Wednesday, January 21, 2009

kelas pengajian pertama 2009

KELAS ITTEW
Hari Ahad, acik menghadirkan diri dalam kelas Pengajian umum di Masjid Putrajaya.. hmm.. acik sonok senornya, tpi dalam sronok, acik risau..sbb apakala kita mendengar, memahami dalam proses pembelajaran itu, kita mestilah mengamalkan dan menyampaikan.. 'sampaikan walaupun satu ayat..'..acik banyak yg langgar lagi bab nih.

Tajuk yang dibawa oleh ustaz Najib (ralat...dulu acik kata ustas ni dari UIA...senor nya dari Uni sains Islam Malaysia) pada pagi tu adalah tentang aurat wanita muslimah.

Cara penyampaiannya lembut dan berhemah..membuatkan acik rasa nak amalkan masa tu jugak..











Banyak yang dibincangkan... antara lain adalah aurat dengan ipar duai bagai... acik mikirkan acik dan ramai antara kita yang tak pandang berat dalam hal ini.

 Dgn ipar semua tu kita tk jaga aurat kita..sebab anggap mereka itu saudara kita... jadi, tk apa klu tk jaga aurat...senornya tk boleh..kita perlu jaga aurat dengan mereka sepertimana kita menjaga aurat kita dengan yang kita anggap bukan sedara...dengan ayat lain, ipar itu adalah bukan mahram dan halal untuk bernikah (andai kita berpisah samada mati atau hidup dengan suami/isteri kita...)

Kata ustaz, ramai antara kita yang tidak memahami istilah Mahram...siapa yg kita panggil mahram itu.. Mahram adalah mereka yang haram nikah dengan kita. Mak kita, ayah kita, adik badik kandung kita...adik badik satu ayah dgn kita..adik badik sesusuan kita...anak2 ibu kita...(ye ler..dah sama tempat menyusu..) adik badik mak kita...adik badik ayah kita...(pak sedara dan mak sedara) dll. atok dan nenek kita. iaitu ayah kpd mak dan bapa kita..
dan mak kepada emak dan bapak kita. sepupu...bukan mahram dan blh kawin dgn kita..maka aurat kita perlu dijaga dgn mereka. suami / isteri kepada mak/pak sedara kita..bukan mahram dan blh kawin dgn kita..maka aurat kita perlu dijaga dgn mereka. adik badik tiri - lain mak kandung lain bapak kandung...adalah bukan mahram juga..retinya..sebelum kawin lagi, mak kita dah ada anak..kita la.. dan ayah tiri kita tu pun dah ada anak dgn isteri lain dia.. maka, kita dengan anak ayah tiri itu..adalah bukan mahram..(ada huraian lagi rasanya..) melainkan anak ayah tiri itu menyusu dengan mak kita secukup syarat..(takkan yg dah bebesar nk nyusu kat mak kita kan...huhu..)...

Orang Gaji pun aurat dengan tuannya...jadi, org gaji perlu menjaga aurat bersama tuan rumah yg tk sama jantina. Kata ustaz lagi, semua larangan Allah itu ada sebabnya untuk kebaikan umat manusia juga.

Klu kita menjaganya, maka akan dpt lah elakkan atau kurangkan perkara yang tidak sepatutnya berlaku.. contoh yang dia sebut, misalnya sorang ni kawin dengan si kakak...pehtu adik pompuan duk sama2, aurat tk terjaga...pakai sluar pendek dan seksi2 kat dalam rumah...

si adik ingat tk apa..sbb dah jadik abang ipar...si kakak pun centu...tkkisah... tapi rupa2nya, si abang ipar ni tertarik pulak kat adik.. sbb adik lagi jambu dari si kakak nampak gayanya... maka si abang ceraikan si kakak untuk mendapatkan si adik...kan dahh...itu antara contoh yg blh berlaku sekiranya larangan Allah itu di langgar.

 Kerana Allah itu Maha Mengetahui. Itu sikit je dri bnyk2 ilmu yg acik dpt aritu... acik kongsi dgn sesapa yg nk bekongsi la..bukan nak ngajar. Heheh...kang ada lak yg marah kat acik...kalau ada tesalah penyampaian, harap dpt teguran dari yg arif...okeh..

--------------------------------------------------------------------------------------------

PAMERAN JOM MASUK U!

Lepas kelas, dalam pukul 12, acik begegas balik umah, besiap utk agenda hari minggu seterusnya...














ke PWTC... Sya ajak acik.  Bagus jugak kalu pergi, memandangkan kami bedua adalah mak Dara yang punya anak dara yang sedang menunggu keputusan SPM...maka acik tumpang keter sya, dan sya jadik supir acik...heheh..dah acik offer nk jadik supir, sya tk endak pulak.. memandangkan acik buta jalan klu kat area KL nih..acik mengalahla dgn menumpang keter sya.














sesampai kat situ, kami bawak haluan sendiri..sebab ramai sgt orang..(mestilah org...tkkan kucin...) si zirah ni buat muka blurrr... tk tau naper nak pegi sini... Bukan ada aper pun..takat nk kutip pamplet2 unibesiti tu je..wat per...huh..
Kutip je la pastik tu...beg ketas yg lelawa da abis...















ni Sya sedang interview petugas kat booth KPT nih.. Anis pun muka blur jugak, nk tanya aper mak???? hehhe..

