Tuesday, August 13, 2013

Jenayah semakin subur

Janda nyaris maut ditembak
Pengusaha kedai makan ditemui mati
Mati berpelukan di dasar kolam
Kerani sekolah mati kena bom
Guru mati kena tembak
Guru mati ditembak di Kulim - Kes tembak guru kedua dalam dua minggu

Ini antara tajuk muka depan akhbar-akhbar sejak akhir-akhir ini.
apa sudah jadi kepada rakyat Malaysia era modern ini?
Semakin berani melakukan jenayah secara terbuka. Bunuh pulak tu bukan cikai2 punya bunuh.  Bukan macam orang dulu-dulu, pakai tuju-tuju, seher, atau bagi racun.

Tapi macam yang dalam tv atau filem-filem box office. Tembak ditempat terbuka, bako, semelih, cencang.  Bom kebabommm..!!!

Mungkin bukan orang Malaysia yang melakukannya.  Adakah pendatang-pendatang asing yang menjadi pembunuh-pembunuh upahan tersebut?  Hmmmm...atau pengaruh dari cerita-cerita TV dan filem-filem luar? Mudah nak ikut kan? Bunuh orang pun macam potong ayam je. Macam lapah lembu je.

Dulu pun jadi jugak kejadian bunuh-bunuh ni.  Tapi tidaklah sekerap sekarang.  Hari-hari ada orang mati kena bunuh masuk dalam akhbar, masuk dalam tv.  Teringat dulu, yang paling ngeri, kejadian pembunuhan ngeri oleh Mona Fendi & the gang.

Dannnn...  kategori ngeri lagi, kes Altantuya.... dah start orang Msia main bom nih... 

Dannn... kes pembunuhan jutawan kosmetik, Allahyarhamah Sosilawati.. kena bunuh dan bakar tinggal abuk je.  Abuk pun payah nak carik. Ini orang Malaysia sendiri punya kerja. Orang Malaysia dah semakin hilang hati perut. Perikemanusiaan dah semakin pupus.
Buang bayi perkara biasa.
Lagi yang kerap berlaku dulu, rogol dan bunuh. ...memang banyak kes.  Banyak yang tak keluar surat khabar.

Murahnya nyawa manusia sekarang. Murah dan mudah cara ia diambil. 



Mungkin banyak lagi kejadian bunuh tapi tk masuk surat khabar.  Tak masuk tv.  Kann???

Pembunuhan, kekejaman, telah berlaku dari zaman Nabi Adam lagi.  Kan.. tpi sekarang makin teruk la pulak.  Orang sibuk berhari raya, penjenayah2 tu sibuk buat kerja malaikat Izrael..mencabut nyawa. Isk3x...sudah2 lah.

Mari kita didik rakyat, didik anak2 kita dengan didikan sempurna.  Berlandaskan Al Quran dan sunnah.  Jauhkan anak-anak dari aktiviti tidak sihat. Dari kawan-kawan yang cenderung melakukan perkara sia-sia. Pemimpin memainkan peranan utama juga.  Jangan jadi pemimpin ala2 dalam cerita Hindustan.... Mentri sahab yang penuh korupsi dan sanggup buat apa untuk kuasa dan harta. Nanti rakyat ikut sama....huhu... 
Jauhi dan peliharalah aku dan ahli keluargaku dari kekejaman dunia dan akherat ya Allah...

Pesanan untuk pembaca yang membaca rapuan accik ni..   jaga diri baik2...moga anda tidak menjadi mangsa seterusnya....  aamiinn...

Jauhi hutang, jauhi permusuhan, jauhi penyeludup, jauhi pencuri, jauhi judi, jauhi perebutan harta, jauhi ..jauhiii...jauhii chawla...err...

Sekian.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-