... tak takutpun kat Pak & Mak polisi itu.
Orang cina raya pun tk beriya main mercun sampai beminggu2...
Acik sendiri, hari raya ini mmg mengakui, ada membeli dan bermain mercun seludup...*ye...akupun salah sama...
Tapi hanya membahayakan diri sendiri...sbb mercun tu kecit je...mercun mancis katanya...balingpun sebijik sebijik...dan anak2 acikpun penakut nk main ...acik je yg brani, maka acik je lah yg lebih2 main...heheh..
Tapi acik merasa amat bengang dan kesal dengan penduduk lain di kampung acik, yang melampau2 bermain mercun, yang bahaya, yg blh menyebabkan kebakaran dan kecederaan pada diri sendiri dan orang lain juga.
Mana tidaknya, acik jumpa 2-3 batang kayu mercun terbang tu kat atas bumbung rumah emak acik kat kampung... ngkorang rasa tk bahaya ke camtu???? Patutlah kuat sangat kedengaran bunyik mercun tu...rupa2nya atas bumbung rumah sendiri. Nak diamkan jugak?
Manalah agaknya mak ayahnya yg membiarkan anak2 bermain itu.... atau mak ayahnya kah yang main mercun itu...???
Takkan cuma nak harapkan polis yg melarang dan menghalang.! Polis ni pun sama....tak penahpun nampak dtg buat pemeriksaan bila ada orang main mercun pun...
Mak ayah sendiri yang perlu tegas melarang. Barulah kecelakaan dapat dielakkan.
Banyak blog yang buat tulisan tajuk tentang mercun ni.... gambar acik pinjam dari sini..; http://26ramd.blogspot.com/2010/02/tokey-mercun-dah-kaya-raya-kita-jadi.html

agaknya kalau tak bakar mercun tak macam raya hehe
ReplyDeleteiye gaknya kan. Kurang2 mesti ada bunga api. Khasnya bebudak kecit tu...
ReplyDeletealamak....kawe berasa hat mati kemalangan masa balik kg beraya tu lagi banyak kot dari yg main mercun. Kes kecederaan main mercun biasanya disebabkan oleh ubahsuai
ReplyDelete