Sunday, March 20, 2011

Bunga Raya di Taman


Di rumah mak acik di kampung ada 5-6 jenis bunga raya yang ditanamnya.  Tpi ini kali pertama acik tgk bunga raya yang macam dalam gambar ni. *beguna gak lagi video cam acik yg rosak ni.


Ngkorang tau tak apa nama bunga raya ni. Acik rasa nk panggey Bunga Raya Serabai la..bulih tak?  hehe..  ada yang kata bunga raya jala..memasing sesuka hati je kan nk letak nama apa.  Yang penting, ianya begitu unik dan sukar ditemui. Entah mana lah emak acik dapat anak pokok ni.  Misti dia nampak kat rumah sesaper, pastu dia minta dahannya untuk dijadikan anak pokok. Atau nampak kat taman bunga, pastu curik2 patahkan dahan untuk ditanam kat rumah..hehe..tak baekkan sangka buruk ngan omak sendiri.  Tah2 dia beli kat expo pertanian ke...ato kat memana.

Emak acik mang jenis sejuk tangan dia ...klu tanam apa2pun menjadi, biiznillah...cuma anggor je, yg tk baper nak menjadi. Tpi sempatla berbuah 2-3 bijik...pastu pegun !! Silap mak acik gak...msa anggur tu tk bebuah2...dia duk merayu dan berbual dgn pokok tu..dia kata... "kau bbuahla....2-3 bijik pun jadik la..."

Maka Allah makbulkan...bebetul 2-3 bijik yang menjadi buahnya.

Amek gambar msa tunggu mak acik bersiap2 semalam. Acik bawak dia ke Putrajaya memandangkan dia tak berapa sihat...sakit perut.  Gastrik lak gaknya tu. Mudah2an mak acik akan Allah kurniakan kesihatan yang baik.
ya...akhirnya sabtu acik berlalu gitu je.  Tak pegi mana2 jemputan.  Hanya menjemput emak acik ke rumah je. Itu yg paling utama.


7 comments:

  1. Acik..semoga mak acik copek baik..kalau mak domam ni risau kan..lagi la bilo dio tinggal sensorang kek gumah..

    ReplyDelete
  2. elok la bawa mak ke situ...
    pelik bunga raya tu..

    ReplyDelete
  3. kak erna, tu lah...tpi dio bukan bulih duk lelamo kat umah ni....sat lagi tringat la pokok bungo dio..


    zino, Alhmdulillah dio nk ikut kli ni...tpi kojap yo lah tu. NI sakit dio dh kurang sikit...misti dah tringat kek pokok2 bungo dio lak...hehe

    ReplyDelete
  4. kalau nak beli dari mak acik sedahan dua utk saya tanam boleh ke?... cantik la bunga raya spesis yg ni... :)

    ReplyDelete
  5. blh je..mai amek je kat umah kat kampung tu...

    ReplyDelete
  6. Bunga raya jenis nih nama saintifiknyer Hibiscus schizopetalus. Ia juga dikenali dengan nama Japanese Lantern, Coral Hibiscus, Spider Hibiscus and Fringed Rosemallow. Saya ade sepokok tp blm berbunga lg.. :-)

    ReplyDelete
  7. terima kasih en. Muzapar Hj Baba untuk maklumat ini.. banyaknya nama dia.. hehe.

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna

 Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya.  Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...