Tuesday, July 22, 2008

Kesungguhan membawa kejayaan

Hari tu dalam n3 2-3 hari lepas, aku bising pasal tulang aku dah jadi besi. Sekarang, dengan gembiranya, aku nk bgitau, tulang aku dah jadik tulang smula. Tapi rasa cam nak reput...! Macam biasalah...umur dah makin betambah...proses tranformer yg kerap berlaku....kejap jadik besi, kejap jadi tulang...kejap jadik besi smula...nyebabkan tulang tu lelama jadik reput. So, sekarang, aku kena usahakan sebelum tulang aku ni relai, baik aku gam balik memana yg dah retak tuh...aduiii.. Aritu masa gi kursus kaunter kat Kajang, ada sorang mamat opis, yg duduk sebelah aku...

ader ke patut...dia tanya, "umur akak baper sekarang???" goin to be 44... aku kata . "tapi saya tgk macam 49 !" grrrrrrrrr.......hampehhh...ni nk marah ni.... huhu... selama ni orang asik kata aku ni tk nmpak cam umoq sebena aku...sbb aku pasan aku ni aktif sana sini.... tk sedar diri...kwan dgn orang muda2.. ruper2nya depa tu tk ikhlas ngan aku..kcuali mamat lurus sorang ni.... nyesal lak aku tk tnya dia, tang mana yang nampak tua tu.... lenkli aku nk tanya la...blh aku buat improvement.... hahahha uuupppss.... sori...gelak besar pulak.. senornya, aku kena la tima kasih dengan Amin tuh.

Dia mengingatkan aku ke akherat... improvement yang aku kena lakukan....adalah, memperbanyakkan bekalan ke akherat...sbb dlm keadaan usia camni ....aku sepatutnya makin berusaha utk buat persediaan tu. Dah makin singkat umur aku....yg makin panjang, senarai dosa2 yg aku dah buat. Bab umur, memang kita tk tau bila penghujungnya... sedang kan yang muda pun leh mati gitu ajer...apa lagi la yang umur cam aku nih...anytaim je boleh out. Dah...dah.... jgn sedih.

Aku nk bgitau diri aku...walau camner pun kesedaran yg kenkadang aku rasa...aku ingatkan diri.. , namun...idup tetap idup...selagi nyawa ada di badan, slagi tu kener usaha gak untuk idup sihat dan bertenaga..... uwaaa... (tahap kesedaran ke taraf stabil...)
Dalam seminggu dua ni... acik ngkorang ni sibuk mengeluarkan peluh badan. Pegi joging tetiap petang...pegi maien badminton... sampai lencun baju dik peluh. Aku tk tau la baper tinggi ukuran tahap kolestrol aku. Yang aku tau...mender yg tumbuh kat mata aku ni rasanya makin betambah...yg menandakan tahap kolestrol aku tk ok sgt2... gitu lah aku bersenam, bejoging, berenang, berbadminton...nmun tetap kolestrol tu tk kesiankan aku.

Cuma yang aku tau...aku blm lagi dapat apa2 penyakit.... anyway, doktor dah warning aku, anytaim jer... dlm umur aku nih, aku blh dpt sakit2 yg manusia takut2 sgt. Sakit yang kenkadang tu, nk ngucappun tk sempat klu dah serang.... sudden death, ke sudden attack ke.... smua tu sentiasa menghampiri aku. Risau yek....hehhe...risau gak...

Berat badan aku dah berkurang dari 57 ke 53kg. Best kan??? hehhe... aku amalkan, tk makan malam.... biler masa aku nk makan, biler dah balik umah, penat giler, dan terus tidur...!!! Kalu nk tgk aku makan, masa kt opis jer la. Piuk aku dah lama bertangkup (rasanya lelabah pun dah besarang kt piuk tuh...)..semenjak anak dah mula balik ke kolej/asrama memasing.. memang jarang sgt aku masak kat umah. Salu masak kat cafe je. hahah... memang masa diorg tk ada ni lah peluang aku nk 'diet' lah konon.

Tapi memang aku rasa amat berbangga....sebab dpt kurang kan berat badan aku 3-4 kg dlm msa seminggu...klu 2 minggu aku dah blh capai berat bdan 49kg.... bayangkanlah....megah sungguh...heheh.. Dan aku harap, mesin penimbang aku tu tk ler rosak...!!! Adoiii...hahaha Aku sekarang joging dengan cik yus, pegawai kt opis aku tuh... dia tk gemuk...tpi dia salu rasa dia gemuk... (aku akan amek kesempatan ni utk memperalatkan dia jdi 'kawan' joging aku...!!).. kena buat centu...klu tk, aku jdi malas nk exercise. Tapi kenkadang, aku gi jugak joging sensorang. AKu tanamkan sikap utk ...... jangan tunggu orang lain ada, baru nk buat .......

cam semalam, Ahad petang, tetiber jer aku rasa nk gi joging.... aku ajak cik ida... dia dh ilang mood (sbb masa dia ajak aku...aku dh kata tk nak...pehtu ndak pulak..haha...aku mang cengini..) Aku pegi jugakla akhirnya...dah dekat kul 6.30 dah masa tu. Destinasi joging aku, biasanya dekat bukit di Hotel Shangrila Putrajaya tu... satu lokasi yang hebat untuk mencabar mereka yang nak kurangkan berat badan...tk caya meh cober !! ...selain dari track yang turun naik bukit, udara bersih, pemandangan cantik dan sihat dengan udara yang amat fresh (kcuali masa diorg membaja atau meracun pokok...uwaaa..)... tempat tu tk crowd sgt, kcuali ujung minggu kot...ada ramai sikit org bjoging... bedating dan pelawat asing yg bejalan2 kt situ.

