~Johann Wolfgang von Goethe~
What is my life if I am no longer useful to others.
mehla kita sesama tolong menolong antara satu sama lain. Kalau lah kita dapat rasa kemanisan membantu orang itu, maka kita sentiasa rasa ketagih utk sentiasa membantu dan akan rasa sedih yg amat, kalu kita tidak dapat membantu mereka yang memerlukan itu.
Banyak kisah antara kisah2 zaman Rasulullah dan zaman para sahabat mahupun zaman para Anbiya dan solefulsoleh..
Tapi acik terjumpa satu kisah di sebuah laman web berbahasa Indonesia. Menarik kisahnya. Suka acik nk kongsikan cerita tersebut dengan pengunjung di sini. Tapi acik ubah sikit ikut version acik... harap penulis citer ni tak marah la......
Bed time story ni..ye anak2.... ok...smua naik atas katil....tarik simut... acik nk cerita nih..
Begini kisahnya...
Satu malam tak la malam pun.... bahkan sudah masuk subuh...dalam pukul 1 pagi, di sebuah tempat di negara Philadelphia... sepasang suami isteri wargamas telah memasuki sebuah hotel yang kecil di pekan itu. Ketika itu hujan turun dengan lebatnya, disertai pula dengan angin ribut.
"Nak, boleh kami menyewa bilik di sini malam ini...? "
Lalu jawab pemuda tersebut dengan ramah dan baik budi bahasanya.
"Maaf pak cik, makcik, bilik semua udah penuh... ada beberapa kompeni dah booking abih bilik2 nih... "
Terdiam kedua orang tua tu. Muka makcik tu udah mula berubah, cembeng... cam nak nangis dah... badannya menggigil kesejukan.Lalu timbul rasa simpati si pemuda tadi.
"hmmm... tak apa la.... bilik saya ada.... kalu mak cik dgn pakcik nk tumpang, boleh je... tapi tk lah secantik bilik2 sewa yang ada kat sini.... ! Namun cukuplah untuk melindung pakcik dan makcik dari hujan ribut dan kesejukan subuh ini.." ...
Memula Pak cik dan Makcik tu musykil gak... budak ni bebetui ke???
Tapi setelah difujuk dan di yakinkan, bahawa beliau berniat baik, maka pakcik dan makcik tupun terima la offer pemuda tersebut.
Setelah siang, Pakcik dan makcik tu pun check out la... taim nak bayar, pemuda tu kata,
"Tak payahla....setakat menumpang di bilik kecil saya je...bukan bilik hotel pun... pakcik dan makcik adalah tetamu saya. Jadi, tidak perlu lah membayarnya...!"
Amat terharu pasangan orang tua itu."Anak ni sepatutnya menjadi seorang manager dihotel yang terbaik di Amerika... " kata si Pakcik.
"Mungkin satu hari, saya akan membangunkan sebuah hotel untuk kamu...!" kata orang tua itu lagi.
Mereka bertiga ketawa sesama.... sudah tentu sipemuda menganggap ianya satu gurauan.
Setelah dua tahun peristiwa itu berlalu.....
teng teng tenggggggggggg.!!!.. (cam intro dlm citer Pramlee...)
Satu hari, si pemuda yang hampir telah melupakan kejadian malam hujan ribut itu menerima sepucuk surat,
bersama tiket pegi balik ke New York untuknya. Isi kandungan surat itu mengingatkan beliau kepada peristiwa malam yang dingin itu.... baru lah beliau teringat kepada pasangan orang tua yang telah dibantunya itu.
Lalu pemuda bertuah itu pergi lah naik kapatebang ke Amerika Syarikat atau United States Of America... ke alamat yang telah diberikan dalam surat itu.
Sesampai di sana, pemuda itu terkezut yang bukan kekecik nya tekezut... tekezut giler !! bila beliau disambut oleh pasangan orang tua tersbut lalu di bawa pula ke sebuah bangunan hotel yang canggih...kira 7-8 bintang la .... lalu orang tua itu berkata,
Ini bukan hotel yang acik citerkan ni.. ni Pullman Resort kat Putrajaya.
