Thursday, April 11, 2013

Dua perkara yang dirugikan

Tanyalah Ustaz pagi ni...
Ustaz kata...
Manusia ni selalu merugikan 2 perkara, Masa dan Kesihatan.


Betul tu ustaz. 
Dari hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas ra katanya, Rasulullah SAW bersabda: "2 nikmat yang seringkali dirugikan oleh kebanyakan manusia ialah kesihatan dan masa lapang."
Ada masa, ada kesihatan, tapi tidak beramal ibadah. Menangguhkan melakukan ibadah. Sibuk dengan urusan dunia katanya.  Sedangkan akherat itu kekal abadi tempat kita dihidupkn semula selepas mati nanti.  Dan mati itu datangnya tiba-tiba. Tidak pasti di mana dan tidak menunggu sama ada kita bersedia atau tidak. Sama ada bekal kita telah cukup atau sebaliknya. Tidak menanti usia tua atau tidak menunggu sehingga kita mendapat sakit.

Sekian, peringatan untuk aku yang selalu terlupa dan sengaja melupakan ilmu.  Moga Allah sentiasa beri kita petunjuk dlm mengamalkan Islam dan matikan aku dan kita semua dalam husnul khotimah...aamiin.

4 comments:

Irfa said...

betul tu..dhla sekarang ni 24jam rasa macam cepat je berlalu ;(

lupekanje said...

Accik kalu dah lambat gi kije, salu baca doa, Ya Allah...pelambatkanlah jam tu...huhu...
tu lahkan...lambat thumb print, takut ...lambat solat, tak takut..

Acik Erna said...

betul tu accik..samo2 la beringatkan acik

lupekanje said...

tu lah kak...kito manusio salu telupo.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-