Wednesday, July 30, 2008

belasah anak...

Minggu ni acik balik kampung lagi...dengan si zirah..

Dia beriyer nak suh acik bagi alasan kat cikgu dia sebab dia nak balik hari ni. Tapi acik bekeras, tk nak layan. Patut tak?

Ader ke dia suh ummi dia ni nipu cikgu, sebab nk kasi dia balik awal. Alasan dia pulak, sebab kenkawan dia ramai yg balik hari ni.. ummi dia mana la reti nak menipu. betul la..acik ni sanggup orang marah dari acik menipu sebab takut orang marah.

Dalam bulan ni, tah baper kali dia tipon nenek dia sibuk kata nak balik jer....huhu..pesal la budak ni...dah tk sonok sangat agaknya duk kat asrama tu. Dah tk sesabar nak duk umah.
Bukan lama sangat lagi, lepas habis SPM nanti, dukla rumah sampai lebam2 pun.

Pagi tadi dia tipon,


"Ummi...math mod adik dapat 90..."
Acik bukan dengar sangat....yang acik dengar,
"Ummi...adik bad mood..." hahhaa... pehal pulak budak ni bad mood...

"ulang balik.."

"math mod adik dapat 90...!"
"ooooo.....oklah tu..Alhamdulillah..!"

"Tapi ada 5-6 orang yang dapat 100..!"
"Abih tu..naper kamu tk leh dapat 100???" huhu...acik sajer provoke dia...

"ala ummi ni...ingat senang ke....!" merengus dia...
"Adik balik esok..khamis ni...kul 2.30 dari Pontian..." dia kabo..
"OK...umi tunggu kul 6 ptg kt tmpat biasa..." Tempat biasa tu kat perhentian serdang depan kolej 11 UPM..situ lah acik salu tunggu dia balik dengan bas ekspress. Kekadg sampai lewat, kalu bas bermasalah. Standardnya sampai dalam kul 6 petang.
heheh...acik puas hati, akhirnya dia akur dengan keputusan acik, tk kasi dia balik awal dgn menipu cikgu. Tapi dengan nenek, dia ngadu. Kata acik tk layan biler dia mintak nak balik awal. Nasibla... tk baik tau nipu...

Acik senornya tk kisah..klu blh mang nk dia dpt yg terbaik dalam apa yg dia buat. Tpi depan dia dan kakak/abang dia...salu cabar diorang suh dpt lebih lagi. Mang jarang sgt nak puji diorg. Sekrg ni jer baru acik nak ucap tahniah kat diorg...sbb tgk org lain celebrate anak bila diorg bejaya...acik rasa tk patut gak acik tk bagi penghargaan biler diorg bejaya.


Garang sangat kan...kat anak...!! hehhe...itu lah acik. Acik tepaksa centu...sebab acik kener jadik ayah...kener jadi ummi...dalam satu masa. Tringat si Yanie...umur 1 1/2 dah kener rotan. Cayer tak??? Sebabnya pun mang tk patut....sebab dia tekencin dalam suar... bayangkan budak umur 1 1/2 thn kener pukul sebab kencing dlm suar...! Rotan bebetul tuh...!!

Lepas tu, memang dia tk penah lagi kencing dalam suar...acik pun tk ingat, biler kali terakhir acik rotan dia...drj 3-4 kot... Masa tu dia dah bijak. Acik baru jer angkat tangan, dia dah menjerit memekau (kata org NS) cam teruk sangat kena pukul. Pada hal, tk sentuh lagi pun.

 Ada sekali tu dia buat acik geram sangat. Atok dia bagi coklat, dia duk dalam bilik, dia lumur coklat tu kat muka dia....huhu....acik naik hangin masa tu... rasanya dia kener belasah kot...hahah..puas hati acik...!! Acik kalu pukul anak, diorg nangis sikit...acik tk puas hati. Mesti kasik diorg nangis banyak sikit. Biler reda jer diorg nangis..acik blasah lagi...sampai diorg tetido...kejamkan acik nih...hehhe... tu dulu. Skrg acik dah tobat. Bebudak pun dah bebesar, dah jadi orang dah.

