Monday, March 21, 2011

Kisah Seorang Anak

Banyak betul kisah anak yang menyakitkan hati ibubapanya yang dah diceritakan atau dibukukan bahkan dipilemkan.

Tapi makin ramai anak-anak yang asalnya bukan dilahirkan untuk menjadi derhaka...tapi akhirnya berjaya juga menjadi anak yang menyakitkan hati ibu dan bapanya.

Yang paling kerap kita dengar, orang melayu ni, adalah kisah si Tanggang.

Kalau yang zaman Rasulullah s.a.w, kisah Alqamah...yang sangat alim...tpi hanya sedikit silap, menyakitkan hati ibunya, maka nak mengucappun tak boleh, sewaktu menghadapi sakharatnya.

Acik banyak jumpa artikel / cerita tentang perkara ini di website2 merata tempat.

Seperti di
http://abuumair1.wordpress.com/2010/05/28/kisah-alqamah-antara-kemasyhuran-dan-fakta/
http://promote5.blogspirit.com/archive/2010/02/13/balasan-untuk-anak-derhaka.htmlhttp://sillaturahim.wordpress.com/2009/08/12/kisah-seorang-anak-derhaka-kepada-ibunya/


Kisah budak perempuan dalam kubur ni disebarkan merata-rata dah.  Betulkah cerita ini?  Kalau benarlah..mmg budak perempuan itu sedang menanggung keaiban dan kesengsaraan tidak terkira lagi.  Kerana kisahnya nya disebut-sebut orang sampai bila-bila. Kisahnya telah dijadikan tauladan dan sempadan.
 Kasihan.

Moral of the Story...jangan biarkan anda menjadi derhaka kepada ibu./ayah samada disedari atau tidak disedari.


3 comments:

Ms.Lilies said...

tgk jari tu comel je kan...
moga kita dijauhkan jd salah sorg anak yg menyakiti mak bapak..aminnn

kakpah said...

kengkadang budak2 ni menyakitkan omak bapak tanpo sodar. tu yang payah e tu..

lupekanje said...

Ms lilies..comel kan...tgn kita dulu pun misti comel centu bila emak kita pegang..hehe
"dari sekecil tapak tangan, kita dibelai..."

Kak Pah, Lagi payah klu yg sakitkan hati omak taim diorg sodar kak..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-