Monday, August 26, 2013

Misi mengecat



Burung belatok kepala merah, panggil datuk, nenek marah....  
Ingat lagi kan pada lagu masa kanak-kanak dulu. 

Sambil mengecat pagar kemarin, terpandangkan burung belatok ni di pepohon manggis di luar pagar. Terpengaruh dengan gambar-gambar burung di blog Zul Ya , terus capai video cam yang dah jarang-jarang digunakan dik sebab masalah teknikal...letak atas tembok yang sedang dicat dan bersedia menanti peluang ambil gambar yang agak-agak menarik.  Ini je lah hasilnya.  Habis camera kena cat...hehe.



Gotong royong bersama anak-anak kemarin, berjaya selesaikan misi yang sepatutnya sebelum hari raya.  Apo nak dikato.. Alhamdulillah. Baru coating.  minggu depan balik kampung lagi, sambung misi.  insyaAllah.



5 comments:

Acik Erna said...

assalam accik.anak akak kato..kalau ngecat dalam bulan puasa..baru rasa nak raya he he..tak do makno e ngan akak do accik..loteh bulan poso nak ngecat kan..

Hjh Noralenna Abbas said...

Acik,
Burung belatok nama biasanya burung tukang, kan acik? Sebab asyik menukang aje kerjanya. Berseri rumah dengan pagar cat baru.

lupekanje said...

Kak Erna..iyo tekau...tpi diorg tu kok nolong samo, oklah kak, feel rayo lobih..tpi kok kito yg morombeh poluh ngocat, lupokan yo lah nk ngocat bulan poso..heheh
Kono tukar misi dn visi eh kak...ngocat utk sambut nantu..heheh.

Kak Nora, kalu tk silap, burung tukang tu lain. Burung belatok ni lain..cer akak tanyo sesapo. Burung tukang ni salu donga menukang sampai ke malam, ikut suka dia. Tpi burung belatok ni operasi dia siang hari je... betul ke tidak agak nya..

Skrg nampak beseri la pagar ni kak. 2-3 tahun lagi, belumutla semula kan.

Zul Ya Birder said...

Ini Burung Belatuk Pinang Muda
( Common Flameback Woodpecker).

lupekanje said...

.. walau apa warnanya, tetap namanya Belatuk Pinang Muda ye...tima kasih En. Zul..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-