Ngkorang rasa, kalu diorg tk pekena ngan acik masa kekecik dulu...diorg jadik orang tak???? Mesti manja giler kan..tk boleh dilarang...

Yanie dan adiknya, Shahmah.

Ni ler 2 orang budak nakal dulu tuh..nakal???? oh tidak...diorg tk brani nakal dengan ummi dia...

Tapi dah bebesar ni, si yanie masih ingat aper dia buat masa kekecik. Dia salu citer yang dia penah gi kutip puntung rokok Tok Nyang dia kat dlm longkang..pehtu isap. huh...sib la acik tk nmpak masa tu. Kalu nmpak, mang teruk dia kena belasah...ke mang dia kener blasah......ahhh..bia lah...acik dah banyak lupa....dah tua kan...heheh..

Acik suka nengok gambar diorg masa kekecik...masa tu mesti tepikir...kejap nya masa berlalu...






Tringat gak dulu, kalu bawak diorg gi kedai, jarang la acik layan apa yg diorg nak. Sebaliknya, acik beli jer, tk yah tnya diorg kalu acik rasa elok. Tk merasa la diorg tu nk dapat apa yang diorg tunjuk.

Nak tunjuk ragam?? huh..cuber la... diorg nengok ujung mata acik pun, diorg dh paham. Yg diorg leh buat, muncung jer la...masam muka jer. Tu pun nnt kener warning gak dengan acik. Klu tension2, tk bawak diorg. Belikan jer..pehtu, kamu ndak ke tk ndak ke...ni lah dia yg ummi kamu belikan! Waaa...cam perintah askar kan... well...they dont hv choice.


 Cuma bila nenek dan atok masuk campur, acik kalah. Atok nenek tk sampai ati kalu dgr cucu2 tuh bekehendakkan apa2....besok gak dapatnya....hancuss strategi aku dlm didik anak. Yang dpt layanan penuh dri atok ngan nenek tu, si Zirah lah.

 Dia di bela dik nenek dia. Sb tu kakak ngan abang dia jaki betul kat dia. sebab smua apa dia nak, dapat..!! Dia salu kener buli. Sampai dah besar ni pun, diorg cam tk ngam jer. Pening acik kalu diorang bkumpul.

Hopefully lah...dah bekerja nnt, depa will be close to each other. Mesti tk ada gegaduh rebut harta...sebab ummi diorg tk ada harta donia nih...hahhaa... padan muka diorg.

Sekian. Merapek kali ni.





7 comments:

Abahnajwa said...

Salam dari Liverpool..

wahh..seronok abah dengar cerita mendidik anak2 ni.. Boleh abah jadikan panduan untuk didik anak2 abah..

Minta izin untuk linkkan blog ni kat blog abah ya..

lupekanje said...

boley ..no halnya..acik salu gk gi kt blog abahnajwa..tk sempat nk negur lgi..
Harap klu ada yg tk elok tu, sesama la pebetulkan..acik ni salu buat/cakap/taip salah gak.
thx .

HAPPYIRFA said...

SALAM ACIK..
mak aihh.garang acik ni.ingat saya sorang jer garang ngan anak.nyanyi sikit..kita serupa

lupekanje said...

heheh..garang sebab sayang la irfa..bukan cam maknya bwg putih bwg merah tuh..

my name is E said...

klu ibu join anak dier menipu, serupa mcm kita mengajar anak sndri menipu...

p/s : jgn smpai ank jdi tuan, ibu jdi hamba pula. Nauzubillah minzaliq.

My Name Is E,

lupekanje said...

E,
wahh..fandaifun anak emak..
betul tu...jgn sesekali menipu ato ajar anak menipu...
dan jgn biokan anak fijak kefaler kita.

my name is E said...

hah..itue mmg tak fatowt tueh...tak fatowt

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-