Friday, March 11, 2011

Kutinggalkan RumahMu


Kutinggalkan rumahMu, kutinggalkan *Fatmah Zahraku...

Selamat sudah acik mengerjakan umrah buat pertama kalinya dalam usia gini. Terima kasih atas doa kawan-kawan di sini.  Syukur Alhamdulillah...syukur atas nikmatNya, izinNya, rahmatNya, rahmanNya. Diberikan kesihatan, diberikan kemudahan, diberikan rezki, diberikan izinNya, dipelihara keselamatan dan kesejahteraan sepanjang waktu acik di sana.
Malam di Masjidil Haram

curi2 ambil gambar Kaabah dari dalam masjidilharam. (Peristiwa kantoi dgn Mak Guard Masjid, sebab bawak kamera ke dlm masjid...huhu..)


Mak acik and the gang..berehat seketika selepas selesai Saie dan Tahallul.
 
Kak Mar, kenalan sewaktu di sana..moga dalam rahmat Allah selalu.
 

Di luar Masjid Nabi, Madinah.  Waktu ni kena halau dgn Mak guard Masjid ni, sebab ada bawak kamera ...panjang citernya...kamera tu dah rosak pun..dah check out hotel, abihtu, nk tinggalkn kat mana? Tepaksa bawakla...Mak guard tu tk kasi masuk gak. Dia suh solat kat luar masjid.."outside!!" katanya... adeyyhh.. 
Apa yang acik rasa? Macam rasa orang2 yang ke sana jugalah...rasa tk puas, dan ingin ke sana lagi..walaupun ujian dan kesusahan dihimpit, ditolak, dirempuh sewaktu tawaf, sewaktu menunaikan solat jemaah..namun tempat keramat itu tetap menjadi keinginan kita untuk menjadi tetamuNya.  Kita tidak pernah serik... begitulah agaknya yang asik berulang ke sana rasakan.  Acik juga, kalu berkemampuan dan diizinkan Allah nak pergi banyak kali ke sana...yg penting, acik dapat menunaikan rukun ke5, naik haji... moga Allah makbulkan. Subhanallah.  Astaghfirullah, Alhamdulillah.

 *Fatmah Zahra, adalah seorang kenalan yang berasal dari Morocco berkahwin dengan arab Makkah dan tinggal di Belgium.. Acik mencari2nya sehingga saat mahu melangkah keluar dari Tanah Haram itu, namun tidak ketemu. Berjumpa hanya dua kali...kali pertama, berkenalan, macam ayam dgn itik berbual, kali kedua hanya untuk bertanyakan namanya... tk sampai hajat untuk melihat wajahnya, dah dia berpurdah sepanjang masa...macamana acik cam dia? melalui anak kecilnya, Abdellah yg comel itu..moga hidupnya dipelihara dan tergolong dalam golongan orang-orang yang masuk ke syurga Allah...Aamin.

4 comments:

Kak Nora said...

Seronoknya acik...semoga dipermudahkan kita ke sana lagi. InsyaAllah. Kadang-kadang tak ada pula masalah bawa kamera masuk masjid! Cerita lagi acik.

Cikgooden said...

alahamdulillah...sampai juo acik, sano...eden ntah bilo dapek poie..

kak Erna said...

Assalamualaikum acik..
alhamdulillah acik dah selamat kembali..
mesti seronok kan acik..kalau boleh tak mau meninggalkan tanah suci tu kan..

lupekanje said...

kak nora,
Insyaallah kak Nora...endak sgt pegi lagi..Rasa yg aritu tu hanya latihan je...
klu ada mak guard tu, mmg tk leh lepas la bawak kamera. klu guard lelaki, bulih ja..hehe..

cikgooden,
insyaAllah, cikgooden pun sampai gak nnt tu...mohon pd Allah, Allah akan kabulkan...Acik ni pun main brangan je...tup tup, mmg Allah bagi rezeki dri sumber yg tidak kita ketahui.


Kak Erna,
Waalaikumsalam...mmg rsa camtu..tk puas, lagi lah tk merasa nk cium Hajarul Aswad lagi. Pastu, nk ninggalkan Baitullah tu....rasa piiiluu... nk ninggalkan saudara muslim sedonia yg kita temui di sana....sgt terharu.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-