Ni la tugu mercu tanda kat tempat Perdana Park depan Shangri la tuh... center of the Park. Petang tu aku cuma sempat menghabiskan 1 1/2 round jer... satu round, klu dlm mood bejalan, lebih kurang 20 minit. ..(aku salu dlm mood ni je...hahaha..) itupun klu bulatan kecik kt situ. Kalu bulatan besar, maybe more time to count. Kemaren, aku gi ikut round yang besar, dan yg setengah lagi... aku ikut round yang kecik jer...peluh gak..tu yg penting! Hari sabtu, department aku buat family day kat Wetland.... aku makan satey...makan nasik ayam...dan memacam lagi... tapi petang tu, aku dah cover.... cik yus ajak aku gi maen badminton kt presint 11..... aper lagi... aku pegi lah. Balik tu mang aku colapse ..tpi puas hati. Nk citer pasal Family Day....tpi aku dah tk larat nk menaip nih.. lgipun aku tringat, nk edit video clip Family Day nih jap lagi. Semalam aku dah buat, tapi version sempoi je... 

Tapi dapat sambutan masa tunjuk kt opis tdi siang...ni aku nk terai tgk aper problem Nero aku nih....payah nk burn aper yg aku dah bikin ke CD... Tdi baru anak aku si Yanie tipon, kata kunci motor dia ilang....aduii lagi... dah dekat 2 minggu tk contact aku, sampai aku mesej nanye dia idup lgi tk pun dia tk jawab, tetiber malam ni bru la nk tipon, tu pun sbb kunci motor ilang... klu tk, tk nak la amek tau umi dia ok ke tk ok...huhu..(org tua memang la sensitip..) 

Tapi, dia tu anak saper? Anak aku gak..!!! Kan dalam idup ni, kita sentiasa dapat balasan atas apa2 yg kita buat. Itu jugakla yg aku buat kat mak aku. Aku buat mak aku...anak aku lak buat kat aku cam yg aku buat kat mak aku tuh...penin kan...heheh.. Aku sendiri jarang tipon mak aku. Malam ni gak aku baru tingat nk tipon. Tu pun sebab ada hal... klu tk ada hal, bebuat lupa je kat orang tua tu. So, anak aku pun buat aku cam tu gak. Padan dengan muka aku !!...... pelik kan...anak tk reti nk sembang dgn emak sendiri. tu lah aku. Dan sekarang, anak aku pun sama dgn aku. Tapi boley la, sembang thru YM ngan diorg. Hahaha.. Sekian... tk ada moral of the story. Banyak story tk bermoral jer kali ni... Wassalam.

8 comments:

mamaranggie said...

panjangnye n3..hehehe...

dizz said...

cen,

kita tinggi l/kurang sama kan? kteh 57kg kot, kadang 58, kadang dekat 60, kadang turun 55ja, umur 40an jgn haraplah nak turun sgt kecuali buat cara cen, masa lum kawin 42kg ja, dah kawin naik 47kg hingga beberapa lama, sampai lupa nak timbang, last2 timbang 50an kg, tokojuttt den. tapi la ni dah tak heran dah.. makan dan makan, mana nak turun.

hari tu ada doktor dr mana tah buat ceramah sini, sobonarnya kita salah kira BMI kalau berat/tinggi, sebenarnya kena ambek ukurlilit perut/tinggi kot (tengok kteh dah lupa, nampak sgt tuanya), baru tau gomok ke tidak.

JEEN said...

weh... terlepas ketapi la... baru baca bab kk tu... hehehehe... panggil la lagi kengkawan kumpul kat sini...

JEEN berat lebih dari 50kg la kak... gomok ker ? Tapi sebab tinggi skit dari akak... kira ok la kan ? Hahahaha...

lupakanje said...

mamarangie
Acik da summarize la tu...kira pendek la citer tu...haha...msa tgh ada idea...bia la merapu gitu..

lupakanje said...

Kak teh..

tang pewot tu yg tk tahan tu kak teh..!!

Jeen,

Maintain la tu. Kiraoke..sbb anak dah bderet...huhu..

HAPPYIRFA said...

salam acik cen..
eh jelesnya.53 kg jer.tambah lagi 12kg baru sama berat ngan saya.
waaaa nak nangis ni.emm macam best je bila anak2 dah besar ek

sya said...

Achik.. keciknya 53 je... sya kalau 53 kilo mau npk rangka yg panjang aje.

Actually cholesterol tinggi bukan penyakit org gemuk je org kurus pun leh ada penyakit tu.. kena jaga makanan.. kena makan yg berkolesterol rendah..

lupekanje said...

irfa..
uwaaaaaaa..kjap da naik 55 balik...dahla..malas nk timbang lagi.!! heheh.
Sabar la..anak membesar kjap je...masa berjalan terus...kita tk sedar..camtu lah anak2...biler belek2 gamba diorg masa kekecik...taim tu yg trasa, kejapnyer diorg da besar..!



sya,

tk stabil...ikut emosi kot...
mang betul tu...org kecik pun ramai yg kndungan kolestrolnya tinggi. smua mesti berhati2. Takut denga citer org yg tetiber jer kener stroke...tetiber jer lumpuh...mangla takdir TUhan...tapi bukan senang nk lalui masa2 camtu klu jadik kat kita..yg ye nyer klu kita idup sensorang nih.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-