Tuesday, December 22, 2009

Malam itu / Malang itu...

Jumaat lepas, acik dengan sorang teman, ke Presint 3, Putrajaya. Ini gara-gara Shahmah lah, yang bgitau dia nak pi tengok Pertandingan Pancagaram Pancaragam Peringkat World..nak pinjam keter sbb takut ari ujan. Jadi, acik yg masa tu nak gi beli barang dapur kat Alamanda, kensel...ajak Chai yok gi sama ke Presint 3 tu...

alerr...sesekali, endak le nengok pertandingan pringkat dunia kenkononnya tuh. Acik gi antar keter kat Shahmah, pehtu lompat masuk keter Chai yok, menuju ke arah yg sama dgn Shahmah. Sampai2 kat situ, ujan punyer la lebat..maka acik ngan chaiyok gi ke Taman Warisan.

Hujan tk turun lagi kat situ. Kami menjamu selera dulu.. acik makan ladna kuey tiaw...Chai yok makan kuey tiaw goreng..ehh..ntah le...udah lupa. Pas kinyang, kami ke Presint 3 smula... ujan udah kurang. Kami parking kereta dan jalan masuk ke kawasan pertandingan itu akan di adakan. Tak ramai orang pun masa tu. kami baca kat banner iklan, katanya mula pukul 5 petang... tgk jam di henpon, udah lebih pukul 5.30...naper tk mula lagi... tak per...kami sabar menunggu... dan tunggu...dan tunggu... tanya shahmah...shahmah pun angkat bahu...tataw.

Udah pukul 7.... peserta sudah ramai nampaknya. Tapi duk pektis2 lagi. Ujan turun semula... sib ada payung...duk lagi kat tempat yg di sediakan tuh... acik ajak Chai yok balik...tpi dia kata, kereta udah kena blok...tk leh keluar..adeiihh.. terperangkap di sini.

Lalu kami teruskan melepak di situ antara endak dgn tanak.. Tah pukul baper tah, baru la mula. Mahathir Lokman jadik MC nampaknya. Masuk Astro...siaran langsung di ESPN...huh.. Malaysia World Band Competition... (MWBC) siap suruh kitowang sorak dan tepuk kekuat...sbb satu donia tgk Mesia kat ESPN.. ye.. tgk acara yg basah kuyup tuh..!

Ramai gak yg datang. Yang bawak baby kekecik...yg bawak emak ayah yang dah tk larat nak jalanpun ada.... ujannn la... balik je umah...lagi best..!! Lain la cam kami nih... terperangkappp...!!!! huhu Memula keluar pasukan pancaragam dari Afrika Selatan. Merah bajunya... (Hidup Rumah Merahhh !!! ) errr.. hujan turun semula.... centu la..kejap turun, kejap brenti... Pehtu pasukan2 lain dari Thailand, Indonesia dan Malaysia (yang sempat acik tgk )

Yang herannya, tiap kali pasukan Mesia je... hujan turun.... Hujan turun je...pasukan pancaragam Mesia... sian tau, tgk bebudak tu bawak deram bebesar mandi ujan.... Taim pasukan Indonesia, ujan brenti pulak.... huhu.. Anyway, acik amat kagum ngan pasukan kat video clip nih.. SMK Sultanah Asma, Alor Setar, Kedah..(Wahhh...vengger orang2 Aloq Setaq !!) Walopun ujan, dan basah koyop... persembahan mereka maintain... manthop gitu... sayang, shahmah rakam tak abis... sebab betri yang dah abis... dan mereka adalah pemenang malam itu, buat kali ke berapa tah ... mmg mereka deserve to be the winner...full of discipline...thats how they can win... Tah camaner gaknya depa belatih..misti banyak yg tepaksa mereka korbankan hingga dapat menunjukkan performance centuh... camner gaknya pelajaran mereka... Tringat Shahmah dulu, masa sekolah menengah. Memang dia salah seorang anggota pancaragam sekolah... masuk pertandingan dan buat persembahan sana sini... kena kuarantin, utk prektis .. hinggakan dah dekat nk SPM pun, masih sibuk berlatih... tinggalkan kelas, tinggalkan tusyen. Pelajaran merudum dan acik resah gelisah...marah... Sampai gi jumpa Pengetua yg cemerlang tuh... (skrg udah dapat JUSA) *citer ni udah acik tulis suatu ketika dulu. Tapi nak ulang tayang lagi..tk fedulik...sbb amat kesal dgn hal ini... Pengetua hanya ketawakan acik... dia kata.... Dont worry la makcik... diorg ni geniuos...tk de masalah utk belajar... cesss...akan ku kenang stetmen tu sampai bbiler... walopun itu adalah takdir anakku....untuk tidak layak ke Matrikulasi...atau mana2 tawaran Universiti... sehinggalah tepaksa buat rayuan...! Acik bagi pandangan pun, pengetua tu tak amek pedulik.... acik bukan anti kokurikulumpun... tpi biar la balance... belajar dengan aktiviti.... tk smua budak blh belajar sendiri kalau tk masuk kelas. Budak yg bebetul genious...insyaAllah, memang boleh bajar sendiri. Jadi pengetua ni kena bijak camner nak murid berjaya... bukan nak sekolah berjaya..tapi nak murid berjaya.

