1. Balik kampung tengok mak sakit.
2. Kenduri kahwin anak sedara..dak usop kat Gombak.
3. Kenduri kahwin Siti.
4. Jumpa kenkawan di Alamanda.
Fikir punya fikir, acik tolak no. 3 dan 4. Mahapkan acik Siti, mahapkan acik kenkawan..
Tinggal no. 1 dan 2 je lagi. Emak dah suruh hadirkan diri jugak di kenduri tersebut, sebab dia tak larat nak ikut sama. Hmmm...tengoklah camner. Acik kat Putrajaya lagi ni. TUnggu Shahmah sampai. Pastu balik kampung dengan dia, dan akan dipertimbangkan untuk join konvoi keluarga perantin lelaki menuju ke Gombak.
Yanie? huhu...anak sulung ku itu, sejak kerja, tidak diharap dah nak ajak pegi mana-mana. Sudah srupa iklan Telekom... 'saya sibuk ni mak..nanti ye...' nak meleleh ingus klu dengar ayat ni. Dulu, masa mula-mula dapat kereta, mana pergi dia lah yang bawak gi sana sini. Tapi sekarang....pegi lah sendiri. Sebab dia kena keje..keje...keje.... ehh..orang lain pun ada kije gak. Tapi ada masa dengan keluarga. Masa dengan kawan ada pulak ekk...*bunyik cam kecit hati dan jantung jerk...syooohh...syouuuhh....
Sib baik Shahmah dah pulangkan kereta.
Duit tk leh cover hati sorang ibu yg terguris..(tpi klu bagi, wa amek...simpan..!!) .waahhh..syahdu aku. ..yelahhh...ngkorang dah jadi emak sok...dah tua sok, tawu lah camner rasanya. *ayat stended.
![]() |
| harap-harap mereka ni akan saling sayang menyayang dan bantu membantu nnt. |
Selingan jap...tgk gamba ni, teringat kisah kat dada akhbar hari ni tentang 2 bradik yang mati berpelukan dalam kebakaran. bagaimana si kakak yg berusia 6 thn dikatakan berusaha menyelamatkan adik lelakinya yang berusia 5 tahun, dengan menyelimutkan adiknya dengan kain, tapi akhirnya dua2 mereka terkorban sebab lemas dik asap.
Terharu...kecil2pun tahu fikir camne nak selamatkan adik gitu...bergenang airmataku...melihatkan bagaimana kasih sayang seorang kakak pada adiknya. Kalau anak-anak aku cenggini, kan bagus. Kalau Shahmah tk mau pegi, acik pun tk pegi la gamaknya. Apa ingat acik ni berani sangat nak drive masuk KL gi ke Gombak tu??? Lagi la kalu konvoi...asik sibuk ngikut blakang orang, kalu tetiber terpisah sbb traffic light, pasti gelabah acik ngko nih...huhu...mesti bawak laju tk hengat, mencelok tk sedar diri nnt...saper yg susah?
Macam waktu ke Selayang majlis perkahwinan anak kak Zek dulu tu.... Acikkkkk gak yg susah ati....dan penumpang2 acik...sgt susah hati....bila acik setat mendrift dan mencelok bagai sbb nk sama line dgn barisan konvoi...hikhik...

"yelahhh...ngkorang dah jadi emak sok...dah tua sok, tawu lah camner rasanya"
ReplyDeletemak saya pun dulu suka ckp mcm ni acik..
skarang saya dah rasa...
*Sedih la yg kisah 2 beradik mati berpelukan tu... al-fatihah
tu lah Ros...acik bayangkan si kakak tu msti pujuk adik dia, peluk adik dia, suh diam....last2 diapun diam ...meleleh ayo mato den mikirkan dua ahli syurga tu..
ReplyDeleteAl fatihah.
cian akak ek..tuh laa..hrp2nye anak2 akak dpt memahami akak laa..memberontak ckit kak..heheh..;)
ReplyDeleteacik..samo la cik..akak walaupun suami yang bawak keto..pun failed yo kalau kek kolumpo tu..momanjang yo sosek.
ReplyDeleteharap omak acik copek baik ..
Dot...tak leh, nnt ngaja anak lak mberontak kat kita nnt...
ReplyDeleteehh..betul ke kau dapat tukar balik ptrjya??
Kak Erna, tah bilo nk brani masuk KL ni kan kak.. nak rumah kakak kat putra height pun makan 5-6 kali sesat, bru hapal jalan...tu pun klu tk telopeh susur jln masuk tu..hahah
Acik bawak omak balik ptrjya ni ha..mekasih atas doa akak...aamin.