Wednesday, December 15, 2010

Hujung minggu yg penat


Hujung minggu acik kali ni memang amat padat. Malam Sabtu lagi acik udah bergerak ke pantai timur. Terengganu !! Ke satu majlis perkahwinan seseorang yang acik tak kenal pun.  Errr....camne leh jadik camtu ?  Sebenarnya anak angkat acik si Raimi kat rumah tu yg tetiber masukkan nama acik dengan Hazirah dalam senarai ahli rombongan cik kiah tuh.  
Yang kawin ni salah seorang staf UPM. Raimi salah seorang staf di UPM jugak.  Memandangkan bas yang disediakan tu 'amat' lah kosong, maka ketua rombongan suruh bawak sesaper je ahli kuarge atau kenkawan yang nak pegi.  Free beb....takkan nak tolak.
Tujuan acik sebenarnya nak kluar barang seketika dari Putrajaya ni.  Nk hirup udara kat tempat lain pulak. Nak jenjalan.  Anggota rombongan lain pun sama...tujuan utama, nak serang tempat beli belah kat pantai timur tu...  Rantau Panjang... ye...walopun majlis perkahwinannnya di Terengganu (sempadan)..tapi yang kami kunjung, adalah Rantau Panjang...tak kisah la..

Raimi (gambar)   ...Bertolak dari malam, subuh baru sampai daerah Kelantan. Ikut jalan Grik.. subuh-subuh tu acik yang duduk sorang 2 seat...  *satu seat letak beg...heheh...punya la selesa. ...dikejutkan cik Leha, yang acik seret sekali ikut rombongan cik kiah nih... Bangun....bangun...tengok gajah !!! 
Adeiihh...anak2 gajah merayau2 kat belukar tetepi jalan tu...memang tk penah acik saksikan.  Rasa cam ada kat Siam lak...tak pun cam kat dalam taman negara ..
Sang mentari yang baru nak memancar

Awal kami sampai kat Rantau Panjang.  Orang niaga pun lom bukak kedai.  Tpi kedai makan dah ada dah.  Jadi, kami pegi makan dulu.  Pekena nasi Dage..
Mandi??? Memang sah tk mandi sesemua kami.  Pedulik apa.  Ada yang nak tanya ke?? hehhe
Gerai yang baru dibuka
Lepas makan, kami memantau la...sehingga kul 11 pagi.  Baru lah bergerak ke rumah perantin di Besut, Terengganu.  Ada rumah rehat disediakan.  Oklah, walopun tuan rumah kata tak de air, hingga acik tk brani nak mandi...sebab utamakan air yang ada untuk yang pepenting...apa lagi..mandi P.Ramlee la. Musafir...mang gini lah adatnya.
Lepas dah sesiap bersalin pakaian, kami gi jamu selera kat rumah pengantin ... lepak2 hingga pengantin berarak, besanding.  Agak lewat.  Ke...memang adat orang Ganu, pengantin datang dalam pukul 3...??
Elok jugakla...sebab kami pun lambat sampai dan besiap. Sempatla rakam ketibaan, perarakan dan persandingan pengantin. 
Terima kasih atas layanan baik keluarga pengantin walopun tk kenal kami..hehe
Lepas selesai, kami balik...singgah cuma di satu kedai kopok lekor je.  Pastu pusing balik ikut jalan Grik pulang ke Kuala Lumpur.
Kawan lama yang tetiba jumpa dalam bas....seronokla..
Tak do gajah dah.  Kok ada pun, acik tk sedar..pensan dalam bas.  Acik sedar beberapa kali bas berhenti di beberapa setesen minyak dan R&R.  Tapi tak larat nak turun merayau atau gi tandas ke. 
Akhirnya kami sampai jugak.  Dekat pukul 5 pagi  hari Ahad !!  Alhamdulillah.
Hari Ahad tu pulak.acik ada terima beberapa jemputan kawin gak.  Tapi tk dapat nak pegi.  Sebab mak acik dah tipon suh balik kampung, ada kerja yang dia mintak tulun...maaflah kenkawan yang naik pelamin tu...sebab acik tk dpt nak penuhi undangan tersebut.
Dalam pukul 11, si Shahmah sampai dari Shah Alam, barulah kami bergerak ke arah kampung.  Shahmah yg jadik driver.  Memandangkan ummi dia letih berjalan  tk hilang lagi. Tengahri sampai di kampung.  Selesaikan urusan, pastu rehat kejap.  Rehat?  huhu...manader nak rehat.  Acik kan tk leh tgk rumput kemuncup panjang.  Cuaca pun elok paneh ehh... lalu acik capai mesin rumput, lalu gi tarah rumput kat laman rumah emak acik tu.  Sementara driver pun tidur.  Bia la dia.  Shahmah sekrang kije part time jadik promoter Unifi TM. Merayau dari rumah ke rumah, daerah ke daerah untuk memasarkan talian internet tersebut. (Klu gi umah ngkorang, tk langgan pun tk per....kasik la dia air barang segelas penghilang dahaga...)..sian anak aku...kumpul duit nak beli motorsikal. Minggu ni dia kat Damansara.  Esok lusa ntah kat mana-mana tah.
Result semester satu untuk pringkat degree dia dah kuar.  Dan dia dapat lagi anugerah dekan..Alhamdulillah...moga kecemerlangan berterusan.  Hazirah tk dapat improve nampaknya semester satu  dia ni.  Harap2 semester akan datang, dia akan berusaha lebih gigih lagi.  Untuk diri sendiri.  Bukan orang lain. Jangan leka dgn internet...dengan game....dengan kawan-kawan.  InsyaAllah, pelajaran akan mantop..
sambung cerita hujung minggu..bila driver da cukup rehat, maka kami teruskan perjalanan pulang ke Putrajaya. Senang hati....tanggungjawab dah terlaksana.



