Thursday, January 22, 2009

Kelas ittew 2

Kelas Feqah 1 Masih shortage masa...ntah aper yg acik buat..sampai tk ada masa...agaknya Tuhan tarik nikmat masa sbb salu tk hargai masa..sebab tu sentiasa rasa tk cukup masa...banyak buat mender2 lagha..sesia.

Malam tdi gi kelas Feqah Ilmu Quran kat Masjid Putra. Badan rasa sungguh letih..hanya beberapa minit duduk di rumah selepas balik dari kerja...sbb balik lewat...pehtu target nak solat maghrib kat semejid ini.

Nak share ilmu malam tdi...tpi..eerrr..dalam keletihan itu...acik tk baper nak dgr ustaz tu cerita /ajar apa...

Tajuknya Sejarah Tafsir Quran. Antara yang ustaz Ikmal dari Kolej Islam tu kata, orang dulu-dulu, tulis kitab, menggunakan catatan murid2 mereka.

Huraian acik: CIkgu2 sekarang kalu kumpul catatan murid tentang apa yang diajarnya, nescaya akan meletup2lah jualan kitab itu...yang pnuh dengan ilustrasi2 katun, bunga2, cakaran2 abstrak.... demi untuk menghilangkan mengantuk dan menyegarkan mata...

Definisi Tafsir : segi bahasa - Penjelasan segi istilah - seperti terminalogi...sesuatu ilmu yang boleh dipelajari.. Ilmu yang mengkaji kehendak Tuhan dalam Al Quran.

Tetapi kata ustaz, ada kehendak Allah yang kita tidak faham...seperti ayat Yaasinn.. Tho Ha...dan yg sewaktu dengannya itu. Banyak lagilah penyampaian ilmu oleh ustaz Ikmal...acik tulis...tapi pehtu acik tk pasti apa yg acik tulis tuh..heheh.

Yang akhir yang acik ingat sangat hingga acik jadik segar semula adalah..kata2 ustaz itu.. Ada seseorang berkata;
Ada 3 muka yang menunjukkan petanda pelajar sudah bosan:
1. Apabila mereka melihat pada muka jam
2. Kemudian mata mereka memandang muka ustaz
3. Mata terus mengarah ke muka pintu. dan apabila ustaz menyebut; Wallahualam..

Melompat2 keriangan setan yang bergayut2 di mata2 kami ini...

Sekian. .

JOGGING TAHUN INI

Sebelum tu nk bagitau gak..dengan vangganya...tanpa rasa riak2 air di kali, Acik telah memulakan semula aktiviti jogging yg telah terhenti hampir 6 bulan bersamaan setengah tahun yg lalu.

Bersama azam yang acik dan sya buat, acik kurangkan sikit..takut tk telarat ..sekurang2nya satu minggu 2 kali..


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
So, dah bermula dari minggu lepas...di mulai dgn berjalan pelan2....dan hingga ke hari ini, acik rasa dah ringan sikit badan untuk berlari2 anak sekejap2..pehtu jalan 15 langkah..lari 5 langkah.. kira ada peningkatan jugakla tu kan..hehe..
 
Maka bersaksikan pekerja2 bangla ensem di taman surgaloka Putra Perdana Putrajaya di hadapan Hotel Shangrila, acik terus berusaha untuk kesihatan badan yang terempap2 berjalan...yg mana acik amat mengharapkan kedatangan Sya yang juga amat bersemangat dan semangat dan memberi semangat ittew untuk menemankan acik...
 
Berbagai halangan gakla untuk istiqamah dalam aktiviti ini. Tak apa..acik berazam untuk bulan ini...akan teruskan. Saper nak join, mari la dtg setiap petang selepas waktu pejabat..target acik hari Isnin, selasa dan khamis...kalu tk dpt..maybe hari Jumaat atau di cover pada hari sabtu atau ahad.














Ini jalan2 yg sering ku lalui besama seseorang.
Sekian.

8 comments:

Tijah Lawa said...

*Kemudian mata mereka memandang muka ustaz

haa...yg ni sey tau capo!!! wakakakaa...misti pandang ustad tu dgn penuh kasih sayang kannn????

lupekanje said...

tijah..
ko ni...tau je kan...tk leh nak sorok apa2 kat kau kan kan..... kerennnnnnnn....

Ungku Nor said...

"yang pnuh dengan ilustrasi2 katun, bunga2, cakaran2 abstrak"

hehehe..macam hasil kerastangan anjib je..;p

lupekanje said...

seakan2 la tu ungkunor...hahaha

en_me said...

taknak tunjuk kasut jogging untuk tahun 2009 kerrr.. ehehe

KAK LONG said...

bertuahnya acik ada masa untuk ke kelas agama dan berjoging pula. saya pun ada berangan begitu tapi belum sampai seru @ saya sendiri tak pandai uruskan masa. Insyaallah looking forward untuk melakukan pekara yang sama....

sya said...

istiqamah.. istiqamah .. itu yg kita dok ingat tu achik.. harap2 nanti sya dah pindah pejabat pun achik masih sabau menunggu sya yg selalu nau lambat dtg

lupekanje said...

en_me,
boleh ajer klu en_me nk nengok..ni duk plan nk beli yg baru sbb tapak dah tk de bunga ni...banyk sgt jogging..hehe

Klong...
Alhamdulillah klong...mesti buat semua tu...sbb masa acik amat singkat..tkut tk sempat...huhu..
mentara tk ada anak kecit lagi nih..(errr.)
mentara masih sihat dan larat..
mentara cuaca baek,
mentara ada peluang, ada padang..

sya,
acik cuber besabau dan akan terus besabau menanti..selagi masih ada mentari,
selagi tidak ada hujan yg membasah bumi,
kita tetap akan jogging lagi
dan lagi dan lagi dan lagi
hingga akhir nanti..

ehh..cam lagu plak...klu sya tk leh dtgpun, acik jogging je..dah berazam nak istiqamah nih.
Aritu satu round, semalam 3 round, sok lusa 5 round...okeh...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-