"ini, hotel yang telah aku binakan untuk kamu. .... kamu kendalikan lah... aku lantik kamu jadik manager hotel ini. Kerana aku yakin, kamu adalah seorang manager yang baik, yang dapat memajukan hotel ini dengan kebaikan hati yang ada pada kamu."
Wahhhhh... pemuda itu rasa bagai nak pitam... tapi, misti la dia terima pelawaan orang tua itu. lalu dari seorang pelayan hotel, maka jadi lah beliau seorang manager di hotel terkemuka di Amerika Sarekat itu...
Itu lah ceritanya... dah...pegi tidur... dah malam ni... sok gi kijer ngantuk fulakk...
Moral of the story;
Sentiasalah berbuat baik dan ikhlas dalam menabur budi itu. Jangan pulak mengharapkan balasan. Allah Maha Mengetahui niat seseorang hambanya. Ganjaran besar menanti mereka yang ikhlas dalam berbudi. Kalau tidak di dunia, di akherat sana akan menerima balasan Allah.
*err...klu ubah plot citer tu camne?? tetiber org tua tersebut telah mencuri barang2 dalam bilik pemuda tersebut...lalu sebelum fajar menjelma, kedua orang tua tk sedar diri itu telah lesap bersama barang curian mereka. Lalu menangis lah pemuda itu teresak2....
Tukar moral of the story:
Jangan la menolong anjing yang tesepit...nnt digigitnya kita balik....
Satu soalan ala teka teki yang tipahvogue dan lain2 kawan2 tk dapat nak jawab,..
Kalau bahasa melayu untuk United States of America adalah Amerika Sarekat... apakah bahasa melayu untuk United Kingdom??? Ha...tolong jawab pada sesaper yang pandai basa Inggeris tu... hehhee..
Tambahan (20/06/2010) Tetiba baru nak carik maklumat pasal hotel berkaitan..cuba baca di wikipedia, mungkin cerita yang acik cedok dari sini , cerita benar kan?..sebab semua nama yang disebutkan tu, ada dalam penerangan di wikipedia nih.
History
The Waldorf-Astoria at the original location, Fifth Avenue and Thirty-Fourth Street. Charcoal and pastel on brown paper by Joseph Pennell, ca. 1904-1908.
An Astor family feud contributed to the events which led to the construction of the original Waldorf-Astoria on Fifth Avenue.
It started as two hotels: one owned by William Waldorf Astor, whose 13-story Waldorf Hotel was opened in 1893 and the other owned by his cousin, John Jacob Astor IV, called the Astoria Hotel and opened four years later in 1897, four stories higher.
William Astor, motivated in part by a dispute with his aunt, Caroline Webster Schermerhorn Astor, built the original Waldorf Hotel next door to her house, on the site of his father's mansion and today's Empire State Building.
The hotel was built to the specifications of founding proprietor George Boldt; he and his wife Louise had become known as the owners and operators of the Bellevue, an elite boutique hotel in Philadelphia, Pennsylvania, on Broad Street, subsequently expanded and renamed the Bellevue-Stratford Hotel. Boldt continued to own the Bellevue (and, later, the Bellevue-Stratford Hotel) even after his relationship with the Astors blossomed.
Seterusnya baca di http://en.wikipedia.org/wiki/Waldorf-Astoria_Hotel
salam cik..memula akak tengok..(tulih tengok sebab tak tau baco) he he..acik kato german..tapi cerito amerika sarekat pulak...cerito acik ni..elok e..nasib orang bolih berubah cik kan..nasib kito agak2 cemano...lagi satu..akak minat boto tengok ayam ko itik tu tak tau la..begorak2 pulak..tak lotih ko tu cik..
