Monday, March 14, 2011

Kacang oh Kacang

Ada lagi nak cerita pasal perjalanan umrah ku untuk ku kongsikan bersama rakan taulan.

Mengenai sikap pemurah dan berlumba-lumba membuat kebaikan sewaktu di tanah Haram.

Sewaktu di dalam masjid, acik amat terkesima melihatkan sikap muslimin muslimah yg dari berbagai peringkat usia..yang dari serata dunia yang berkumpul di bawah satu bumbung yang amat mulia itu.  Terutama para muslimah dari Saudi dan Turki.

Memang mereka agak kasar dan nampak macam ganas je tang bab rempuh merempuh nih.  Tpi di sebalik kekasaran mereka, mereka memiliki hati yang amat mencintai Allah dan Rasul...mungkin dik kerana itu lah maka mereka sanggup berhempas pulas untuk mendapatkan tempat mengabdikan diri di dalam rumah Allah itu.

Apa yang acik bangga? apabila melihat mereka sentiasa memberi sedekah tak mengira apa yang mereka ada. Acik nak cerita kisah pompuan2 Turki yang selalunya menjadi jiran di saf solat acik.  Seperti yg pernah acik katakan, mereka, slalu buat acik rasa nak marah.  Tapi biasanya acik marah tak lama...kejap je acik  bulih lupakan amarah acik tu. Sebab mereka selalu menghulurkan kacang, kurma, atau apa juga makanan yang mereka sengaja bawa dalam masjid. (sonang yo pujuk acik kan....ulur kacang je, acik dah cool...hahahampeh..)

Mungkin agak janggal bagi kita untuk mengunyah jajan dalam masjid.  Tpi bagi mereka, itu perkara biasa.  Wajib ada jajan agaknya.
Acik pernah diberi kacang yang acik tk tau namanya.  Sampai sekarang acik mengidam ni hah...mencarik tk jumpa. Tapi memang acik teringin sangat kcang tu lagi..Acik namokan kacang tu kacang penyet.  Cubo gak carik kat encik Gogel...lebih kurang camni kot..
Kalu ikut nama kat gamba ni...nama kacang ni, kacang walnut..penyet ekk..??



Bukan tanak tanyo kat orang Turki tu...tpi bulih ke dia paham???  kok kito bebaso ayam, dio bebaso itik....adeiihh...lelama carik sendiri la...igtkan kok ada la jual kat tetepi jalan tu..hapahpun tak do..
Gamba wanita Turki, jumpa kat Gugel.
Tu baru kacang, selain dari tu, ado gak jemaah2 yang diberikan tudung2 yang agaknya mmang mereka bawa untuk disedekahkan pada jemaah dalam masjid.

Acik tekenang sekali sepertua...ada sorang muslimah arab acik rasa..sebab pakai jilbab n purdah gitu...mengeluarkan kueh yang kelihatannya seperti 'lempeng' kalau dalam bahsa kita...di koyak2kannya lempeng tu, lalu diagih2kan ke semua jemaah masjid yang berhampiran dengannya..
Acik tekejut bila wanita itu membaling lempeng tu pada 2-3 orang Turki, yang agak jauh jaraknya dari dia, walopun insan Turki tu menolak, enggan menerima. Tampak macam suatu paksaan untuk menerima sedekahnya itu..heheh...kagum..terlalu ingin bersedekah.  Mencampak gula2, kurma pun rasanya perkara biasa.
Mungkin bagi yang selalu pergi ke tanah suci ni...itu adalah perkara biasa.  Tapi bagi acik yang pers taim pegi ni...itu rasanya bagaikan satu kejutan budayo.

Ye...acik pun menerima lempeng mak arab tesebut...lalu acik makan sikit2...rasanya macam tose...
Sama gak dengan satu lempeng yang makcik Turki bagi kat acik.  Walopun keras kematu rasanya..masam2 cam tairu je...acik kunyah gak pelan2...sbb nak bagi pahala sedekah kat mereka2 itu..

