Petang minggu ni acik berbual2 bercerita pengalaman waktu berumrah bersama sorang rakan yang senior bab Haji dan umrah.
Dalam bercerita2 tu, terkeluarlah cerita tentang ragam jemaah yang datang dari negara2 lain tu. Terutama, Turki, Indonesia, Pakistan dll.
Acik memang setiap kali waktu solat, kluar ke masjid awal. Untuk mendapatkan tempat yang selesa, strategik, untu senang ambil Quran dan senang keluar bila dah habis solat nnt. Tapi, camne awal sekalipun, tetap kena himpit dengan jemaah yang godang2 badannya, waktu mereka yang lewat datang tu nak mencari tempat untuk bersolat. Memang menguji sungguh.
Kawan acik tu kata, kita tk boleh marah kalau berlaku perkara yang menyakitkan hati kita waktu di tanah haram tu.... huhu..acik teringat, satu peristiwa, yang memang buat darah acik menggelegak sungguh...kalu tak silap acik, jemaah dari Pakistan. Yang tiba-tiba masuk di hadapan acik, yang mana sebenarnya, mmg dah saf terhadapan, dekat dgn dinding dah. Memang Slamber dek je dia melabuhkan punggungnya di hadapan tempat sepatutnya acik sujud tuh. Acik n gang tk mau berundur...sebab nnt menutup pulak ruang orang belakang nak sujud.
So, kami bebuat tk tau, dan minah Pakistan yg hidung tinggi tu pun buat tak tawu gak. Acik bayangkan, camne la minah tu nak sujud kat dinding rak Quran tu nanti...melainkan waktu bangun nnt ada kosong di celah acik dan lain2 waktu saf telah dirapatkan.
Tiba-tiba minah tu baring di hadapan kami dengan sungguh selamber giler...dia dah tau kami marah, sebab dia duk depan kami centu...dia tambah lagi marah kami., dengan berbaring sambil nunggu bilal iqamah..aduyaiii...menggelegak darah acik rasanya. Macam-macam acik bayangkan nak buat kat dia. Rasa nak pauk yo dongan kapak kek leher dio tu...tak pun raso nak cepok2 je muko dio tuh...Astaghfirullahal aziiim.. kontrol...kontrol, tk tunjuk kemarahan..sehinggalah bilal iqamah, akhirnya dia berjaya mewujudkan tempat bersujudnya...dengan cara membiarkan kami bersujud di telapak kakinya....huhu..sib bek bukan acik yg betul2 di belakangnya.
Tu lah yang acik citerkan kat kawan acik. Tapi kawan acik menegur sikap acik.
"Kau tk bulih marah mcm tu..sebab orang itu Allah hantar mungkin untuk menguji kesabaran kau..dan kawan-kawan kat situ.!!"
Aduihh...!! Ada benarnya. Maka terasa lah telah cacat ibadah acik sbb marahkan si pakistani tadi tu. Ampunkan daku Ya Allah. Acik anggap umrah yang pertama ini latihan untuk Haji atau umrah acik yang akan datang. Namun acik tetap mengharapkan moga Allah menerima amal ibadah acik sepanjang di sana.
Moral of the story... banyakkanlah bersabar dalam hidup ini. Maka Allah akan memberikan ganjaran yang tidak terhingga yang tidak kita ketahui kiraannya. Andai anda ada yang berhasrat untuk berumrah atau naik haji tahun ini, bersedialah dengan benteng iman dan benteng takwa serta cukup bekal kesabaran, untuk melalui situasi2 seperti ini.
Sekian, Wassalam.
Monday, March 14, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...
acik, dah balik kau dah yo cik. Hehe.. memang banyak cabaran kek sanun cik. cabaran ngan kerenah manusia pun banyak. cam tu lah de. semugo pengalaman tu mengajar kito erti kesabaran.
ReplyDeleteAkak dulu ponah tepelanting semaso somayang sunat. tongah bodighi somayang datang minah tah dari mano yang badan godang yang amek, dilangga e akak. Buek bangang yo de. Mongucap yo lah...
dan sujud ateh tapak kaki orang tu dah biaso terutamo lam musim haji. selalu kalau umrah ni banyak tompek lapang. Kono pandai carik port. pakistan tu sesajo yo nak nguji kau.hiii...
acik..memang betul2 menguji kesabaran.
ReplyDeletebetul la kato kawan acik tu..dia didatangkan untuk menguji kesabaran acik..
semoga amalan acik disana diterima
assalamualaikum,
ReplyDeletewah..acik dah sampai Mekah! Alhamdulillah. bestnya..
Tapi saya kalau nak ke sana, mmng la lagi bnyk kena belajar sabar.
kemain cepat nau naik antunya..
kak pah...mang camtu lah roman eh yang salu jadik kat masjidil haram kan...klu kat Masjid nabi kurang sikit...
ReplyDeletekak erna...aamin..mekasih kak..jom kito poie sesma lagi kak...acik nak menabung nih...
Wos... wajib wos...blajar2 jgn naik antu tuh...kontrol amarah mmg bukan satu pekara yang mudah...tpi pahalanya amat besar...kan woss...