ReplyDeleteerna,
ReplyDeleteyang kato...owang German..
tapi kisah telah berlaku di tanah jajahan Amerika...waktu tuh, amerika perang lagik dgn jerman...
org jerman ni la saksi di tempat kejadian... hehhehe...
Sedap jer mereka cerita.
ooopps..lupa...yg bekepak2 melompat2 tu, burung kasawari yg ado kat jalan nak pogi kuala klawang tu...apo ko namo tompek tu ha...lupo lak den..
ReplyDeletetangkap sekor, masuk lotak kek sini...hah ! lompek la kau pueh2..heheh
aku tak nak jadi maneger hotel tu... aku nak jadi menantu pakcik & makcik tu
ReplyDeleteJawapannya Kerajaan Bersatu?
ReplyDeleteHehehehe...Sha pon tak tau cik!!!
Baguslah cerita nieh, Sha sangat2 la suka baca cerita macam nieh pagi2 hari. mengingatkan diri nak buat kebaikan pada awal ari.
Thanks acik!
* windulah...
wah, sonok lar bedtime story achik nieh..mmg lena tido E semalam... Hee ;p
ReplyDeleteMy Name Is E,
wahhhh, best ek
ReplyDeleteseronok crita acik ni sampai telupa lak jawapan soklan yg kat bawah tu sebab sampai ngantuk terkuap kuap membacanya...
ReplyDeletesobab den duk kat UK nie ahh.. den tak nak jawab lah acik hehehe.. lamo sungguh tak singgah sini.. apo nie acik german2.. kwn den kek bilik sobolah nie org german gak hehehe.. nilai moralnya dari cite acik tuh.. kalau ado org nak numpang umah bglah.. sok2 mana tau dapek jadik manager hotel kek dubai ;)
ReplyDeleteKerajaan Yg Bersatu.. vollee ghitewww
ReplyDeleteshifu,
ReplyDeleteacik gaser kan...pakcik n makcik tu tadek anak la...klu tk, mesti dia tk tepikir nak adiahkan hotel tu kat pemuda tuh. baek dia bagi kat anak dia....heheh..
sha,
aha...acik suka dengan jawapan sha ni. tapi jarang orang nak panggey negara tu dgn bahsa melayu gini...err..tk penah pun...
tapi naper amerika ada bahsa melayu dia..ekk?
*windu gak...
E..
mang la sedap kau tdo..udah tidurnya lewaaattt !!
Nyaris telepas bas gi kijer kann..!
Maksu,
ReplyDeletetang mana yg best tuh....tang dpt hadiah hotel tu kannn... acik pun nak juga klu blh...
tapi takmo la kat UK..Ulu Kelang takpo...heheh..
SMM,
citer rekaan semata2..sebab tu blh baca sambey baring2...ekekeke..
iina,
ha...acik pun udah lama tk gi blog iina....klu gi je, acik kener restart browser...tpi tu dulu...
sekarang masih ke?? ok..sat gi acik gi terai semula.
Huh... udah jadi orang UK, takmo terjemah nama UK dlm melayu ekk..
oohh.,..boley...klu acik jumpa iina tegigil2 tongah jalan, pehtu acik bawak balik umah...agak2nya dpt tk hotel sebijik centuh..heheh
en_me,
aha... blh guna nama tu utk United Kingdom. Ai laik...
Acik,
ReplyDeletebagus la stori mori nih..
Pinjam.
Buka sekolah boleh cerita kat bebudak tadika ni...
Moga Acik dapat pahala sebab bagi cerita nih!!
he he he
ashley,
ReplyDeleteciter asal diambil dari laman web berbahasa Indonesia yg sudah semestinya milik org Indon la yek..
tak tau la citer betui ka...citer tipu ka...siap ader nama semua tuh.
http://www.conectique.com/enlight_your_life/article.php?article_id=4315
cumer udah diubahsuai..nasibla klu tuanpunyer citer asal ni marah..hehe..