Selain dari itu, acik amat rasa terharu bila tengok anak2 kecil turut sama berebutan mencari pahala di tengah2 para jemaah umrah di dalam masjidil haram itu. Mereka tuang air zam-zam dalam jag, dan pergi dari seorang ke seorang, menawarkan air tersebut.  Bila habis, mereka kluar, tambah lagi air dalam jag tersebut. Anak2 kita, (anak2 acik la...) tk penah pun acik didik buat camtu..terharu sungguh.

Tu belum cerita camner diorg..yg lelaki ni berebut2 nak mengusung mayat yang dah selesai disolatkan...belari2....bekejar2...habih tak pun, berteriak .."TARIQ...TARIQ....!!" meminta orang ramai memberi laluan agar laluan mayat tidak terhalang sewaktu hendak dinaikkan ke van jenazah.

 Begenang airmata...sebab acik sendiri banyak mensia-siakan peluang berbuat amal walaupun ditawarkan kekadang tu.

Moga Allah mencuci hatiku, membersihkan hatiku, dan ibuku, rakan2 sejemaahku, yang turut sama dalam perjalanan suci itu.

Ya...aku mahu jadi sorang insan yang akan berebut2 membuat kebaikan..seperti mereka yang aku saksikan dalam rumahMu itu....dan aku akan lari jauh dari segala kejahatan dan maksiat dunia.

Jadikan aku ya Allah, hambaMu yang mencintai kebaikan dan jauhkan kami dari segala kejahatan dan tipu daya dunia ini...Aamin..ya Rabbal a'lamin.






10 comments:

tipahvogue said...

cik, tipah pernah jenjalan kat shopping mall kat kl nih, tetiba jumpa minah arab, sedekahkan jilbab kat tipah dan kawan tipah. siap tanya ada baper orang sister, dia bagi extra lagik. terkejut!! tapi tu la...dewang nih mmg tak kedekut la bab2 sedekah nih! isk!!

lupekanje said...

wouhh...mmg pemurah sesetengah diorg tuh kan..

Gitulah antara amalan dalam Islam yang mereka amalkan..nabi s.a.w. berpesan, bersedekah lah kamu, walaupun dengan sebutir kurma..

kak Erna said...

acik yang pemurah tu betul2 arab tu.
ado sokali kek ttj ni cik..dio orang pakai jilbab dah pukau toke kedai tu..
tokeh kodai tu..bagi yo duit yang ado dalam poti dio kek orang tu..sokali suami akak nampak..dio jerit..terkejut orang tu..terus rebut balik duit dio..tapi ado gak yang dah telopeh..dio dah lari..

zino said...

best nya..

lupekanje said...

kak erna, acik citer yg bebaik nyer pasal arab ni...tpi diorg tu maknusia gak. Ada yg buat kejahatan, mcm bangsa lain ..esp bila kluar dari Saudi. Kalu kek saudi, nak kono korek la tangan diorg tu klu brani mencuri. Dan lagi satu kekdg, org lain yg nyamar guno pakaian jilbab tu..ramai arab yg bila kua dri arab, tecampak jilbab diorg lalu bepakaian tk senonoh..pendek kata, hanya yg benar2 tetap imannya akan terus menutup aurat mereka.

lupekanje said...

zino, memang beshh...Alhamdulillah.hehe

kakpah said...

cik, kacang tu ado jual kek yummy bakery seksyen 9 tu. Cubo kau carik. Akak dulu ado boli sobab nak buek fruit cake.

lupekanje said...

ado ko kak? Nnt saya gi carik...ngidam amek nih. Tq.

Mak Su said...

bagus ek....
(terharu), bilaler sy nak ada peluang nak ke SANA

lupekanje said...

tanamkan niat untuk ke sana, insyaAllah, akan Allah jemput untuk menjadi tetamuNya...
Acik ni terdorong bila ada knkwan ajak pegi lagi...rsa bsungguh2 nak simpan duit lagik nih...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-