Ngantuk tapi tak boleh nak tdo. Nak buat camno tu...???
Nak update blog...asalnya tadi tak ada mood. Mood letih selepas training badminton tadi.
Tak pe lah. Nak bagitau kat sini, yang minggu ni mungkin acik tak update blog sangat. Selepas entry berturut2 setiap hari acik bebaru ni, tetiber mood update menurun balik. Idea cam kembali surut...pasang surut cam laut kat Podeksen.
Sepanjang minggu ni, mood menurun kerana bebebeberapa sebab.
1. Sebab aktiviti yang agak ketat kat office. Sahabat kat office tu masih sakit mata yg agak serious. Maka cotinya bertambah...lalu kerja nya tetaplah di atas batu jemalang patik yang hina ini.. *jgn merungut ok....hari ini hari dia...esok lusa hari kita pulak...
Jadinya, klu nak besantai2 melawat2 website hatta nak merayau2 dalam external hard disk acik untuk memilih lagu untuk diputarkan pun tidak berkesempatan. Maklum je lah....sorang pembantu tadbir P/O, kono buek kojo Akaun...tehegeh2 lah acik ni gamak eh...mahapla para kontraktor yang dihormati sekelian, andai ngkorang lambat terima bayaran...hehhee... (copek carik kotak..nk masuk nyuruk dalam tu....kok ado kontraktor/konsultan yang carik den...hehe)
Telefon opis bebunyikpun acik tak angkat...atau angkat terus, sebab tak kuasa nak jawab soklan2 dari kontaktor2....ater...klu asik njawab taliponn je....bila kojo mak nak siap???? Tapi nak bayaran copek...tapi asik kaco pembuat bayaran je...
kok sekali dua bulih den jawab...bilo dah betalu2...naik fed up...
bila taim macam ni, memang acik akan menjadi sorang penjawat awam yang patut di kutuk...sebab menyebabkan jari pemanggil kontot, mendial nombor....tpi tak ada orang angkat tipon.
Ngkorangpun tawu, bagaimana acik nya prinsip bab menjawab telefon kat pejabat...bunyik tk lebih 2 kali dering, mesti dah angkat. Tapi, sekarang ni prinsip acik dah berubah. Ko nak bunyik patpoloh kali pun, bunyikla....aku nak buat kije aku.
Alangkah baiknya, kalu ada sorang kat opis ni yang kije dia jawab semua panggilan talipon tu. Maka tak lah keje orang lain teganggu....Tapi, kami kekurangan tenaga kerja. Semua sibuk...melainkan saling tolong menolong. Ngko free, ngko tolong keja org lain...bilo org lain free pulak, tolong keje org yang tak tebuat tu. Sekrang ni, kat meja staf kat sini, penuh dgan timbunan bil2 utk dibuat bayaran...maka, saper la nak tolong jawab tipon nih...
Fikir lah, dalam satu hari, panggilan talipon ada sekurang-kurangnya dalam 50 kali. (letak je...munyik...letak je...munyik lagi...dan lagi...dan lagi...dan lagi...dan lagi...) Satu panggilan, terpaksa di jawab dalam jangkamasa katalah dalam 5 minit.... kekadang sistem down, tepaksa tunggu dalam 15 minit...utk dapatkan status bayaran kununnya...kalau 50 panggilan x 5 minit... dah 250 minit untuk jawab panggilan sahaja. Waktu kerja 8 jam..(tolak rehat 1 jam) Jadinya, tumpuan menyiapkan kerja ada dalam 4jam je...kok cukup la 4 jam tu.....selebihnya adalah panggilan talipon yang tanya bila nak siap kan kerja...bila leh dapat bayaran.....adeiiiiihhh....gilosss acik dibueknya.
Rasa nak menjerit je kat pemanggil tu, nak kata... KALAU ENGKORANG NAK CEPAT DAPAT BAYARAN....JANGAN LA KACO...JANGANLA TIPON LAGIIII !!!!
Memana meja yang ada talipon di mejanya kat opis acik ni, memang jarang yang dapat tumpu buat kije...tapi kastemer ada hak jugak nak bertanya kannn....abihcamno? tepaksa jawab gak la ikut kemampuan masing2. Kok dah tensen tu..tak yah la jawab...dan kastemer....sila dapatkan insuran jari....memandangkan jari anda akan semakin kontot... mahap je la...hahah..
Eh...tu baru sebab yang pertama kan....naper acik akan kurang mood update blog..
Seterusnya...
2. Sebab minggu ni acik sibuk dengan latihan badminton... Habis kerja pukul 4.30....rush balik rumah, solat asar, salin baju, buang air, minum air ....pergi ke gelanggang badminton untuk mulakan latihan pukul 5 hingga pukul 7 mlm. Tekejau2 gamaknya. Alahai...sekali2 je. Memandangkan sukan anjuran kelab sukan kementerian dah bermula ni...memacam acara sukan ada. Acik ikut je training ni... masuknya belum tau lagi. Tengokla mood acik gak..hehhe
Tapi kalu tk masuk, nnt nak tulis aktiviti apa kat dalam Laporan Prestasi tahunan acik kan....!
Nak masuk apa lagi? Tahsin AlQuran???? aku tak pandai....nak masuk bowling? Bowlingkang je ada...main teng teng? errr..tak ada pulak.
Habis training, badan udah letih...nak ngadap PC ni pun tak daya. Tapi tulah...bila telampau letih, kekadang, tk blh tidur gak cam sekarang ni ha. Nak update blog, mood pulak tak de...maklum la....udah letihkan..maka hasil tulisan entry pun akan merapu marang sekeper macam ni.
Minggu ni je bz camni...minggu depan dah lega kot. InsyaAllah. Tapi rasanya kalu tak ada aral melintang patah membujur lalu, acik nak sambung aktiviti jogging pulak. Kena ada eksesais gak...badan ni dah lemau .
Sekian.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...
kono jawab talipon tu.. tak jawab lagi dio ghisau, ado org kojo ko tak opis ni.. hehe
ReplyDeleteapasal takdo pekerja khas angkek talipun cik...
ReplyDeletekpah kan cik, kalau talipun opis tak di angkek, jawab e kono sumpah lah orang kek opis tu..
baik angkek cik kehkeh..
den dah lamo xmain bedminton cik..cam syok plakkan
ReplyDeleteacik..kek opis akak kalau tak angkek talipun..nanti ado la yang komplen kato opis tak do orang..
ReplyDeletemang slalu tk jawab pun zino. Tak mampu dah nak pikir mana yg nk dulukan...diorg duk tipon pun nak suh pecepat buat bayaran...huhu..klu sorang tak pa...kalu 80 org...bila lak nak pecepat kije?
ReplyDeleteKak Pah...tak baek nyumpah org yg tk angkat tipon..kono sangko baik..hehehe
Ms Lilies...jom main dengan acik.
Tapi acik dah cedera tangan ni.
Kak erna ... abihtu nk buat camno...klu memang dah tak do orang kan kak..acik pun mang pantang kalu tlepon bebunyik org tk angkat...tpi dalam situasi
acik ni, patut ada kelonggaran la...heheh.