![]() |
| gambar ihsan dari http://www.realthairecipes.com/recipes/leaf-wrapped-snack/ |
Pernah makan Mieng Kham..? 'Snack' dari Thailand. Accik baru first time tgk. Kawan-kawan pejabat bawa untuk di rasa. Memandangkan accik puasa, tak dapatla merasa. Tapi jangan risau, resepi ada di hujung jari. Jom kita buat dan rasa sama-sama. Copy resepi dari blog anizyn..tq
Resepi Miang Kam
Bahan A:
* Daun kaduk
* Bawang merah
* Halia Muda
* Cili Padi
* Limau nipis
* Udang kering
* Kacang tanah goreng
* Kelapa goreng
Bahan untuk sos:
* 3 batang serai (dihiris)
* 4 ulas bawang merah (dihiris)
* 2 ulas bawang putih (dihiris)
* 3 sudu udang kering
* 2 inci halia
* 5 biji cili padi
* 1 1/2 ketul gula Melaka
* 1 sudu air asam Jawa
Cara membuat:
Kisarkan semua bahan untuk membuat sos, kecuali gula Melaka dan air asam Jawa.
Masak semua bahan sehingga mendidih.
Masukkan gula Melaka dan air asam Jawa ke dalam kuah. Kacau sehingga dia pekat dan likat.
Sejukkan seketika.
Isikan semua bahan A dalam daun kaduk dan masukkan sos, kemudian digulung.
Sedia untuk dimakan.

mcm makan sireh lak ye ;)
ReplyDeletetapi susah nak jumpa daun kaduk skrg
kt kg byk ler
Aah...depan rumah emak accik ada manyak...nnt nak buat...jom gi kampung accik...hehe
ReplyDeleteaccik..akak daun kaduk pun tak makan..ganti ngan daun salad boleh tak he he
ReplyDeleteboleh je kak. Tampi, khasiat eh tk samo kang....:)
ReplyDeleteSodap tu acik!
ReplyDeleteentahla kak Nora...tak sabar nak terai nnt. Nak buat seniri. Akak pnah rasa ke?
ReplyDeletetak pernah makan..mesti sedap tu kann..
ReplyDeleteMacam sedap. Try la buat..:)
ReplyDeleteSalam singgah,
ReplyDeleteMieng kham ni asalnya makanan masyarakat thai bahagian utara.Lebih sedap kalau ditambah gajus dan sedikit nam pla. TQ.
Sama la entry kita... ekekeke... rasanya benda yang sama nih... cuma caranya skit berbeza...
ReplyDeleteSalam pt ส่าหรีสี , ok...nnt accik tambah dalam resepi ni gajus dan Nam pla...tambah sedap ni. hehe..trima kasih....
ReplyDeleteIzan...kebetulan ye..accik tk tiru. Heheh. Pagi semalam diorg duk bawak gi opis, terus teruja nk terai dan search resepi kat internet....betul tu, cara kita ada lain sikit.
oh... nama aje yg susah nak sebut bila baca bahan resepi kita memang boleh buat ni:)
ReplyDeleteKakak pun tak pernah makan ni. Tapi rasa-rasa boleh buat ni..
cuba..jangan tk cuba kak....
ReplyDelete