Wednesday, October 6, 2010

Cari salah sendiri

Sangat tertarik dengan email yg di terima melalui mail group Yahoo ni...

NO POINTING FINGERS



A man asked his father-in-law, "Many people praised you for a successful marriage. Could you please share with me your secret?"

The father-in-law answered in a smile, "Never criticize your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than you."

We all look forward to being loved and respected. Many people are afraid of losing face. Generally, when a person makes a mistake, he would look around to find a scapegoat to point the finger at. This is the start of a war. We should always remember that when we point one finger at a person, the other four fingers are pointing at ourselves.

 If we forgive the others, others will ignore our mistake too.


hmmm...acik sendiri slalu menuding jari mencari salah orang lain dan lupa salah dan kelemahan diri sendiri.
Acik juga adakalanya susah nak maafkan salah orang... mulut kata maafkan, tapi hati masih mengenang.. kira tk betul2 maafkan lah tu kan..

Many people are afraid of losing face
Ego lah tu... rasa amat memalukan kalu kita mengakui kesalahan kita.
Bilalah agaknya dapat memiliki hati yang bersih dari tompok2 mazmumah ....

Stetmen ni pun menarik sangat,

Never criticize your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than you.

Dalam Islam sendiri, kita tahu bahawa jodoh seseorang itu telah ditetapkan Allah, perempuan yg baik, untuk lelaki yg baik. ..tpi ada jugak perempuan yg terdera dik kerana dapat suami yg tk brapa nak baik. 
Ada lelaki yg baik pula, dpt isteri yg tak braper nak baik gak...
Saper nak jelaskan?

Pada acik, itu semua adalah ujian dalam penghidupan. tanpa ujian, kita tk akan dapat meningkatkan tahap keimanan dan pendekatan kita dengan Allah.  Kita mungkin lupa untuk bersyukur.  Kannn..!!






2 comments:

kak Erna said...

salam cik..betul tu kan..carilah keslahan diri kiti dulu..tu sebab selalu orang kata..cermin diri dulu..
terima kasih acik..share..

lupekanje said...

ibarat kuman di seberang laut kita nmpak, tpi gajah di depan mata kita tk nampak kan kak...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-