Tuesday, August 13, 2013

Selamat Hari Raya 1434H

Ramadhan dah berlalu. Syawal kini menjelma...sebulan puasa, raya pun kena sebulan kata orang melayu.
Hmmm... main mercun pun sebulan. Ber open house sebulan.  Tapi solat terawehnya tak sampai 2 minggu.

Helooo... raya eid fitr ni cuma sehari je sebenarnya.  Takbir raya sehari je. Yang kena dilamakan, amalan berpuasa tu.. berpuasa perut, puasa mata, puasa mulut, puasa telinga, teruskan mbaca Al Quran. menjaga hati, menjaga makanan, bersedekah dll amalan mulia sepanjang Ramadhan.


Perjalanan kita masih jauh.

Kita ni sepatutnya, sebulan training berlapar dahaga, membersihkan hati dari sifat mazmumah, makanya, akan menjadikan kita insan yang bertakwa kepada Allah.  Merendah diri, makin mendekatkan diri dengan Allah. Mencintai Allah dan RasulNya.  Renung2kan lah.  Apakah membuahkan hasil puasa Ramadhan kita kali ini?  atau masih sama seperti tahun2 lepas.

Peringatan untuk diri sendiri ..

Maaf Zahir Batin untuk semua.  Moga Allah terus beri kita taufiq & hidayahNya. 
 
 

2 comments:

Acik Erna said...

Selamat hari rayo maaf zahir dan batin acik

lupekanje said...

iyo kak...selamat kakk....meh datang rayo kat umah..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-