Saturday, March 19, 2011

Awan Pilu - kemana hari ini

Hari ni nak pergi mana agaknya.

1. Balik kampung tengok mak sakit.
2. Kenduri kahwin anak sedara..dak usop kat Gombak.
3. Kenduri kahwin Siti.
4. Jumpa kenkawan di Alamanda.

Fikir punya fikir, acik tolak no. 3 dan 4.  Mahapkan acik Siti, mahapkan acik kenkawan..

Tinggal no. 1 dan 2 je lagi.  Emak dah suruh hadirkan diri jugak di kenduri tersebut, sebab dia tak larat nak ikut sama.  Hmmm...tengoklah camner.  Acik kat Putrajaya lagi ni.  TUnggu Shahmah sampai. Pastu balik kampung dengan dia, dan akan dipertimbangkan untuk join konvoi keluarga perantin lelaki menuju ke Gombak.

Yanie?  huhu...anak sulung ku itu, sejak kerja, tidak diharap dah nak ajak pegi mana-mana.  Sudah srupa iklan Telekom... 'saya sibuk ni mak..nanti ye...'  nak meleleh ingus klu dengar ayat ni.  Dulu, masa mula-mula dapat kereta, mana pergi dia lah  yang bawak gi sana sini.  Tapi sekarang....pegi lah sendiri. Sebab dia kena keje..keje...keje....  ehh..orang lain pun ada kije gak.  Tapi ada masa dengan keluarga. Masa dengan kawan ada pulak ekk...*bunyik cam kecit hati dan jantung jerk...syooohh...syouuuhh....
Sib baik Shahmah dah pulangkan kereta.

Duit tk leh cover hati sorang ibu yg terguris..(tpi klu bagi, wa amek...simpan..!!) .waahhh..syahdu aku. ..yelahhh...ngkorang dah jadi emak sok...dah tua sok, tawu lah camner rasanya. *ayat stended.


harap-harap mereka ni akan saling sayang menyayang dan bantu membantu nnt.
Selingan jap...tgk gamba ni, teringat kisah kat dada akhbar hari ni tentang 2 bradik yang mati berpelukan dalam kebakaran.  bagaimana si kakak yg berusia 6 thn dikatakan berusaha menyelamatkan adik lelakinya yang berusia 5 tahun, dengan menyelimutkan adiknya dengan kain, tapi akhirnya dua2 mereka terkorban sebab lemas dik asap. 
Terharu...kecil2pun tahu fikir camne nak selamatkan adik gitu...bergenang airmataku...melihatkan bagaimana kasih sayang seorang kakak pada adiknya.  Kalau anak-anak aku cenggini, kan bagus. 

Kalau Shahmah tk mau pegi, acik pun tk pegi la gamaknya.  Apa ingat acik ni berani sangat nak drive masuk KL gi ke Gombak tu??? Lagi la kalu konvoi...asik sibuk ngikut blakang orang, kalu tetiber terpisah sbb traffic light, pasti gelabah acik ngko nih...huhu...mesti bawak laju tk hengat, mencelok tk sedar diri nnt...saper yg susah?

Macam waktu ke Selayang majlis perkahwinan anak kak Zek dulu tu.... Acikkkkk gak yg susah ati....dan penumpang2 acik...sgt susah hati....bila acik setat mendrift dan mencelok bagai sbb nk sama line dgn barisan konvoi...hikhik...

5 comments:

rosdiana said...

"yelahhh...ngkorang dah jadi emak sok...dah tua sok, tawu lah camner rasanya"

mak saya pun dulu suka ckp mcm ni acik..

skarang saya dah rasa...

*Sedih la yg kisah 2 beradik mati berpelukan tu... al-fatihah

lupekanje said...

tu lah Ros...acik bayangkan si kakak tu msti pujuk adik dia, peluk adik dia, suh diam....last2 diapun diam ...meleleh ayo mato den mikirkan dua ahli syurga tu..
Al fatihah.

DIDOT said...

cian akak ek..tuh laa..hrp2nye anak2 akak dpt memahami akak laa..memberontak ckit kak..heheh..;)

kak Erna said...

acik..samo la cik..akak walaupun suami yang bawak keto..pun failed yo kalau kek kolumpo tu..momanjang yo sosek.
harap omak acik copek baik ..

lupekanje said...

Dot...tak leh, nnt ngaja anak lak mberontak kat kita nnt...
ehh..betul ke kau dapat tukar balik ptrjya??


Kak Erna, tah bilo nk brani masuk KL ni kan kak.. nak rumah kakak kat putra height pun makan 5-6 kali sesat, bru hapal jalan...tu pun klu tk telopeh susur jln masuk tu..hahah
Acik bawak omak balik ptrjya ni ha..mekasih atas doa akak...aamin.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-