Anak duk di asrama...bukan parent tau apa diorg buat... bukan parent leh kontrol aktiviti diorg... melainkan cikgu2 buat anak2 kita tu cam anak sendiri... guru kelas shahmah dulu bagus. Risau dgn prestasi dia.... tpi, klu udah pengetua tk anggap cam anak sendiri..payah gak la.. kalu lah itu pengetua turut sama risau bila tgk anak murid udah merosot pelajarannya, tentulah dia akan lakukan sesuatu untuk membaiki kelemahan itu. Tpi nak buat camner... kalau hanya tinggal kalau. Dik kerana nakkan sekolah tu dapat nama...sanggup korbankan masa depan anak2 .. sekolah dapat nama..pengetua pun lagi la naik nama.... iskk...

Lepas anak acik meninggalkan sekolah itu, baru la pengetua buat peraturan, kalu pelajaran merosot, tak boleh masuk kokurikulum... hmmm.. masa anak aku ada...tk mo lak buat centu... taim aku cadangkan centu, tk pandang sebelah matapun kat aku nih... sib la segala2nya masih belum terlambat buat Shahmah.. dia masih boleh menyesal dan berusaha lebih gigih lagi agar pisang tidak berbuah dua kali. Tapi, cam yg kita salu kata... segala yang berlaku, ada hikmahnya...kannn...tpi klu boleh, misti memasing tak mo anak kita mengalami nasib centu kann..!!... so, memasing, perhatikanla perkembangan anak masing2, agar kejayaan kan menjadi milik mereka. Sekian.

10 comments:

my name is E said...

huhuhu weekend yg best nampak nyer..hehehehe

My Name Is E,

Kak Nora said...

Dear acik,
Tak tau pun ada siaran langsung di ESPN. Tau2 dah selesai. Akak bangga juga dengan pasukan dari MGS Kuantan. Dulu memang tak best, sekarang dah third in the world.Memang banyak pengorbanan semua pihak ini untuk mengharumkan nama sekolah.

zino said...

baca banner je pertandingan tu tapi tak ada kesempatan tengok..

lupekanje said...

E,
best gak la... full program tuh..


Kak Nora,
acik tk tau pun result dia...yg tau, si shahmah kata, Asma menang...2nd runner dgn 3rd, tak tau saper...sebab udah balik awal..akak tau ke?? MGSS 3rd???



zino..
ye ler...zino sibuk makan kenduri...heheh..err...tapi pogremni belah malam...

Mak Su said...

excited gaks dengar cerita tentang kemenangan tu.

anyway, saya pun mengharapkan agar generasi muda terus menempa kejayaan, pelajaran, sukan, hidup mereka... all the best! caiyuk caiyuk.

selamat bercuti panjang weekend ni ya Acik :)

yanie kassim said...

umi..kan anak umi tuh dekan list all the semester..u dun worry!!hehe

lupekanje said...

Mak su,
memang xcited sgt...hehe..
Harap2 la diorg maju dalam semua bidang tuh.


yanie kassim,
so far...itu kesan dari apa yg dah berlaku kat dia sebelum tu. Tu nama dia hikmah Tuhan..kannnzz.. Alhamdulillah...moga dia terus dpt cover kesilapan lepas dia dan berjaya dlm hidupnya. Semoga kalian semua berjaya.

en_me said...

membasahhh ghitewww.. ihiks

kakpah said...

salam cik. Pokoba. Aisehmen, sori la cik tak baleh sms kau. hikhik.. line akak kono bar sobab tolobeh pakai. kurang asam botul celcom ni. dio tak tau ko akak ni poi obersi agak e. dahtu cuti plak ha. dah cuti domam plak lai.
cik, kau nak air zam zam mo kurmo datang lah ko rumah.

lupekanje said...

en_me,
membasah? oo....heheh.. ye...membasah habih.


kakpah,
salam...wahh..mak aji udah muncul semula...ahlan wasahlan.

nk gi umah kakpah?? err....malu aarr...ekekeke...lariiiikk.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-