Thursday, March 24, 2011

Dekatkan

kekadang ada benda yang jauh, tapi kita rasa dekat...
dan ada yang dekat, kita rasa jauh sangat.

Sebab tu ada peribahasa mengatakan, Kuman seberang laut kita nampak...
Gajah depan mata kita tak nampak.

Muhasabah diri akan mendapati bahawa kita terlibat secara tidak langsung, dan kita terpaksa akui.

Banyak perkara yang di depan mata kita, tapi kita buat-buat tk nampak.  Tapi kita pergi mencari sesuatu yang jauh pulak.

Contohnya, kita mencari pahala membantu orang di luar negara, sedangkan dalam rumah kita pun ada yang memerlukan bantuan kita, tapi kita tk bantu...

Kita kesian pada orang di seberang laut sana, tpi kita lupa rakan taulan sekampung kita.

Kita berjabat tangan dengan seorang yang tiada kaitan dengan kita....sebaliknya kita memutuskan tali persaudaraan sesama saudara mara seagama, sebangsa kita.

Kedepekkkk!!!!  Kita menepuk air di dulang, lalu tepercik ke muka sendiri.

Cukuplah...jangan lagi main tepuk2 air tu...pedih mata nanti terpercik air.

Buat sahabatku, Intan Rozaina....moga cecepat sembuh matamu...aku pasti menderita tanpamu di pejabat ini.... kerna, selama itu jualah...kerjamu kan menjadi kerja ku jua....andai uwang jota-juta yang ku catatkan dalam waran itu milikku..aku tak kisah lah kalu kau cuti sakit lelama pun..lebih lama, lebih aku gumbira....
Tapi, ia bukan uwangku.....ia bukan juga Ahmad Albab yang punya....ia kontraktor yang punya !!!!
tulungggggggggg...!!!

*ilham stress di kantor.

4 comments:

kakpah said...

Bab2 memutuskan silaturrahim ni yang susah nak cakap kan?

juju said...

kah...kah...kah...

juju said...

nak buek camno kak.akak kan nadi unit bajet....

lupekanje said...

Kak Pah,
tu yg kita tak nak...tpi salu jadik sebab mazmumah kita.

juju,
golakkan acik yo...tak per..sib bek pujuk balik kat komen ke2 tuh..haha...ye...tanpa intan, saper lah unit bajet nih..bila tader intan, acik lak jadik nadi nya ye...hehehe...nadi yg idup sogan mati tk maun deh...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-