Acik kener marah dengan zirah..ummi ni...sik amek gambar je...dah la tu.. acik jawab..(menjawab tuh...amvoii..!!) sukati la..ummi kan blogger tegar besama kameranya.. tebalikkan..anak pulak marah emak..adeeiihhs...apa la nasib ngko zirah, dpt emak cam nih...

Agak2 sejam kat situ.. kami pun balik...brenti makan kat mana yer sya...acik dah tk hingat tempat tu... dalam keadaan anis dgn zirah yg kelaparan, kami tk sampai ati lak nk balik gitu ajer.. (senornya mak budak tu lagi lapar...heheh..) ...

Selesai agenda ari ahad cerita ikut version acik la.. Malamnya acik tk kemana. Untuk ari Isnin acik ngan sya dah atur agenda lain. ...jadi malam isnin ni duk la ontok2...tdo ke...ngemas ke.. Acik sgt sibuk di hari2 yg mendtg ni... mcm biasa..bile malam, acik ngantuk.. biler la masa nk hapdet blog... Sekian.

16 comments:

Kak Nora said...

Cen, Thanks a lot. Ilmu untuk dikongsi dan disebarkan, kan? Nanti share lagi ye.

en_me said...

ammvoiii kelas ittewww erk.. ehehe

isha said...

have a great day....bye.

Aku Budak Ensem said...

tu la kan cik..masaklah betol.
bila malam je mesti ngantuk..;p

lupekanje said...

salam Kak Nora,
yup..klu ada kita exchange okeh...tq

En_me,
yer...copy trademark en_me ittew..hehe..

dizz said...

bagus ilmu yg cen kongsi tu, boleh kami buat rujukan sama, bukan tak tau tapi selalu lupa, elok diperingat dr masa ke semasa.

cen dah fikir apa yg akan diambil zirah nnti ke? result tak kuar lagi, I have no idea tahap mana syazwan, tu yg payah, ada papa berita/peluang dont forget to buzz me okey...

lupekanje said...

isha,
thanks for stopping by...u too...hv a nice day.

Aku Budak Ensem,
EH...pesal ada budak sekolah kat sini..hehe..
acik rasa lah kan ungkunor, sbb umur dah makin lanjut...smua dah lanjut...tu pasal la cepat ngantuks....muahahah..

lupekanje said...

kteh...
tatau la..sbb nk tunggu result dia gak. Dia sendiri tatau dia minat apa..kalu minat je, tpi nnt result tk melayakkan...payah gak.
Cikgu dia tk minat langsung..
Doktor pun tk minat...dan ummi dia salu down kan dia..sbb 3 science subjek dia tk braper cemerlang last time...dia marah pulak..keji kan ummi dia..
tunggu je la..klu dpt matrik, pegi lah nnt..klu tk..ikutla cam abang dia..jnji ader tempat nk further study kt IPTA...err...cam salu sebut jer..hehe..

dizz said...

errr memang pun cam slalu dengo jer... hehe

sya said...

Sebenaunya mak budak yg lapau bukan budak. Kita makan kat Cheras achik dekat ngan tempat keja sya. Walaupun hari tu sya kira buta gak spp tak pakai contacts of spek tapi sbb dah biasa ngan jalan PWTC tu rempuhlah jugak kan.

Kekadang kita ni yg lelebih.. anak2 cam muka derk aje.. cam tak kisah, angin le jugak.

Malam tu sya kol 9 lebih dah lelap.. AJL ke mana sya kemana...terus ke alam mimpi

lupekanje said...

Ha ah ler tu...seseda simut Arif ilang sbb mak dia tarik..(ini cerita undercover yg tk diceritakan dlm N3 sya hari ini...heheh)
hari ni rsa blood go upstairs lagi..

Suri said...

kak, malam ni lepak jom...dlm kul alaaa......sebelum kul doblas laa
jam semilan, k. byk menda nak story ni!

lupekanje said...

seploh lebey wa tgu..ader kelas kt semejid mlm nih..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

wah acik...n3 tiga dalam satu....sekali harung..

pa pa hal pun...jg kesihatan..
selamat.

xiiinam said...

n3 atas tu....
sejuuuuuuk makcik tengok anak ni...
rasa nak gi minaaaaanh je...

he

he

he

lupekanje said...

cikgooden,
tima kasih cikgu..acik tk do masa nk nganta satu2 cito...kombain je sesemua cito tuh..senang.

cklah,
bujang tigo yo tuh..heheh..err...minang tuk anak ke..utk saper...hehe..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-