Tuesday, January 6, 2009

sekolah dan kerja

Bila baca cerita semua orang pasal hantar anak ke sekolah ni, acik tringat pulak kisah acik masa dedulu...kat sekolah dulu la..tk kira sekolah rendah ke...menengah ke.. Memang tk sesabar nk gi sekolah... sbb nak pakai kasut baru, baju baru, beg baru, stokin baru..rasa puas ati sungguh...

walopun bajarnya idakla pandai pun..janji dpt semua yang baru. Satu lagi, kot2 dpt kawan baru.. klu ada murid baru pindah masuk, acik mesti nak buli dulu..heheh.. (harap2 tk de la classmate aku kat sini..) (tijah...acik buat satu citer, satu perenggan okeh...sbb takut ada owang penin..:)) Bila dah tua cam skrg nih...acik masih jadi seorang yang tk sesaba utk hadapi sesuatu yg baru...temasuk minggu baru.. acik tk sesaba nk pegi keje.. tapi bila sampai opis, bukan buat kije sgtpun...sajer suka duk kat opis. sembang2 ngan knkawan...ye lah..kat umah nk sembang ngan saper...??

Jadi, diorg kata, acik ni pekerja cemerlang, sbb klu coti pun, dtg gak jengok opis, tk dpt masuk opis, tgk bumbung opis pun jadikla.. boleh ke?? Lagi satu, klu ada org baru pindah masuk keje kt opis ni.. acikla yg paling suka nak buli... hahaha.

Sebab dulu, masa acik yg pindah masuk kat opis ni, diorg buli acik..bukan buli aper... diorg tk layan je acik. Tu kira buli lah kan... makan masa la..baru ada yg kawan ngan acik. Bila Wana ngan Yeen da balik dari kursus induksi masa tu, baru acik rasa ada kawan, sbb diorg rajin tegur acik...Sebab apa agaknya... acik nampak sombong ke.. nampak selekeh sgt ke... ke acik yg tk pandai bawak diri kat cecelah diorg tu.

Sebab tu, sekarang ni, klu acik nmpak orang baru yg tk ada kawan, acik mesti nak kasik dia happy... moga diorg tk marah la kat acik. Err..ni citer pasal aper ekk.. ingat tdi nak cerita pasal masuk sekolah...

Memandangkan tahun ni acik dah pencen dari nganto anak gi sekolah, maka acik hanya mampu mengimbau citer lama je. Zirah adalah anak terakhir menamatkan karier acik untuk mengantar anak ke sekolah.. Semalam, pertama kali, dia bekerja!!!! Keje part time kat PICC.. secara tak langsung, memberikan acik jawatan baru, Penghantar/pengambil dia balik kerja pulak....huwaaaaaaa..
Tak aper.. PICC tk la baper jauh. Cuma...takkan tetiap ari nk masuk keje lewat sbb anto dia gi kijer...???..tk blh jadik ni.. kener ubah taim...kener kuar lagi awal nampaknya. Putrajaya International Convention Centre
Syukurlah, sekarang dia dah mula rasa camner susahnya nak carik makan. (sungguh ka.. dia rasa susah ke?) Dah, gi kijer pun ummi dia anta...balikpun ummi dia ambik.. keje pun senang giler...jaga tong nasik je.... uwaaaa.. tak per...suka nampak dia letih giler kununnya..balik kijer terus bedebummmm tdo..tk larat nak tenetpun...

Itu pandangan acik... bila acik dah gelap pandangan...dah tdo, rupa2nya dia bangunnn dan tenet!!!!... masa tu, TV sedang menonton acik... biler acik tesedar dari mimpi, acik tegezut tgk dia duk lepak kt acik, nengok TV.. ehh..biler dia bangun.. Bila masuk dlm bilik, nampakla kesan yg dia dah selamatpun betenet... cehhh... penatnya hanya sekejap.

Tak per..harap hari kedua dia keje ni, dia kener angkat pulak tong nasik tu bertong tong....hahaha.. (keji betul ummi dia nih...!!) baru dia bebetul penat . Sekian.

13 comments:

en_me said...

tiang putih manyak2 bawah PICC tewww tempat gantung sangkar burung kerrr.. ehehe

Tijah Lawa said...

haaa!!! baru la best baco cik. jarang2 paragraf eh haa..takyah dah tijah kocik2kan mato.

syabbasss inspekster sahabbb!!

sya said...

Zirah dah keja.. Anis ni tak tau lagik.. harap2 dptlah

dizz said...

ooo zirah dah keje, orait lah tu.. sama cam syazwan, nampak letih sgt balik dr petronas tu.. tapi tido kejap je pastu dia bangun pulak. baru dia dah dpt gaji pertama, dia belanja sikit dan suruh baki kteh simpan, mudah2an anak2 kita belajar susah payah kehidupan.

lupekanje said...

en_me..
cait...itukan tempat gantung bendera SOS...heheh..

Tijah..
apo2pun...sediakan kanta pembesar seblm rabun jah..

sya,
InsyaAllah....nnt dapat keje tuh..janji dia rajin, gi keje manapun nnt org suka amek dia..hehe..

lupekanje said...

kak teh,
wah..shazwan da dpt gaji pertama dah..bagusnya ingat kat umi dia...heheh
baguih depa keja...dpt pengalaman, dpt rasa susah payah carik duit ni..

Ungku Nor said...

saya cam malas je nak citer pasal budak masuk sekolah.
tapi kalo tak citer kang, takde lak idea nak buat entri baru..

pehtu acik poning la bila saya lama tak hapdet..muahahaha ;p

zino said...

minta dia kira tambang yg dia kena bayar kalau naik teksi atau bas.. dan lepas tu pandai2 la nak bagi mama dia berapa sebulan hehe

aishifa said...

baguslah suma anak acik dah abis skolah.. skang time acik collect kat diorang lah balik every month tak gitu ?

lupekanje said...

ungkunor,
tu lah dia..aper2, yg penting hapdet.
tak kira la citer aper..mang acik ponin bilo nengok n3 samo yo...tmasuk N3 acik sindrik..haha..

zino,
acik da mula rasa tk gema lak dia keje kat sinun..nk suh dia benti..patut ke...hehe..
penat la pulak rasa gi antr amek dia g keje. Tk baloi lak..lainla klu dia ada transpot sindrik...alahaii..

aishifa,
tk ado maknenya..diorg bajar lagik kt ipta..klu kijerpun, acik tk harap la kutipan bulanan tu..just harap diorg tk harap kat acik lagik..hahah..

zino said...

macam along dulu keje dua bulan dah nak beli keter.. sape lagi mak dia lah bayarkan downpayment hehe

Suri said...

hahahaaa!!!
sungguh keji kesumat tul!

lupekanje said...

sekarang lagi keji....

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-