Pengantin: Nina & Azhar


Zirah & CIk Leha

Minggu depan *kalu idup lagi... ke mana pula kita...



 






5 comments:

kakpah said...

umangai banyak e cito. sampai tak tau tang mano nak komen hahaha..
cik, gajah tu bahayo kalau bekeliaran camtu kan. kok tak salah dulu dah ado lori eksiden tolangga gajah. Hah.. nampak gajah tu tak raso macam ado kek safari ko..
rantau panjang.. lamo dah kpah tak poi sanun. dulu dulu dulu poi sanun sobab nak boli piuk, alat pokakeh dapo bagai. lopeh tu bilo somo e dah ado, bilo poi lai dah tak tau nak boli apo. asek molangok yo kulu kilir.
tahniahlah kek shahmah sobab dapek result bagus. Tuk sapo lai kan.. tk diri sondiri la. kadang2 bebudak ni buek sompoi yo.. macam anak kpah. kito pulak yang tolobeh hangin nyuruh bolaja elok2.
wuih.. panjang e..

kakpah said...

cik, bilo nak poi tut..tut..samo omak acik tu. Koba dulu ujung tahun.

lupekanje said...

Kak Pah...koba dah tdi...raso cam dlm taman negaro...
tu lah kak..kito yg gabra lobih kan. iyolah...klu bulih tk mo la nasib diorg mcm omak eh tekau....

yg tuut tut tu apo? heheh...yg tu ko? pospon la kak. Yam Tuan NS suh poie dongan dio nnt....

kak Erna said...

Acik..oosoram kan..tengok anak gajah berkeliaran..
akak dulu tu nampak yang macam badak tu..tapi ado wano putih tongah he..tu akak lupo namo e..bosa kemain..maso tu pulak.naik keto sendiri..lagi takut cik..tahniah tuk shahmah cik..

lupekanje said...

kak erna - tenok kot yg akak nmpak tu kak....
Mmg seram gak la...buek nyer disondol dik gajah tu..tengango la kemet dlm bas tuh..hehe
mekasih kak.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-