Sunday, July 13, 2008

Ubat

Semalam acik balik kampung. Memikirkan kampung dah semak samun. Emak acik dh tk larat nk mengemas rumput yg dah makin panjang. Setakat ni acik jer yg ndak nolong mesin kan rumput utk dia.... acik suka, sbb tetiap kali mesin rumput, peluh acik memercik kluar....

acik pun dah lama tk exercise...tk gi joging...since acik dah hilang kawan joging acik. Acik dongak pokok derian, ada gak buahnya. Tapi lom gugur lagi. Acik dongak manggis, pun lom mencelah lagi.... (istilah kt kampung tu yg bermaksud belum masak lagi.....) Acik dongak rambutan, dah mula mencelah nmpaknya.

Rambutan gading depan rumah dah mula menguning sesikit. Sempat gak acik rembat 2-3 bijik jgn tak merasa. Acik dongak pokok rambutan yang mak acik tanam untuk zirah, anak bungsu acik yg hampir berusia 17 thn tuh....maknanya, pokok tu seusia dengan dia..... dah ada sebijik dua yang nak mencelah... rembat gak... hehhe... buah dia sedap...lengkang...dan tidak berair sangat. Salu klu suh pilih dengan rambutan gading tu, org akan pilih yang merah ni. Letih acik mendongak, tetiber Yani sms... Ummi, nanti klu balik, singgah le UPM dulu.! 


Acik jawab.. Nak wat per?? bawak la apa-apa....yang nenek masak ke...buah-buah ke.. Macam tetau je nenek tgh masak untuk kamu tuh... heheh....ni lagi sayang ni..... Nanti bawak la air penawar.... Huh...makan ubat tk ndak..! Sebenarnya dah 3 hari dia demam. Masalahnya, dia jenis tk reti makan ubat kalu sakit. 


Terutama kalu berbentuk tablet/pil. Telan la dengan 10 gelas air pun, komfem pil tu tak masuk gak kat kerongkong dia. Dia kata dia medicine hater..betui ka istilah tu...?? Dia nk kan air penawar. Acik tk teringat lak air Yasin yang ada. Tapi teringat suh nenek dia pegi buat kan air pinang kat Mak lang cik teh.. 


Heran pulak acik..sejak bila si yani ni pecaya kt air pinang utk berubat... acik tk la pecya sangt... kekadang tu stakat nk amek ati emak acik yg susah payah gi amek kan air pinang tu klu acik sakit... layan jer lah. Rupa2nya, Yani maksudkan air yasin yang nenek dia salu bagi kalu dia nk pekse tuh... hantam saja lahh.. nenek dia kata, cam ner nak baik kalu tk makan ubat... 


 Acik pnah jumpa, org yang sakit, tapi tk nak makan ubat. Katanya, bia la elok by nature/natural. Hmm...payah gak ekk.. Tapi acik pun kekadang pecaya centuh... bezanya sikit jer...acik pecaya, sakit tu dari Tuhan, sampai masanya, Tuhan akan sembuhkan jugak. (Mana leh...klu aku tk usahakan?? hehe..) kekadang jer.. 


 Kekadang, acik rasa baik gak acik tk gi klinik, amek ubat yang ntah apa2. Tu lah, faedah internet ni, banyak dpt maklumat tentang risiko ubat2 yg kita salu makan. Risiko rawatan itu ini.... Sembuh nya memang sembuh, tapi kkdg boleh nyebabkan timbul sakit lain pulak...terutama bila dah kerap sgt. Well....buat apa pun, kalu berlebihan, akan memberikan risiko kan.... contohnya, makan kerang, bagus utk darah...tpi klu berlebihan, kolestrol lak tinggi. 


Makan panadol...elok la pening paler...tapi klu bnyk sgt.....tak elok gak kesannya. Makan kobis, ada gak risikonya.... Kesimpulannya, makan la seimbang....sederhana....jgn berlebih2...jangan ikut sedap jer..ubat pun, blh berubat dengan makanan jugak... air barli misalnya, atau asam jawa...atau herba2 yg tk diproses...daun itu, daun ini... 


 Pendek citer, on way balik, acik pegi la jengok si Yani yg terbaring kat kolej dia...serik bena rupernya... suhu badan panas. Nk ajak gi klinik, komfem dia tk ndak. Hulur kan jer lah bekal yg nenek dia kirimkan... mangkuk tingkat yang berisi lauk kari ayam, paceri nenas, sambal belacan kegemaran dia, sayur campur.... dan nasi. Buah kundang ndak tak???? Ndakk....ndakkk... kata dia... Kepek pisang ndak tak... Ndakk...ndakkk... Derian ndak tak??? Ndakkk....ndakk.... Amboi....... mende makan semua ndak ye...... ubat tk ndak....!! 


tepaksa lah acik turun ke kereta lagi utk amekkan mender2 tu...tapi...not derian.....!! Demam mana blh makan derian....panas... nnt tambah demam... kata acik.. Dia akur.... tapi suh acik simpankan derian ntuk dia. Acik kata jgn risau...derian nenek lom gugur lagi. yang bawak tu orang lain bagi. Beriyer Yani mengadap bekalan nenek dia. 


Acik malaslah nk tunggu lagi... terus balik umah jer...letih tapi puas hati hari ni.... apa lagi, dapat beli ikan untuk peneman ikan yang kesepian kat dalam balang tuh. Guppy kat Serdang RM1.50 seekor. Tapi kat Rantau, acik dapat beli RM 0.50 sahaja....murahkan... acik beli 4 ekor... dengan harga RM2.00 sajer.. 


Sampai rumah, acik terus masukkan dlm balang, seekor, dan 3 ekor lagi dlm aquarium kecil tuh... Tapi....huhu....pagi ni, acik tgk seekor guppy betina dah mati..... agaknya tgn acik ni panas...tk blh nk bela ikan, tanam pokok.....smua cepat mati...bela org pun ada yg dh mati....ooopss.... astaghfirullah........ tarik balik.. Ikan yang dh lama keseorangan tuh nampak gembira sgt bila acik masukkan seekor ikan betina kt tempat dia. Agresif sungguh dia. 


Acik tgk jer....lelama acik risau....teruk pulak ikan betina ni dikerja kannya...so, acik keluarkan ikan tu...dan masukkan dengan ikan yg lagi 3 ekor lagi tu. Acik tinggal kan ikan betina duk sensorang kt dlm balang tu...(sensorang????) Dahlah...acik tk ada idea senornya. Dik sebab lama tk becerita kat sini...acik merapu jer lah...heheh... Sekian...nk gi keje arini...

5 comments:

dizz said...

haha... bela org pun sampai ada yg mati? heheh.. tapi tu ada yg idup elok je.

lupakanje said...

tu lah....kena ingat pd Takdir Tuhan... smuanya pinjaman...klu dh kt tangan kita mender bnyawa tu mati...bukanlah sbb panas tgn kan...hehhe..

my name is E said...

aderler sorg kenalan rapat yg E knal nieh kan..pown samer jugak tak reti nk tolan ubat nieh...samer ler jugak citer nyer nieh ...klu uobat panadol sebijik kecik tueh klu diminum nyer dgn 10 gelas pown takkan dapek ditolannyer...tp, x prnh plak dgr istilah medicine hater tueh..ley guner kowt nieh..hehehehe ader ler org nieh...ader ler...

My Name Is E,

lupekanje said...

engko lah tu..hahha...sbb tu, acik paham bbeno org cam ngko nih...dah ader sowang kat rumah ni..pensannn klu nk bagi makan obat.

my name is E said...

hehehe... =P sajer jer E nak wat suspender nieh...ekekeke

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-