Monday, January 19, 2009

Cucu Tok Janggut

Heheh...sajer tajuk je.. Sesungguhnya sabtu ni acik begitu menyibukkan diri dgn aktiviti yang bukan biasa. Tengahari acik balik kampung...ambil Yanie di Kolej 11, pastu terus menuju ke kampung halaman yang dicintai dan dirindui..

Hasrat hati nk singgah kat kedai katak, nak beli guppy lagi..tk sempat, dlm keadaan cuaca yang panas berdenting..rasa nak cepat sampai kampung je. Tiba di kampung, acik basuh keter yang berabuk tuh. Lepas tu tulun antar mak acik gi kedai, beli beras dan keperluan dapur dia. Balik dari kedai, solat zohor, pehtu nolong dia gi amek dapur buruk kat umah arwah nenek acik.

Dah berkarat dah dapur tu. Test2, okey lagi...mak acik suh acik amek, gantikan dapur acik yang apinya sungguh tidak memuaskan hati emak acik tu.. Tiada bantahan...sebab tk blh bantah...bawak jer la dapur yang dah separuh berkarat tpi nyalaan api nyer jauh lebih besar dari dapur acik yang tidak berkarat itu.

Selepas mengutip barangan antik itu, acik gesa tuan puteri 2 orang itttew untuk bersiap balik. Kenapa balik sekejap ajer?? Sebab si Yanie kata, dia perlu segera pulang ke kolej, sebab ada event...tah haper..tatau la.. tpi yang lambat besiap, dia jugak...sebab ngadap citer industan Salman Khan yang merapu meraban tu... ader ke blh jumpa tuhan ..pehtu amitabh blacan lak jadik tuhan..ader ke..!!.kita yg tgk, sesilap rosak akidah tuh..

Yanie teringin nak bawak keter. Maka acik bagi lah dia bawak ..tpi sampai sekolah tu je..cukup... nanti tempat lain pulak yang sampai.. Minah ni lesen dah lebih 2 tahun...tapi blm di komfidenkan utk kasik pegang stereng keter acik...salah saper la tu.. dia tk macam Shahmah yang bawak keter dgn komfiden.... bukan salah ibu mengandun..setelah sampai di sekolah, acik amek alih pemanduan berhemah itu.

Di highway, tk bolh memandu laju2...sebab angin kuat...melayang2 rasanya keter acik.. so, acik bawak sopan je...dgn bebelan demi bebelan kat Yanie...suh dia pakai talipinggang keledar. Sampai Putrajaya dalam pukul 3 ptg...ehh... btolak pun dah lebih pukul 3...alahai..telupa. Kamis sampai dalam pukul 5.00 ptg. Pukul 5.30ptg,

Mak acik pulak tipon...suruh hantarkan ubat kakak acik di Putraheight... yang sakit dari aritu..dah 2 bln kot... mcm chikungunya...tpi hentahlah... yang masih tk sembuh, kaki dia..berulang2 sakitnya. PEnyakit acik pun masih tk sembuh...sakit sesat barat.

Tetiap kali gi Putraheight, mesti nak sesat...setelah jauh perjalanan yang sepatutnya dekat itu, berjaya juga acik sampai kat rumah dia.. Tertengkot2 jalan nak bukak pintu pago.. Dia nak pegi kedai DObi, ambil baju...nak drive..sakit2 tu.. jadi acik offer nak gi antar dia ke kedai dobi itu.

Tetiber tipon acik bunyik...Pn Haida di talian, ngajak deting malam ni pulak... uwaaaaaaaaaaahh..tk blh tolak, sebab acik dah rindu nak jumpa Marissa Zoey . acik kat Putraheight ni...nnt acik cober la sampai sana kul 8.00 ..

Lepas buat appointment, acik masuk dulu umah kakak acik tu...menjamu anak tekak dan usus perut ni dengan nasik beriani...sungguh sedap...yum yumm Kakak acik tawar diri nak tunjuk jalan balik ke Putrajaya...tpi acik kata, Tak payahlah....acik tk penah sesat lagi kalu jalan balik..!!

Ha!! cakap lagi....aper...acik sesat ngko... again...jalan dekat jadik jauh.. Alhamdulillah, sampai gak dalam kegelapan malam. Cecepat solat maghrib yang dah kat penghujung... Kemudian besiap utk deting kat Alamanda pulak...demi cucu Mak Tok itu...ALamanda sanggup ku rempuh.. tengokla gambar yang zirah tolong ambilkan... Pn Haida blanjer acik dgn zirah makan2..pehtu puas dah dokong Marissa, perut pun semua dah kenyang... acik balik la. Tamat kisah hari Sabtu.. Tengok marissa tu...comei kan??? Geram tgk dia.. Marissa n Mak Tok.

8 comments:

Ungku Nor said...

acik kono pakai GPS la pehni..tapi kok taim nak poie Putraheight tu yo.

poie tompek lain tak sosek, takyah la pakai..hehehe

lupekanje said...

heheh...ketulahan gak ehh...karma tuh...karma...

dizz said...

awatnya muka maktok kelabu, takleh nak tenung hehe...

nnti nak dtg balik baca2, 1st visit nengok gamba ja...

sabiqahAnuar said...

hohoho kak chah, tajuk gempak jaa, igt kesinambungan buku sejarah tingkatan 3 tadi..hehe tok janggut- laju je sayo bukok, igtkan sejarah kelate doh td...

lupekanje said...

kteh,
Mak tok mang salu klabu..blurr je manjang...hehe

ieqa,
ni sejarah gak ni...anak pn haida ni...bukan senang nk dpt dia tau..

Ayu said...

alahaiii tomeinyaa marissaaaa

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

dagu berlapih....suka aku haih..

lupekanje said...

ayu,
mak tok dia tk tomeii???

cikgooden,
oooo...cikgooden rindu kat anak ye..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-